Ändring av näringsidkare?

2
God afton,

Jag funderar på att föra över min enskilda firma till min fru. Tänkte höra om det är någon som har erfarenhet av detta? Är det krångligt? Vad bör man tänka på osv?

Mvh
Andreas
2066
22
Beror lite på vad du menar. Du kan inte föra över företaget till din fru då det är du som person som är företaget (ditt personnummer etc). Om din fru startar ett eget företag kan du kan överlåta firman (namnet) och föra över eller sälja företagets tillgångar och verksamhet.
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
2
Ok, jag förstår vad du menar. [br][br]Ringde dock till Bolagsverket för att lyssna lite lätt och dom sa att det är inga problem att föra över min enskilda firma på min fru. Dvs att hennes persnr blir nytt org.nr osv.. [br][br]Men om man skall sälja alla tillgångar och verksamhet, behöver man någon speciell blankett då? Kontrakt? [br][br]
2066
22
Hmm, säger de det så kanske det går...
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
1324
4
[quote author=rhex link=topic=8023.msg36331#msg36331 date=1288454497][br]Ringde dock till Bolagsverket för att lyssna lite lätt och dom sa att det är inga problem att föra över min enskilda firma på min fru. Dvs att hennes persnr blir nytt org.nr osv.. [br][/quote][br][br]Säkert ni pratade samma språk  :([br][br]Eftersom bolagsverket endast hanterar namnet vad gäller enskild firma så kanske det var de som menades. [br][br]Att däremot överföra tillgångar osv är det nog skatteverket som kan svara på. [br][br]Hans[br]

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.