Senaste inläggen

Försäkringsfråga

Håller på att starta upp ett företag för hustjänster och behöver försäkringar för anställda. Stöter på problem vid förfrågan då försäkringsbolagret vill ha info om inkomst, antar att de tar en viss procent. Jag vet inte hur mycket jag kommer att kunna tjäna, inte heller när jag kan börja anställa och hur. När det gäller enstaka uppdrag anställer ja...

Kategori: HR - Personalfrågor

Företaget skyldigt eller inte?

Hej,
Min fråga är väldigt basic för er som håller på med bokföring men jag hoppas det är ok ändå. Jag har lite svårt att förstå om företaget (HB) fortfarande är skyldig delägarna eller inte. Det är väl egentligen konto 2029 som jag är osäker på om det ska räknas in på så sätt jag tror. Om någon kunde säga om jag tänker rätt nedan och rätta mig i...

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Tips på bra e-post tjänst?

Hej!

Har precis fått igång företaget och har första klienten och jobbet på gång.
Sitter med offerten och inser att jag måste fixa en ny e-postadress till företaget.

Jobbar normalt i en kommunal organisation där vi är outlookfostrade och gillar outlook skarpt. Har dock inte fått programmet att funka på min dator.

Vore tack...

Kategori: Allmänt

värdering av pub/restaurang

säkert i fel del av forumet admin får väl flytta då 🙂

hur skall man värdera en  pub restaurang?  då siffrorna friseras av alla till minsta möjliga vinst för att slippa skatta bort vinsten  är det  ytterst svårt att gå till banken med bokslut  etc  för att låna pengar

efter att kikat  runt  lite  på olika objekt  kan jag se att  p...

Kapitalberäkning och likviditetsbudget, hjälp!

Håller på med budget för enskild firma och jag blir alldeles gråhårig...

I kapitalberäkningen har jag satt 17' på investeringar i maskiner. Dessa maskiner har jag redan i privat ägo (de är några månader gamla) men de ska alltså in i företaget. Så dessa 17' har jag även skrivit som "egen insats" i finansiering. Är det korrekt?
<...

Kategori: Affärsplanen

Oväntad vinst - shoppa loss eller skatta för vinst?

Dagens I-landsproblem?

När jag startade upp min enskilda firma förra hösten hyste jag inga större förhoppningar om att gå med vinst under 2010. Till Skatteverket lämnade jag in ett underlag som visade noll kronor i vinst och att ingående och utgående moms skulle ta ut varandra under 2010. Till följd av detta behöver jag under året inte betal...

Väggdekor &quot;webbutik&quot;

Hej!

Kommer snart slå upp portarna för en webbutik som kommer sälja väggdekor. Vi har desginers och olika samarbeten med spännande företag.

Enda problemet är att vi inte än har bestämt vem som ska trycka motiven. Söker därför en partner som redan idag håller på med liknande.

Vi har stora visioner! Finns du?

Mvh

J...

Kategori: Affärsidéer

Ombildning från en till flera

Hej!
Jag har en fråga som jag inte hittar svaret på någonstans på nätet. Jag ska starta en enskild firma till en början, men vill ombilda den till ett aktiebolag med två andra delägare senare. Jag vet förstås att man kan ombilda från EF till AB, men det är just delen med att två andra delägare ska komma in i samband med ombildningen som jag undr...

Vilket bokföringsprogram rekommenderar ni till mig?

Hej!

Jag har skickat in blanketter för moms registrering och skall börja sälja lite av varje på Tradera vid sidan av studierna och undrar vad ni rekommenderar för bokföringsprogram för detta ändamålet?

Jag kommer importera produkter från Kina och jag vill att verksamheten skall följa alla regler.

Hur mycket behöver man bokföra/...

Egen insättning innan företagsstart

Hej!

Medan jag höll på med min företagsregistrering så öppnade jag ett företagskonto där jag satte in lite pengar samt stoppade även lite egna pengar (från min börs) i en kassa.
Jag har bokfört händelserna i bokföringsblad och även gjort verifikat.

Det som dock slog mig är att jag satte min företagsstart till 1 november och dessa...

Hur bokföra faktura från webb-hotellet one.com

Tjena!

Har en faktura från one.com
och där är momsen inte med så hur bokför jag denna.
har läst lite om fiktiv moms och antar att det är det som jag ska göra eftersom att bolaget one.com finns i Danmark.

Nån som kan hjälpa mej om vilka poster det är man ska använda?
Använder SPCS administration.

Hur mycket lön i min enskilda firma kan jag ta ut?

Jag vet att detta är vanligaste frågan. men jag har en enskild firma, är 23 år.. fakturerar 15 000kr /mån ex moms. Hur mkt lön kan jag ta ut? Har stående kostnader på ca 2500 kr / mån ex moms?

Tack för svar

Program hitta döda länkar

Hej!

Jag söker ett program som hittar och listar döda/brutna länkar på en hemsida - 404 File Not Found

Har ni några tips som ni vet funkar bra?

Kategori: E-handel

SvenskaPolitiker.com

Hejsan,
Jag har på ovanstående domän byggt ett forum för Politik då jag ansåg att det saknades.
Undrar om ni har tips för man kan bygga på en bas på aktiva medlemmar nu i början?
Där finns kanske någon som har lust att hjälpa mig få igång forumet?

Mvh
Elias Nilsson
www.SvenskaPolitiker.com

RUT avdrag och bemanning

Hejsan

Läste precis Bosses föregående tråd och det gav mig en idé att göra något liknande (Tack Bosse)

Bosses tråd om hushållsnära tjänster

Jag sitter nere I Asien med ett fast jobb och kör ett litet företa...

Kategori: Affärsidéer

Nystartat företag, ska man sätta ett fast pris?

Hej.

Jag har startat en firma som ska sälja en marin produkt, en brygga. De är en rätt så dyr produkt så jag tror inte att jag kommer sälja så många per år. Men som jag har räknat på det nu har jag ett fast pris och vinstan blir 32% utan borträknade skatter och dylikt. Är det förlite förtjänst?

Är det bäst att sätta ett fast pris för...

Kategori: Försäljning och Marknadsföring

Skicka brev till Norge

Har nu webbutik i Sverige men tänker försöka skicka även till Norge. Tycker det är svårt att få riktiga svar...
Har oftast brev som väger mindre än 2 kilo men till ett värde över 200 kr. Skickar via Posten.
Är detta rätt info som jag fått:
Man ska tydligen inte ta med momsen på fakturan?
Betalar kunden moms i Norge vid hämtandet av pake...

Kategori: Företagande över gränserna

Hur ska man uttrycka sig?

Hej. Jag ska öppna enskild firma snart och har börjat snickra på hemsidan.
Efter några timmars skrivande upptäckte jag att jag skriver "oss" och "vi" istället för "jag". Den enda anställda är jag själv.

Är det så man ska göra eller känns det fel att skriva vi/oss när jag ensam driver företaget?

spela dator/konsolspel som körs ifrån min server

Nästan alla dator/konsolspel som säljs idag används mer eller mindre för onlinebaserat spelande och spelen i sig kräver att din dator har en mycket bra processor, grafikkort, ramminne m.m.

Min idé är att onlinespelande människor eller spelande människor i allmänhet mot en avgift får tillgång till ett spel som ligger på min server.
Man k...

Faktura från andra företag

När mitt företag får en faktura från ett annat företag, ska jag bokföra både fakturadatum och betalningsdatum? Hur bokför jag det?