När du registrerar dig som medlem på Företagande.se godtar du dessa medlemsvillkor. Du är själv ansvarig för att ditt uppträdande är i enlighet med medlemsvillkoren och gällande svensk lagstiftning.
Du går med på att inte posta något störande, stötande, vulgärt, hatiskt, hotande, sexuellt anspelande eller något annat material som kan tänkas bryta mot någon tillämplig lag. Om du bryter mot detta kan det leda till att du blir permanent avstängd och din Internetleverantör kontaktas. Varje meddelandes IP-adress sparas för att stärka detta vid eventuellt missbruk. Du går med på att webbmaster, administratör och moderatorer har rätt att ta bort, ändra, flytta eller stänga vilka inlägg som helst, när som helst. Som en användare går du med på att all information som du skrivit in sparas i databasen. Den informationen kommer inte att distribueras till någon tredje part utan ditt samtycke. Webbmastern, administratören eller moderatorer kan inte hållas ansvariga vid intrångsförsök som kan leda till att data stjäls.
Som medlem får du även vårt nyhetsbrev med artiklar och erbjudanden. Om du önskar kan du enkelt avregistrera dig från detta nyhetsbrev. I övrigt används e-postadressen bara för att aktivera din registrering, och för att skicka ett nytt lösenord till dig om du råkar glömma det.
När du registrerar dig på forumet godkänner du samtidigt att de uppgifter som du lämnar behandlas i enlighet med personuppgiftslagen.
Copyright
Allt material på Företagande.se är skyddat enligt lagen om upphovsrätt. Det gäller allt innehåll på webbplatsen, som exempelvis artiklar, texter och grafik. Du kan använda material från webbplatsen för privat, men icke kommersiellt bruk. Du får publicera artiklar förutsatt att du länkar tillbaka. Ange vänligen källa om du citerar. Är du osäker på vad som gäller är du välkommen att kontakta oss.
Cookies och cookiehantering
Företagande.se använder cookies. En cookie är en textfil som lagras på användarens dator, för att sedan hämtas upp av servern när användaren åter besöker sajten.
En cookie innehåller ingen personinformation. Vill du inte tillåta lagring av cookies på din dator kan du stänga av funktionen i din webbläsare. Inga cookies kommer då att sparas, men vissa delar av denna webbplats kommer då kanske inte att fungera korrekt.
Disclaimer
Material som publiceras på Foretagande.se är endast avsett som allmän information och skall inte ses som professionell rådgivning. Det finns risk att innehållet inte är uttömmande eller helt uppdaterat. Användandet av material på denna hemsida sker på användarens egen risk. Foretagande.se ansvarar inte för och har inga förpliktelser i förhållande till material på hemsidan eller material på annan hemsida med länk till eller från denna hemsida. Genom att klicka på " Jag har läst och accepterar villkoren " går du med på att bindas till dessa villkor.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
St1 - rabatt på drivmedel.
Med flera.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
Observera: Inlägg i forumet publiceras
omedelbart utan redaktionell
förhandsgranskning. De omfattas därför inte av utgivningsbeviset för Företagande.se.
Redaktionen kan i efterhand granska och moderera inlägg, men du som skribent
ansvarar själv för innehållet.
Hejsan! Jag har precis startat upp en enskild firma som fotograf och behöver lite hjälp med en fråga. Jag köpte min kamera för lite mindre än ett år sedan (för 32000) och vill nu när jag startat företaget lyfta in kameran så jag kan dra av den. Min fråga är hur går man tillväga? Kan jag dra av hela summan direkt eller måsta jag dela upp den på 2år? Och hur går det till praktiskt när jag bokför detta? Jag använder ett webbaserat bokföringsprogram som heter SpeedLedger.
Kika vad BLinfo (Björn Lundén information) har för böcker som passar dig. Enskild firma o bokföring är mycket bra.
Du kan dra av kostnader för inköp innan du startade firman. Så lägg in kameran i företaget du.
Egen insättning Kredit 32000:-
Kamera (Skapa ett underkonto under ex. dator mm) Börjar på 1xxx Debet Sen moms 2641 Debet
Sen gör du avskrivning på Kameran enligt passande metod. Googla lite om du är osäker. Men i princip dra av momsen direkt, och sen 1/5 av investeringen som avdrag per år. Vet dock ej hur fort fotografer skriver av kameror. www.fotosidan.se Här kan du hitta lite info i forumet.
Om du får dra av den direkt.
Egen insättning kredit 32000 Ing.moms 6400 Kamera resten
Är dock tveksam om du får dra hela direkt. Dock får ju it folk dra en dator direkt.
Rätta mig med konteringarna om jag har fel/jocke
Jag köpte själv en kamera förra vintern för 42K som jag drar av på 5 år. Jobbar dock ej heltid med foto.
Jag har köpt inventarier innan jag startade min enskilda firma. Kan jag sälja inventarierna till firman och få avdrag för den ingående momsen? Nej, det kan du inte. Det kan i momssammanhang aldrig bli en försäljning eller omsättning när du själv säljer något till din enskilda firma. Däremot kan du, under vissa förutsättningar, medges avdrag för inventariernas värde inklusive moms i inkomsttaxeringen. Du kan läsa mer under avsnittet "Kostnader" i broschyren Skatteregler för enskilda näringsidkare, SKV 295.
* Broschyren Skatteregler för enskilda näringsidkare, SKV 295
Ulf Bjarme
Vill du delta i diskussionen?
Logga in eller registrera dig för att skriva inlägg och delta i diskussioner.