Webgallerian är ett shoppingcenter på nätet som samlar hundratals av Sveriges små och medelstora webbutiker under ett och samma tak. Webbutikerna får synas med egna varumärken och butiksnamn och får hjälp med marknadsföring, försäljning och logistik. Företagande.se har träffat Webgallerians VD och grundare Ingemar Gleissman som hoppas bli de mindre svenska e-handlarnas bästa vän.
Webgallerian är en marknadsplats på nätet som vill samla Sveriges mest spännande mindre och medelstora webbutiker under ett och samma tak, i en galleria på nätet, med egna butiksnamn och ett fokus kundupplevelse, kvalitet och social shopping. Webgallerian vill hjälpa små och medelstora e-handlare att nå fram i bruset och konkurrera med de stora aktörerna på marknaden och samtidigt ge konsumenterna möjligheten att lättare hitta dessa små och spännande webbutiker som de tidigare inte visste fanns.
Vad menar du med att ni vill vara e-handlarnas bästa vän?
Alla andra aktörer kapitaliserar på stora varumärken som egentligen klarar sig väldigt bra på egen hand. Men hur ska vi göra med de 15 000 mindre aktörer som har svårt att synas i bruset? De butikerna vill vi hjälpa. Vi blir inkubator för de små som får sina röster hörda.
Vad skiljer Webgallerian från andra liknande aktörer på marknaden?
Viktiga skillnader mot befintliga e-handelsplatser är webbutikernas egna skyltfönster, den sociala shoppingaspekten, ett bredare och annorlunda sortiment (hundratusentals, på sikt miljontals produkter totalt), smidigare betalningar och utcheckning på grund av kombinerad kundvagn och check-out, och inom en snar framtid erbjuder vi också ett kombinerat lager, logistik och distribution. Våra butiker konkurrerar inte främst med priset, som andra marknadsplatser, utan med kvalitet och sortiment.
Ni har arbetat med att förnya Webgallerian, vilka förändringar har gjort?
Under det senaste året har vi jobbat för att skapa version 3.0 av Webgallerian.se som är en vassare, trevligare och bättre tjänst. Det vi vill driva igenom är social shopping, där vi kopplar samman tjänsten med de intressanta delar som besökarna tycker om att prata om, i en trevlig e-handelsmiljö. Vi satsar även på mer redaktionellt innehåll där de anslutna webbutikerna kan dela med sig av företagets bakgrund, vision och produkter, säger Ingemar Gleissman, VD och grundare av Webgallerian.
Gallerian har ett flertal lojalitetsprogram och medlemstjänster som uppmuntrar till besök och shopping och som stärker marknadsplatsens attraktionskraft hos mindre och medelstora e-handlare. Butikerna får en attraktiv marknadsförings- och säljkanal och dessutom assistans med betalningar och logistik.
Målet är att ge kunderna en unik shoppingupplevelse med ett stort utbud av produkter och nätbutiker de tidigare inte visste fanns. Webgallerian har i dagsläget 140 webbutiker i segmentet mindre och medelstora företag och bolaget gör sig nu redo för en snabb geografisk expansion i Norden.
Webgallerian vill bli större än Amazon på den nordiska marknaden
Amazon och Alibaba är de största aktörerna på marknaden idag, men Webgallerian tar mer än gärna upp konkurrensen med dem. Webgallerian siktar på att bli Nordens största nätbaserade marknadsplats för de mindre och medelstora butikerna.
Hur ser era målsättningar ut för de kommande åren?
Just nu handlar det om att erövra den svenska marknaden och i ett nästa steg att ta oss in i Norge. Det kommer att hända någon gång under 2018. Vi har en stabil och flexibel teknisk plattform som tillåter snabb expandering där mycket är automatiserat, enkelt att använda och skalbart för att öppna på nya marknader. Inom tre år ser vi till den nordiska marknaden i sin helhet. Vi har ingen specifik plan på hur övriga Europa ska tas, men siktet finns givetvis att etablera oss även där.
Vad är nästa steg?
Arbetet med att förbättra Webgallerian slutar aldrig, det är återkommande och en mycket viktig del för att vi ska lyckas bli Nordens största marknadsplats på nätet. Nu arbetar vi på att förfina den sociala shopping-upplevelsen där vi ser en enorm potential och stor marknad. Webgallerian ska bli konsumentens personliga shoppingassistent på marknaden och vi ska erbjuda en skräddarsydd shoppingupplevelse, det är vårt nästa steg.
Öppnar upp för nyemission
Nu i vinter öppnar Webgallerian för nya delägare i en publik emission på maximalt tio miljoner kronor. Detta görs i samband med att bolaget lanserar sin uppdaterade marknadsplats Webgallerian.se.
Vad ska pengarna från emissionen användas till?
Nyemissionen ska investeras imarknadsföring, organisation, rekrytering och fortsatt teknikutveckling. Vi kommer att förstärka med nyckelpersoner i samband med emissionen. De står redo att kliva ombord och då är det främst inom marknad, teknik och management vi stärker oss.