Vi hjälper dig med Lön och HR
Vad gäller då egentligen från att du anställer din första medarbetare och vad kan vara bra för dig att tänka på redan från start? Vi hjälper dig reda ut de viktigaste delarna inom arbetsrätten och vad du bör tänka på från start.
- Anställningsavtal
Att ha ett anställningsavtal är alltid en fördel. Även om muntligt avtal gäller är det alltid bättre att ha det fysiskt. I § 6 c LAS (Lagen om anställningsskydd) framgår det vad som ska finnas med i anställningsavtalet.
- Lönekartläggning
Att genomföra en lönekartläggning är obligatoriskt enligt lag från första anställda i enlighet med kap 3 §§ 8-10, Diskrimineringslagen. Många företag är inte medvetna om det lagkravet och missar därmed att lönekartläggningen ska genomföras årligen.
- Riktlinjer och rutiner
Flertalet rutiner och riktlinjer ska finnas på plats från att den första medarbetaren anställs, exempelvis gällande diskriminering och kränkande särbehandling. Ju fler medarbetare som anställs inom ett företag, dess då fler rutiner, riktlinjer och policies måste upprättas.
- Arbetsmiljöarbetet
Det systematiska arbetsmiljöarbetet är en viktig och stor del inom det arbetsrättsliga området, detta i och med att arbetsgivaren har det övergripande ansvaret för att alla medarbetare ska kunna arbeta så riskfritt som möjligt. Här ingår exempelvis rutiner, riskbedömningar och handlingsplaner.
Personalen är en livsviktig resurs för alla företag oavsett storlek. Om det inte finns tid att hinna med personalfrågor kan konsekvenserna bli både många och dyrbara. Felrekryteringar, hög sjukfrånvaro och missnöjda medarbetare är dyrt för alla bolag, men kan vara helt avgörande för ett mindre bolags överlevnad. För att underlätta för dig som företagare är det därför till fördel att ha hjälp av någon som kan hantera frågor gällande personal, arbetsrätt och arbetsmiljö så att du kan fokusera på det du brinner för och samtidigt följa de lagar, regler och förordningar som krävs.