Tydligheten ifrågasätts dock från delar av bilindustrin som satsat stort på elektrifieringen. Bland annat har Volvo och Volkswagen nyligen presenterat nya modeller för att möta kraven från byråkraterna i EU.
”Europa har inte råd att misslyckas med elektrifieringen eller att försena omställningen,” sade Jim Rowan, vd för Volvo Cars.
Dagens Industri skriver att Volvos ledning “är enormt besviken. Det saknar motstycke.”
Reglerna, som är en del av EU:s gröna omställning, kräver att nya fordon minskar sina koldioxidutsläpp med 15 procent jämfört med 2021 års nivåer.
Samtidigt kvarstår det planerade förbudet av bensin- och dieseldrivna bilar år 2035.
Bilindustrin har länge pressat Bryssel att lätta på reglerna efter att försäljningen av elbilar sjunkit i stora europeiska marknader som Tyskland och Frankrike. Under 2024 minskade registreringen av nya elbilar med 1,3 procent jämfört med föregående år, skriver Financial Times.
Branschorganisationen E-Mobility Europe varnar för att den föreslagna flexibiliteten kan leda till att ungefär en halv miljon färre elbilar kommer att säljas i EU i år.