E-handelsjätten Amazon förväntas inom en snar framtid göra intåg på den svenska marknaden, vilket har väckt frågor bland e-handlare i Sverige. Samtidigt som många tror att det kommer vara positivt för konsumenten, så finns en oro för hur redan etablerade e-handlare kommer klara den ökade konkurrensen. Emma Lindgren, e-handelsexpert på Svea Ekonomi, ger sin syn på hur Amazons kommer påverka svensk e-handel.
Vad är det som gör Amazon till ett hot för många e-handlare?
Jag håller inte med om att Amazon skulle vara ett "hot" för många e-handlare och jag skulle uppmuntra alla som driver e-handel att se Amazon som en möjlighet till ytterligare försäljning istället för att se dem som ett hot. Det vi framförallt sett i andra delar av Europa är att tillväxttakten inom e-handelsmarknaden ökat kraftigt efter Amazons intåg. I vissa fall har den till och med fördubblats. Vad vi kan säga säkert är istället att Amazon kommer att föra e-handeln framåt i Sverige eftersom de, just på grund av att de är en stor spelare och experter på konsumtion och e-handel skyndar på utvecklingen inom branschen.
Jag tror att bilden av Amazon som "hot" dels beror på att Amazon är ett välkänt varumärke med högt förtroende. De erbjuder en stor mängd tjänster och produkter vilket gör att du kan inhandla flera olika produkter på samma ställe. De erbjuder dessutom service av hög kvalitet, konkurrenskraftiga priser och snabba leveranser. Hela 98 procent av deras paket kommer fram inom utlovad tid vilket är extremt bra. Samtidigt är det omöjligt att säga hur Amazon kommer fungera i Sverige och framförallt hur det kommer påverka olika branscher. Svenska konsumenter skiljer sig från amerikanska på många sätt vilket gör att det blir spännande att se hur vi svenskar kommer ta emot e-handelsjätten.
Filmklipp: Amazon, bakgrund och strategi inför Sverigelanseringen
Vilka bör oroa sig mest?
På sikt är de bolag som ligger efter i digitaliseringen mest hotade. Detta är alltså inte de som redan startat e-handel utan de som ännu inte kommit igång med digitala affärer. När Amazon väl kommer till Sverige kommer dessa bolag mer än någonsin behöva springa ikapp sina digitala konkurrenter eftersom Amazon påskyndar den digitala utvecklingen. I exempelvis USA har vi sett exempel på detta där Amazon tagit marknadsandelar från den fysiska butikskedjan Wall Mart.
Om vi ska prata e-handel skulle jag säga att främst andra marknadsplatser är hotade. Även elektronikbranschen som redan är mer eller mindre digitaliserad kan komma att drabbas, på grund av att Amazon kan pressa priserna kraftigt. De allra flesta branscher kommer säkerligen påverkas på något sätt, men det varierar stort beroende på hur digitaliserad branschen är, och hur priskonkurrensen ser ut. Exempelvis förväntas inte dagligvaruhandeln påverkas lika starkt av Amazons intåg på marknaden.
En annan faktor för hur mycket man potentiellt kan påverkas är hur väl förberett och anpassat för e-handel ens företag är, om du exempelvis har en välfungerande e-handel med bra service, konkurrenskraftiga priser, snabba leveranser och säkra betallösningar så är det stor chans att konsumenterna fortsätter köpa sina varor hos dig. I vår senaste Novus-undersökning där 1 000 svenska företagare svarat på frågor om e-handel uppger 8 av 10 att de har tjänster/produkter som är anpassade för försäljning online. Trots det bedriver endast 18 procent e-handel i dagsläget, vilket gör att många redan ligger efter och därför kan få väldigt svårt att komma ikapp när Amazon väl kommit in på marknaden.
Hur ska man agera?
Det första jag skulle rekommendera alla svenska e-handlare att göra är att börja sälja på Amazon i något av de europeiska länderna de är verksamma i. Exempelvis UK eller Tyskland. Se hur Amazon hanterar just din nisch, börja tänka på vilka av dina produkter du skulle kunna sälja via Amazon om och när de kommer hit.
Se hur Amazon funkar som försäljningsverktyg, och på vilka olika sätt du skulle kunna profilera dina produkter på Amazon. Jag brukar ibland likna Amazon vid Google på det sätt att Amazon också har algoritmer vilket gör att de som har exempelvis ”rätt” taggar på sina bilder och skriver bra produkttexter hamnar högt upp i flödet. Kolla upp dessa och tänk ut en strategi kring hur man inom ditt segment jobbar bäst med profilering. Se också till att ha grymma produktbilder – på Amazon är ju produkten det viktiga då Amazon profilerar på produktnivå.
En viktig skillnad när man som e-handlare säljer via Amazon är att den egna kontakten med kunden förskjuts från din e-butik till Amazon, särskilt om man väljer att Amazon också ska hantera logistiken. Därför kan det vara bra att redan nu ha en tanke om hur du skapar en relation med dina kunder via själva ordern – exempelvis kan de få med en rabattkod på första köpet som görs direkt i din e-butik.
Tighta också till logistikkedjan, finns det något som kan förbättras? Vad lovar ni era kunder och stämmer det överens med hur verkligheten ser ut. Kunder inom e-handel kommer inte tillbaka om de upplevde att en e-butik inte höll det den lovat leveransmässigt. De googlar sig bara fram till nästa aktör. Se över hur det ser ut idag och ändra informationen på hemsida så att den de facto stämmer med vad som utlovas. Det är mycket bättre att skriva att alla ordrar levereras inom 3 dagar och att detta stämmer till 98 procent än att de levereras inom 24 h och endast 60 procent av paketen faktiskt kommer fram inom det första dygnet.
Tänk också på att göra din hemsida till en inspirerande plats för din målgrupp så att de kommer tillbaka, jobba med personliga erbjudanden och bli experter på dina konsumenter.
Finns det några möjligheter med detta – några vinnare?
Ja, för mindre företag kan det vara en möjlighet att vistas där deras målgrupp finns. Amazon ger nämligen småföretagare möjligheten att bedriva e-handel på deras plattform mot en avgift och att du annonserar på deras plattform. Över 300 000 småföretag började bedriva e-handel på plattformen i USA under 2017.