Tillbaka till dejting…
Om du ser eller “hittar” någon som du är intresserad av, måste personen i fråga veta att du finns. Att “dyka” upp på deras radar går att göra på flera olika sätt, beroende på situationen.
- Du kan gå fram och säga “hej”
- Vänta tills personen du är intresserad av pratar med en person du känner
- Du kan be en vän introducera dig
- Skicka ett DM
När personen vet att du finns kan du tex hälsa och vid tillfälle starta en konversation. I konversationen skulle ni ta reda på lite mer om varandra, om det finns något “mer” än bara fysisk attraktion från din sida. Om det finns och den är besvarad är det rimligt att du/personen kanske bestämmer en “dejt”.
- Om “dejten” gick bra? Kanske ni fortsätter att träffas och tillit byggs men även en relation.
- Om “dejten” gick bra men du märker att det blir mer giftigt/destruktivt med tiden, så hoppas jag att ni “klipper” för att spara huvudvärk, drama och sömnlösa nätter.
- Om inte dejten gick bra/ni inte klickar säger ni förhoppningsvis tack och adjö.
- Om dejten inte gick bra men ni fortsätter att träffas och tex ligga, kommer det troligtvis bli mer giftigt/destruktivt med tiden. Vilket återigen skapar onödigt drama, huvudvärk och sömnlösa nätter.
Om du inser att det är/blir giftigt/destruktivt och “klipper” skulle du då försöka träffa en snarlik person (liknande yttre och tankemässiga vanor/beteenden) igen? Förhoppningsvis inte. Då det är idioti att förvänta sig ett annat resultat om du gör samma sak.
Att dejta personer som är en “dålig match” är ingen bra idé. Att skapa affärsrelationer med personer som är en “dålig match” är lika dålig idé.
Ändå händer det, inte bara en gång utan ganska ofta.
Alla företagare har nog upplevt “strulpellar” och insett att det inte är värt det. Även om det betalar tre gånger så mycket, så är tiden, den känslomässiga investeringen, dramat och huvudvärken inte värd.
Men varför gjorde du affärer med dessa strulpellar från början?
Du drar till dig/jagar potentiella kunder som tex inte kan ta ett köpbeslut, som har finansiella problem, prokrastinerar, hittar ursäkter, är obeslutsamma, sorterade efter billigaste, skapar mängder strul, slösar din tid och kanske till och med refererar en till av dessa strulpellar till dig.
Om strulpellar är ett återkommande mönster, är det ett bevis på att ditt “affärs dejtande” inte funkar optimalt. En annan nyhet är att du troligtvis redan har massor av strulpellar i din kundbas.
Dessa strulpellar kanske inte sticker ut fullt som ett piggsvin, som skjuter taggar i dina ögon, men det finns där. Ett bevis på att det finns strulpellar i din kundbas kan vara att du inte får återkommande köp, fast du spenderar tid/pengar/energi och provar olika ”metoder och tekniker”.
Vänta … va? Exakt.
Det kan vara så enkelt att anledningen varför du inte får återkommande köp av nuvarande/gamla kunder är….
För att du gick in i fel relation från början.
Om du sköter dina kort bättre i din marknadsföring skulle många av strulpellar diskvalificerade sig själva innan du ens sagt hej.
Varför du ska undvika strulpellar är för att:
- Det är upplagt för att du misslyckas
- Att de ska bli missnöjda och få dåliga resultat.
- Det kommer dränera dig och tror mig, det är inte värt det.
Missa inte: Varför din marknadsföring inte fungerar och vad du kan göra åt saken
Målet är att skapa en marknadsföring som attraherar rätt kund och inte en strulpellar
“Okej, fine jag är dålig på att “affärsdejtande” och ser inte flaggorna. Jag behöver din hjälp Tomas”
Jag kan inte säga “gör så här” eftersom jag inte vet något om ditt bolag/produkt/tjänst/försäljningsprocess eller målgrupp. Men jag ska inte lämna dig ensam i höstmörkret. Här är några generella tips inom “affärs dejting”.
- Leta efter en potentiell kund som har förmågan att betala
- Leta efter en potentiell kund som kan ta ett köp beslut
- Leta efter en specifik kund vars problem du/din produkt/tjänst kan, vill och är bra på att lösa.
- Leta efter en potentiell kund som har ett mindset du vill samarbete med tex (som inte strular med betalningar, har finansiella problem, kräver oändligt mycket “kundservice” och uppmärksamhet, har ett enormt kontrollbehov, skapar onödiga problem, hittar ursäkter, inte köper igen och om du får en referens, refereras en liknande strulpelle.
Vad du kan tänka på innan du går ”all in”
Du har troligtvis missat att betala en faktura, dubbelbokad ett möte, sagt att du ska ringa upp, men glömt, lovat att du ska göra X/Y/Z men var tvungen att släcka en större “eld” någon gång i din resa som företagare. Vi alla är människor, vilket betyder att alla kan göra fel, även du. Men om kunden/den potentiella kunden återupprepar ett ”misstag” två, tre eller fyra gånger är det inte längre ett ”misstag” utan ett beteende. Sannolikheten att det händer igen är större, ju flera gånger ”misstaget” har upprepats.
Har en grej till som gör att man inte får återkommande köp! Har flera gånger testköpt saker som kommit i flödet på fb. Vissa saker har varit helt okej. Men flera gånger kan jag inte ens säga vilket företag jag köpt av? De har inte erbjudit fler saker eller fångat upp mig som kund. Det kommer inga nyhetsbrev. Det är som en person som man hälsade på gatan i utlandet, som man aldrig ser igen. Se mer...