Senaste inläggen

Förlängt räkenskapsår AB

kan man ha förlängt räkenskapsår för ab

jag tänkte starta ab nu men vill helst göra bokslut nästa år

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

VD i privat AB

Hej,

Jag skall nu starta ett privat AB där endast jag utgör styrelsen. Man behöver ju för privata AB inte utse någon VD, men finns det någon fördel att göra det ändå?

AutoGiro till sina kunder : Hur gör man? Hur börjar man? Vart läser man mer?

Precis som ämnesraden säger;
AutoGiro till sina kunder : Hur gör man? Hur börjar man? Vart läser man mer?

Vill ha möjligheten att erbjuda autogiro till mina kunder av olika anledningar.
Vi ligger hos SwedBank och vill då koppla in detta. Är intresserad av era erfarenheter, tips, ideer, "att tänka på", "fallgroopar".

De lä...

Kategori: Allmänt

AB eller enskild firma

Hej,

Jag har precis startat en enskild firma där jag utför it-uppdrag. Det har vart en ganska bra start och jag undrar om inte jag hade tjänar på att köra med AB istället.
Denna firma är en bisyssla då jag även har en vanlig anställning.

Från mitt vanliga jobb har jag en årsinkomst på 378.000 brutto (exkl. arbetsgivaravgifter). Jag...

Kortterminal

Vad är bästa lösningen för att ta betalt med VISA/mastercard när kunder kommer direkt till mitt lager och handlar?

Vad blir totalkostnaden (uppstart, månadsavg., trafik och transaktionsavgifter) ?

Vilken leverantör rekommenderar ni?

Kategori: Inköp

Typ av anställning - konsult i offentlig sektor

Hej!

Jag jobbar 90% av heltid på en kommun. På sidan driver jag en liten firma.
Min förhoppning är att till 2012 var 100% egen, men anställd som konsult ca 50% av en kommun, samt göra andra uppdrag resten av de 50%.

Hur fungerar denna typ av anställning rent praktiskt? dvs. kan en kommun anställa mig som konsult, så att jag ex. har...

Ändring av näringsidkare?

God afton,

Jag funderar på att föra över min enskilda firma till min fru. Tänkte höra om det är någon som har erfarenhet av detta? Är det krångligt? Vad bör man tänka på osv?

Mvh
Andreas

Kalkylfabriken söker medlemmar till testgrupp

Hej,

Driver du idag ett företag eller ska du starta eget?
Då söker Kalkylfabriken dig till vår nya testgrupp för utveckling och utvärdering av nya kalkyler.

Vill du vara med och påverka framtida kalkyleringsverktyg skicka då ett svar till oss på.
info@kalkylfabriken.se
Ämne: Testgruppen
Samt kortfattad beskrivning av ver...

Bokföring av ersättning till frivilliga

Hej!
Nykomling på forumet. Börjar med en klurig fråga:
Jag driver enskild firma och har genomfört en utställning på ett museum. Under utställningen hade jag flera personer som hjälpte till och dessa fick ersättning av firman i form av boende, mat och resor (hyra av hus under en månad, flygresor och lokaltrafik, lunch varje dag). Hur bokför ja...

Bra kundkontakter kan vara den bästa lösningen inför framtiden.

Hur enkelt skulle du inte kunna hantera ditt företag om du visste vad och hur mycket dina kunder skulle köpa under en vis tid? Men vad vet du egentligen om dina kunders behov? När kontaktade du senast din kund?

Man tror ofta att de existerande kunder stannar hos företaget och att nya kunder måste ges rätt förutsättningar för att komma in gen...

Kategori: Försäljning och Marknadsföring

Vilket Bokföringsprogram ska man välja?

Det finns säkert tusentals program och jag har noll koll på vilket man ska välja..
Är det någon som kan tipsa mig om något bra? Känns som om tips är det jag kan utgå efter eftersom jag själv inte vet bättre inom området..

Jag gör ca. 10-20 inköp i månaden och även lika många försäljningar.

avdrag ränta på lån

Jag läste att man kan göra avdrag på räntan på lån som har med företaget att göra. Det här gäller ett lån som jag tog för flera år sen, innan jag började på musikhögskolan och jag startade företaget för mindre än ett år sedan . Lånet gäller mitt instrument och mitt företag går ut på spelningar med detta instrumentet. Alltså är det absolut nödvändig...

Avdrag för egenavgifter

Jag läste på skatteverkets hemsida att man kan göra ett schablonavdrag för egenavgifter. Men när jag får skatteuträkning från skatteverket verkar det som om de redan har gjort ett avdrag. Hur fungerar det?
Betald skatt har man väl med som utgifter i bokföringen, eller?

Huvudbok

Jag har inte riktigt fattat det här med huvudbok. Det verkar som att man för varje konto ska skriva ing. balans och saldo, men eftersom jag rör mig på små marginaler och ibland inte har några pengar på kontot utan bara i plånboken har jag fått tipset att bara använda kontona 2013(eget uttag) och 2018(egen insättning). Kan jag då skriva en ingående...

Stora LED-skärmar

Hej, hoppas jag hamnade i rätt forumdel...

Jag tänkte höra om någon här inne har bra koll på stora LED-skärmar.
Storleken ligger runt 20-25 kvadrat. Har någon koll på prisläget?

Givetvis finns det ju mycket som påverkar priset, men det handlar om en skylt som ska finnas utomhus och minstra betraktningsavstånd kommer nog vara åtmins...

Varukostnad

Hur räknar jag ut hur stor ett visst företags varukostnad är?

Hjälp med simpel bokföring

Hej!

I januari 2011 så har jag tänkt att starta en enskild firma, jag har redan nu registrera mig för f-skatt och moms, jag vill inte ha något företagsnamn.

Jag kommer att bedriva e-handel, och jag kommer att köpa produkter från Kina och USA som jag sedan säljer här i Sverige.

Mina enda utgifter kommer att vara inköp av produkt...

Snabbt svar!!! Debitering av boendekostnad

Vi driver ett rivnings o saneringsföretag, normalt bor vi på hotell vid bortaarbete o då står uppdragsgivaren för kostnaden eller så fakturerar vi den. Denna gången bor vi i egen husvagn på arbetsplatsen. Hur mycket är det skäligt att fakturera för den ? Behöver svar snabbt

Kategori: Finansiering, Riskkapital och Bidrag

Köpa ny bil:Leasing

Jag ska köpa ny bil AB:et och jag ska delbetala halva bilen med kontanter som jag har i firman, men resten ska jag ha på Leasing över 2 år, men hur lägger jag upp den i min bokföring? Jag betalar 250000 kontant, och resten tar jag på leasing som ska betalas av under 2 år.. Alltså 1930 kredit 250000:- samt "nåt annat konto" 250000:- = bilens värde 5...

Här skapas jobben: Två av fem småföretag anställer

Det är de minsta företagen som bidrar mest till att skapa nya jobb i Sverige. Så många som 44 procent av de verkliga småföretagen, de med 0-9 anställa, har anställt under de senaste tuffa åren. Nästan 60 procent av dessa vill också växa vidare. Och de nya jobben finns i hela landet, både i glesbygd och i storstad.

Det framkommer i FöretagarF...

Kategori: Nyheter