Senaste inläggen

Marknadsundersökning-Prissättning

Hej,
Hej på er alla goa och hjälpsamma människor  :-*

Jag och min partner skulle behöva ta reda på om det finns något intresse för en ny produkt/tjänst rikta först och främst till företag som vi är på gång att lansera. Skulle behöva några råd på vägen.

Dessutom skulle vi vilja veta hur mycket intresserade företagare är villig att b...

Kategori: Försäljning och Marknadsföring

Vill ha mjuk plastprofil i storlek 3-8 mm, var hittar jag detta?

Hej!!

Jag skulle behöva en U-formad plastprofil, mjuk, böjbar. Alla färger är intressanta. Jag kommer att behöva profilen i design och tillverkning för att dölja olika slags.....fästpunkter kan vi säga 🙂

Dock är det svårt att hitta en tillverkare som erbjuder detta utan att kunden måste betala för ett verktyg först. Ett verktyg kan k...

Kategori: Allmänt

Resebyrå

Jag har funderat länge på att starta en resebyrå som endast kommer befinna sig på internet. Det kommer även fungera som en mötesplats för reseentusiaster, med olika sociala funktioner. Jag har redan den perfekta idén och kontakterna för att komma igång men har inte funderat ut ett namn än. Jag har väldigt svårt för namn och vill ha något som är pas...

Kategori: Affärsidéer

Fråga om kreditvärdighet

Hej,

Har sedan 6 månader tillbaka ett engelskt LTD. Anledningen till att vi skaffade ett LTD var för att slippa 100k i aktiekapital. Allt har fungerat jätte bra och vi är relativt nöjda. Problemet är att företaget klassas som en filial och när det gäller kreditvärdigheten så är den lika med noll. Företaget kan inte ens teckna ett mobilt abon...

Företags namn och verksamhet

har några frågor. jag ger ett ex.

Du döper ditt företag till Svensson Enterprises
Du har en affärs ide där du ska ha en städ service.
Min fråga där är. måste verksamheten ha något med namnet att göra?

Fråga 2

Om ditt företag heter Svensson Enterprises
Du håller på med städ service.
Kan man då också ha en annan verk...

Fråga om bokföring av rotavdrag

Hej

JAg har en fråga angående hur man bokför rotavdrag. Jag använder kontantmetoden.
Ett exempel: Jag har nedlagda arbetskostnader om 25000 tkr inkl moms. Fakturerar 12500 inkl moms. När jag fått betalt av min kund bokför jag 10000kr som intäkt och 2500kr utg moms och när inbetalningen kommer från skv 10000kr som försäljning och 2500 utg...

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

websidan adress - döpning

Hej alla!
Jag har vet inte om jag ha kommit till rätt forum, men hur som helst, härmed hoppas jag få lite svar och kommentarer från all ni.

Jag har nyligen startat ett företaget som heter Foot Point och ny funderar jag på att döpa min hemsidan till www.footpoint.se. Men fann nyligen en hemsida som heter www.footpoint.com (som sluta med C...

Kategori: Affärsidéer

Försäljning av varor som ej är inköpta i företaget? (Enskild firma)

Hej alla!

Hittade detta forum via google, tänkte även jag skulle få lite användning av detta.. 🙂

Har startat en enskild firma där jag skall köpa in fordon och skrota ner i småbitar, sälja detaljer/reservdelar.
Då kommer alltså ett inköp finnas på tex en Fiat där man kan härleda försäljningen till (om det måste finnas?)

Men,...

Kategori: Inköp

finaniering vid köp av inarbetat företag

frågan  är säkert ställd 1000 ggr  men ställer den igen

har fått ett kanon läge att ta över en befintlig verksamhet  MEN  då man sitter i en sits som gör att möjligheten till egen insats  är  väldigt  liten hur går man tillväga ??

får  i dagarna  senaste bokslut skickat till mig  och har redan innan varit ikontakt med en bank på plat...

Kategori: Finansiering, Riskkapital och Bidrag

Vi efterlyser telemarketingbolag och återförsäljare

Vi är ett It- och telekombolag som arbetar med ett flertal olika tjänster som riktar sig mot företag. Då vi har lanserat en ganska efterfrågad tjänst så är vi i behov av ytterligare TM-byråer som är intresserade av att jobba med en av marknadens mest attraktivaste lösningar inriktade mot företagsmarknaden.

