Bra kundkontakter kan vara den bästa lösningen inför framtiden.

4
1
Hur enkelt skulle du inte kunna hantera ditt företag om du visste vad och hur mycket dina kunder skulle köpa under en vis tid? Men vad vet du egentligen om dina kunders behov? När kontaktade du senast din kund?

Man tror ofta att de existerande kunder stannar hos företaget och att nya kunder måste ges rätt förutsättningar för att komma in genom olika kanaler. Att aktivt skapa bra kundkontakter kan vara den bästa lösningen inför framtiden. Först när du och din kund kommunicerar bra med varandra och känner varandras behov kan du agera inför framtiden.

Idag finns nya möjligheter att göra det på ett smidigt och enkelt sätt, istället för med en kunddatabas i Excel eller Outlook som behandlas mer eller mindre aktivt.

CRM som står för Customer Relationship Management och är ett modernt sätt för företag att få bättre kontroll över kunder, prospekt och uppföljning. Du kan t.ex. logga alla aktiviteter, skapa möjligheter och matcha mot budget och pipeline, skapa översiktsrapporter, skicka offerter eller massutskick med egna mallar; saker som hjälper att effektivisera din vardag. Alla medarbetare som jobbar med kundkontakter eller uppdrag kan komma åt CRM systemet, tillföra och dela viktig kundinformation och tillsammans skapa en starkare kundrelation.

Det finns många CRM-system på marknaden som är onödigt komplexa med fler funktioner du aldrig kommer att använda. Därför är användbarheten mycket viktigt och synnerligen för mindre företag. Så ett gott råd är att först prova ett par system, vilket de flesta leverantörer erbjuder, och noggrant titta på användbarheten och hur deras support fungerar. Leta gärna efter ett webbaserat CRM system vilket gör det lätt för dig och dina medarbetare att komma igång med systemet.

Det bästa är om CRM leverantören hjälper dig att komma igång med ett system som er anpassad för er och dessutom kan utbilda dina medarbetare. Priset för de flesta CRM system varierar från c:a 80 kr i månaden till flera tusentals kronor. För små och mellan stora företag kan man med ett utmärkt system komma i gång för runt 1.000 kr i månaden för flera användare inklusive installation och support.

Det vanligaste sättet att hitta ett webbaserad CRM system är att Googla på ”CRM” eller ”web CRM” och sen gratis testa system från en eller flera leverantörer. Så kan du också se in i framtiden och styra ditt företag.

Exemplen på webbaserade CRM-system som passar små och medelstora företag:
- webCRM
- Microsoft CRM dynamics
- Severa

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.