avdrag ränta på lån

70
1
Jag läste att man kan göra avdrag på räntan på lån som har med företaget att göra. Det här gäller ett lån som jag tog för flera år sen, innan jag började på musikhögskolan och jag startade företaget för mindre än ett år sedan . Lånet gäller mitt instrument och mitt företag går ut på spelningar med detta instrumentet. Alltså är det absolut nödvändigt för företaget. Kan jag göra avdrag på räntan?
632
3
Du kan alltid göra avdrag för räntor, har du ett lån så kommer de räntorna troligen som avdrag på den förtryckta deklarationen. Det behöver inte bokföras i en enskild firma, när det är ett lån du tagit privat.
70
1
Du menar att det automatiskt kommer som avdrag på a-skatten? Hur vet jag att det har gjorts på den deklarationen, det brukar väl inte stå?
632
3
Det bör stå.
1073
139
Genom att en enskild firma är samma skatteobjekt som en privatperson (båda identifieras genom personnummer) så hänvisas skatteverket alla ränteutgifter till privatpersonen. Därigenom är sådana förtryckta på inkomstdeklarationen som ränteutgifter för privatpersonen och de ger då skatteeffekten 30 %.[br][br]Om lånen kan hänvisas till enskilda firman får man dock stryka de förtryckta uppgifterna på inkomstdeklarationen och istället ta upp dem i bokföringen alternativt direkt i NE-blanketten och därigenom få en mer fördelaktig skatteeffekt, upp till 68 %.[br][br]Så beroende på hur en näringsidkares situation ser ut kan det vara lönsamt att stryka ränteutgifter (som hör till firman) från inkomstdeklarationen och ta upp dem i firman.[br]
4
[quote author=stifor link=topic=8017.msg36334#msg36334 date=1288479168][br]Genom att en enskild firma är samma skatteobjekt som en privatperson (båda identifieras genom personnummer) så hänvisas skatteverket alla ränteutgifter till privatpersonen. Därigenom är sådana förtryckta på inkomstdeklarationen som ränteutgifter för privatpersonen och de ger då skatteeffekten 30 %.[br][br]Om lånen kan hänvisas till enskilda firman får man dock stryka de förtryckta uppgifterna på inkomstdeklarationen och istället ta upp dem i bokföringen alternativt direkt i NE-blanketten och därigenom få en mer fördelaktig skatteeffekt, upp till 68 %.[br][br]Så beroende på hur en näringsidkares situation ser ut kan det vara lönsamt att stryka ränteutgifter (som hör till firman) från inkomstdeklarationen och ta upp dem i firman.[br][br]Hej![br]Du säger att upp till 68% får man skatteeffekt när man bokför ränta antigen i bokföringen eller i NE-blanketten. [br]Enligt min revisor jag har inte bokfört ränta på lån i min enskild firma förra året, och sedan företaget hade gått med förlust. [br]Men pga överskott av utgående moms så var jag skyldig att betala momsen.[br]Min fråga är hade jag bokfört räntorna hade detta påverkat min resultat?[br]Eller hur kan det går i hop att jag har haft förlust men ändå blev jag skyldig att betala tillbaka 50000 kr.[br]Mvh Mahzoni [br][br][/quote]
1073
139
Ifall verksamheten går i förlust bör du försöka undvika att ta upp ränteutgifter i verksamheten om du istället kan ta upp dem privat.[br][br]När det gäller att du får restskatt fast verksamheten gått i förlust så kan det bero på att skillnaden mellan utgående och ingående moms är stor. Det kan ju även bero på att du haft andra inkomster och kapitalvinster som du inte betalat tillräckligt mycket preliminärskatt för.
4
Tack för svaret.  [br]Att undvika ta upp ränteutgifter när företaget har gått med förlust, blir det mera förlust menar du?[br]Jag har inga andra inkomster och därför kan jag inte göra 30% skatteavdrag[br]som privatperson i deklarationen heller, eller hur? [br][br]När det gäller restskatt så du har rätt, utgående moms var ca 50.000 kr mer än ingående. Men i det här fallet finns det nån utgift som kan sänka restskatten?[br]
1073
139
Det jag menar är att det lönar sig bättre att ta upp ränteutgifter direkt på Inkomstsdeklaration 1 (låta stå där de är förtryckta) jämfört med att stryka dem på blanketten och bokföra dem i näringsverksamheten.[br][br]Eftersom verksamheten ger förlust får du inget ut i år av att bokföra dem, tas de upp som privat räntekostnad får du tillbaka 30 % (din skatteskuld beroende av moms minskas med 30 % av ränteutgiften).[br][br]Den skuld du har pga moms går mig veterligen inte att göra något åt.
4
[quote author=stifor link=topic=8017.msg39678#msg39678 date=1303896806][br]Det jag menar är att det lönar sig bättre att ta upp ränteutgifter direkt på Inkomstsdeklaration 1 (låta stå där de är förtryckta) jämfört med att stryka dem på blanketten och bokföra dem i näringsverksamheten.[br][br]Ursäkta att jag frågar dig igen men jag vill förstår mera. [br]Du menar att när man har förlust i företaget så är det bättre och enklare att använda de förtryckta räntesiffrorna i deklarationen.[br]Kan man göra 30% avdrag på räntor i deklarationen även om man inte har nån inkomst som privatperson?[br] [br]I så fall gör man bara så i bokföringen: Kreditera kassa/bank och Debetera amortering.[br][br]När företaget har gått med vinst så tar man upp räntorna i bokföringen och får upp till 68% skatteeffekt. Kan du förklara lite mera på vilket sätt blir det 68%?[br][br]
1073
139
Avdrag på räntor (som tillhör kapital) kan du göra fast du inte har någon förvärvsinkomst. Om du i ditt fall har en momsskuld på 50.000 och t.ex skuldräntor på 10.000 så blir då din totala skateskuld 50.000 - 30 % av 10.000 = 47.000.[br][br]Amortering är ingen kostnad att jämföra med ränta så det medför ingen sänkt skatt.[br][br]Ifall man har höga totala inkomster så kan marginalskatten vid näringsverksamhet gå upp till 68 %, bokför man då en ränteutgift medför det att skatten sänks med 68 % av utgiften. Har man 50 % marginal blir skatteeffekten 50 % osv.[br][br]
4
Hur räknar man marginalen? [br]Jag brukar lägga på inpriset x2.5 eller 3, hur mycket blir marginalen i procent? [br]Och för att räkna ut det exakt så ska man ta bort inköpspriset +andra kostnader+skatt ...Eller hur?

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.