Flera av de mindre företagen behöver digitaliseras ett snäpp till för att lyckas. Flera små företag är inte riktigt på banan vad gäller att nyttja digitaliseringen till fullo. En av de största tillgångarna, om inte den största, ett mindre företag har är tillgången till målgrupper via internet. Små företag behöver anpassa sig till digitaliseringens möjligheter betydligt snabbare än vad som sker på vissa håll och man behöver vara innovativa och snabba - som en raket som lyfter när man knäpper med fingrarna.

En fördel små företag har är att de oftast kan bli mer personliga. Det är vanligt att man köper produkter från ett mindre företag för att ägaren är trevlig, med andra ord – de flesta vet att relationer och förtroende betyder väldigt mycket. Idag heter i de flesta fall den största spelplanen internet och här skapas också förtroenden. Kreativa tankesätt är fortfarande en betydande ingrediens för att framgångsrikt skala upp ett företag oavsett bransch. Internet öppnar de oanade möjligheterna – men också en superhård konkurrens om uppmärksamheten. Det gäller att vara smart.

Se även: Digital produktutveckling är ett naturligt steg

Socialt kapital är framtidens affärsvaluta

Vad är socialt kapital? Man kan säga att det är ett kapital som ska omvandlas till pengar. Det är mängden individer som du kan nå med ett meddelande eller content (innehåll). Det finns en hel industri med influencers, thought-leaders, content writers och profiler online med tusentals eller hundratusentals följare. Dessa uppbär ett stort förtroende mycket tack vare sina massor av följare. Det har inget med kunskap att göra, eller ens produktkvalitet. Om hundratusentals människor tittar i en och samma riktning är det stor chans att du också gör det.

Relaterad läsning: Influencer marknadsföring – vass vinnare till låg kostnad

Ett snäpp upp – fixa det!

Nyttjar du verkligen digitaliseringens möjligheter till fullo? 

Bara för att företaget har en hemsida innebär det inte att man är digitaliserad. Hemsida, email och online närvaro är endast grundnivån för att få vara med och leka. Det är nästa steg upp som betyder något och det steget handlar om utveckling av digitala tjänster eller profilering i digitala media på ett sätt som är innovativt och passar varumärket. Digitaliseringen förenklar också för kunderna, både att nå dig, kanske chatta via sajten, enkel hantering av fakturering och annat. Online närvaro är i sig en grundsten i att bygga förtroende. Vad är du för företag om du inte ens har en grundläggande närvaro i sociala media? Det kan skada förtroendet för din verksamhet oavsett hur bra produkt du har. Image är betydande.

Content creator är framtiden

Nu när du är med på banan, var börjar du?

Mappa upp din digitala närvaro och lägg in digitalisering i din strategi. Om du inte har en solid strategisk planering behöver du upprätta en sådan utifrån omvärldsobservation och kundkännedom. Så, hur ser din digitala närvaro ut idag? Är det en grundläggande nivå som gör att du bara existerar? Har du hemsida, email eller har du mera? Närvaro på sociala media överhuvudtaget är grundbiljetten till din existens och du behöver flytta upp detta ett snäpp på digitaliseringens stege.

Utveckla dina tjänster. Kan du skapa en app runt en tjänst eller produkt? Hur ska du få målgruppen att vara interaktiv med hemsidan eller hur ska du löpande få en relation med dem? Om du inte vet varför kunden ska välja ditt företag kan du inte kommunicera attraktivt med dem. Använd digital teknik för att närma dig kunden, det är garanterat ett vinnande koncept. Du behöver vara content creator, det vill säga skriva content och släppa det online i olika sammanhang, på olika plattformar och i samverkan med influencers och andra påverkanspersoner. Kunderna kan också skriva content åt dig där de rekommenderar produkter vilket är en av de mest avgörande faktorerna. Content kan handla om produkten, tävlingar och annat som intresserar just din målgrupp.

Det är viktigt att du digitaliserar dina kontaktpunkter och erbjudanden, dels kan du samla in data och se vad kunden tänker, dels gör du kundupplevelsen enkel och smidig. Om du bara fokuserar på att sälja dina produkter kan du komma att få svårt att konkurrera – själva värdeskapandet behöver sättas i fokus.

Ställ dig i kundens skor – vem är mest attraktiv att göra affär med?

Den som har många följare online och som hela tiden skapar content och utbildar och underhåller sin målgrupp över tid – eller den som gör en sales pitch?

Missa inte: Komplett Content marketing-strategi i sju steg

Din första produkt är media

Låter det konstigt? Media är ju inte företagets produkt. Jo – det är dags att ändra synsätt och se media på ett annat sätt. Den första produkten i ditt företag är media. Världen rullar på i megakliv med information som fångar människors intresse på gott och ont, den första produkten i företaget behöver helt enkelt vara media. Och du behöver vara en influencer på din produkt eller tjänst, en thought-leader och expert som skickar ut content löpande. Om du inte har talang för dessa skriverier själv behöver du anlita någon att utföra det. Det är framtiden.

Läs vidare: 8 sätt att maxa kapitalet i företaget – tips för att minska utflödet


Missa inga nyheter! Anmäl dig till ett förbaskat bra nyhetsbrev.
0 kommentarer
Du måste logga in för att skriva en kommentar. för att registrera dig som medlem.