Uppdraget går ut på att kontakta fö...

Kategori: Söker/eftersöker

Hur marknadsföra webbkurs?

[font=Leelawadee]
Hej!

Mitt namn är Joachim och jag håller på att avsluta min fil.kand. i data- och systemvetenskap inom IT-säkerhet samtidigt som jag i maj i år tog steget att göra något jag drömt om hela mitt liv. Starta upp en egen verksamhet!  🙂

Jag har idag 2 stycken separata verksamheter registrerade. P g a olika omständighe...

Kategori: Försäljning och Marknadsföring

Hur avbryter man ett avtal?

Hej!

I maj så tecknade jag ett avtal med ett företag som gör hemsidor. Jag har ännu inte levererat något material till hemsidan och har därför inte fått någon hemsida tillverkad.

På grund av verksamhetsbyte så kommer det i framtiden dock inte att finnas någon användning för en hemsida, har pratat med företaget i fråga och de hävdar at...

Från fabrik direkt till kund

Har tänkt att sälja lite varor som produceras i Indien och Kambodja och vill att dessa ska skickas direkt från vår webbshop till kund i Sverige.
Detta för att minimera vårt arbete och minska logistikkostnaden (som är väldigt dyr inrikes).

Har lite funderingar angående detta;

1. Efter att ha talat med fabrikören har vi lyckats få de...

Kategori: Företagande över gränserna

Frågor kring företagsregistrering, verksamt.se (har fastnat)

Hej!

Jag håller precis att registrera mitt företag på Verksamt.se, men har fastnat.
Har en fast anställning och startar upp företag på sidan om, således är det FA-skattesedel som gäller.

Under beräkning av preliminärskatt frågar dem efter "Inkomst av tjänst - hitills under inkomståret".        
Först finns det en ruta...

Import av produkter av mindre värde

Jag har försökt att lista ut hur man ska gå tillväga när man beställt produkter av mindre värde (import) till firman och brevet dimper direkt ner i brevlådan.
Brevets innehåll har alltså inte förtullats och jag har inte fått någon räkning med moms och tullavgift...

Som privatperson har jag flera gånger köpt saker från USA och de har kommi...

Kategori: Företagande över gränserna

Ska undervisa för nya egna företagare hur mycket per timme?

hej. Jag ska undervisa för nya företagare och även i kurser som "starta eget grundkurser" undrar nu hur mycket man ska ta i avgift av de som anställer mig per timme ? Det är undervisning kring Internet, hemsidor och massa gratis tips. Blev lite nervös nu när frågan kom fram så jag ville höra mig för lite med er!

bokföring utan inkomst

Hej!
Jag har nu staratat ett enskild filma med mer än 1 månad och har ännu inte fått inkomst, för mina varor ha ännu kommit från Kina, jag ser inte framemot att få nåt inkomst fram till Januari. Därför undrar jag hur jag kommer att bokföra detta om jag inte ha inkomst, men har utgifter (de pengar som jag ha betalat för min leverantör i Kina)?

Varor, tjänster & särskilda momskopplingar

Hej!

Jag håller på med min bokföring. Har några frågor:

Är en hemsida en tjänst eller en vara?

Jag köpte min hemsida från ett företag som är registrerat i annar EU-land, och måstre därför göra sk särskilda momskopplingar. Jag använder programmet Visma Enskild Firna. Vore glad om någon här kunde hjälpa mig med vilka val som ska...

Feedback på en hemsida

Hej,

Jag driver tillsammans med två andra städfirman Aros Home Consulting i Uppsala. Vi sysslar med flyttstädning, hemstädning, barnpassning samt visst trädgårdsarbete. Jag skulle vilja ha feedback på vår nya hemsida www.aroshomeconsulting.se samt våra två kampanjs...

Kategori: Feedback

Mobilt bredband från Tre - momsidioti

Jag har precis beställt mobilt bredband från Tre. Jag var inne på deras sida för att kolla priser och jämförde värstingabonnemanget för privat respektive företag. Det kostar 249 kr inkl moms för privatpersoner och 249 exkl moms för företag. Inga skillnader i övrigt vad jag kunde se. Så jag ringde dem och frågade varför. Och fick svar.

-Nej,...