Jag vill varna alla er som har företag - framför allt små företag - så att det här inte händer er.
Jag råkade ut för fyra stycken personer som satt i system att göra beställningar från hemsidor där företaget är litet. De väljer alternitivet faktura, och väntar. Det är nu misstagen begås av säljaren - i sin iver och glädje över en kund har de bråttom att få iväg paketet, och när det väl hämtats ut - då bli kunden onåbar.
Svarar inte på telefon (om de inte har dolt nummer, det hade mina), och har försökt sudda ut sig själva ur alla register. Flyttat utan att registrera flytten etc.
När jag insåg att jag troligtvis blivit lurad fick jag tipset om www.upplysning.se och gjorde ett skräckfynd...
De här fyra personerna hade tillsammans 80 betalningsanmärkningar - dvs. 80 fall som gått hela vägen till Kronofogden. 80 stycken.
Pengarna lär jag aldrig få igen, och jag har inte råd att gå till inkasso - något som troligtvis inte skulle hjälpa eftersom de har så många anmärkningar - och Kronofogden är ännu dyrare. Det enda jag kunnat göra är att vända mig till polisen och hoppas.
Men det troligaste är att de redan sålt mina saker vidare.
Fallet har gått vidare till pressen, och min förhoppning är nu att andra ska dra lärdom av det här, och såna här bedragare stoppas. Mörkertalet av fall som mitt, där jag i dagsläget inte KAN driva ärendet vidare är nog oerhört stort.
Förebyggande åtgärder? Jag har två tips till dig som vill fakturera (jag tänker inte göra det mer).
1.) Fakturera inte själv. Innan (viktigt!) du skickat ut någon faktura, sälj den till ett annat företag - exempelvis Svea Inkasso - som sköter faktureringen. Du frigör kapital med en gång och behöver inte oroa dig för att inte få betalt. Det kostar lite, men beroende på din affärsidé kan det definitivt vara värt pengarna.
2.) Kolla upp samtliga kunder på www.upplysning.se eller liknande kreditupplysningstjänst INNAN du skickar någonting alls/utför en tjänst.
Finns det någon här som råkat ut för samma sak? Vi som råkat ut för det här är inte korkade. Det är inte vi som gjort fel. Men däremot måste man, hur gärna man än vill lita på sina kunder, veta vem som beställt. Förebyggande åtgärder är oerhört viktiga. Att jag hade sån otur att råka ut för en liga på fyra personer är inte vanligt, men det KAN hända VEMSOMHELST.