Hjälp, Lyfta in utrustning till företaget!

1
Hejsan!
Jag har precis startat upp en enskild firma som fotograf och behöver lite hjälp med en fråga.
Jag köpte min kamera för lite mindre än ett år sedan (för 32000) och vill nu när jag startat företaget lyfta in kameran så jag kan dra av den. Min fråga är hur går man tillväga? Kan jag dra av hela summan direkt eller måsta jag dela upp den på 2år? Och hur går det till praktiskt när jag bokför detta? Jag använder ett webbaserat bokföringsprogram som heter SpeedLedger.

Oerhört tacksam för svar!
450
Kika vad BLinfo (Björn Lundén information) har för böcker som passar dig. Enskild firma o bokföring är mycket bra. [br][br]Du kan dra av kostnader för inköp innan du startade firman. Så lägg in kameran i företaget du. [br][br]Egen insättning Kredit 32000:-[br][br]Kamera (Skapa ett underkonto under ex. dator mm) Börjar på 1xxx Debet[br]Sen moms 2641 Debet[br][br]Sen gör du avskrivning på Kameran enligt passande metod. Googla lite om du är osäker. Men i princip dra av momsen direkt, och sen 1/5 av investeringen som avdrag per år. Vet dock ej hur fort fotografer skriver av kameror. www.fotosidan.se Här kan du hitta lite info i forumet.[br][br]Om du får dra av den direkt.[br][br]Egen insättning kredit 32000 [br]Ing.moms 6400[br]Kamera resten[br][br]Är dock tveksam om du får dra hela direkt. Dock får ju it folk dra en dator direkt.[br][br]Rätta mig med konteringarna om jag har fel/jocke[br][br]Jag köpte själv en kamera förra vintern för 42K som jag drar av på 5 år. Jobbar dock ej heltid med foto.
450
Jag gissade att 32000sek va inkl. moms.[br][br]
394
1
Från Skatteverkets frågor&svar;[br][br][i]Nystartade företag - Moms[br][br]Jag har köpt inventarier innan jag startade min enskilda firma. Kan jag sälja inventarierna till firman och få avdrag för den ingående momsen?[br]Nej, det kan du inte. Det kan i momssammanhang aldrig bli en försäljning eller omsättning när du själv säljer något till din enskilda firma. Däremot kan du, under vissa förutsättningar, medges avdrag för inventariernas värde inklusive moms i inkomsttaxeringen. Du kan läsa mer under avsnittet "Kostnader" i broschyren Skatteregler för enskilda näringsidkare, SKV 295.[br][br]    * Broschyren Skatteregler för enskilda näringsidkare, SKV 295[br][br][/i]
Ulf Bjarme

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.