En grundsten i relationer till vänner, en käraste och affärer är byggd av…

Tillit. 

Utan tillit är relationer en omöjlighet. Utan relationer skulle det inte finnas någon flock eller samarbete, inte heller Homosapiens. Att vår hjärna frigör tex: 

  • Oxytocin vid beröring. Hormonet som ökar känslan av njutning, lugn och ro.
  • Serotonin om någon säger tex “bra jobbat”. Vilket får dig att vilja prestera bättre tillsammans med flocken.
  • Endorfiner frigörs när du skrattar, tränat eller legat. Vilket kan ge känslor av fysiskt välbehag som lust och lycka.
  • Kortisol som exempelvis frigörs under längre perioder av isolering och ensamhet, det funkar som en varning. Det gör så att du mår fysiskt och psykiskt mår dåligt. Dessa ”dåliga känslor” berättar egentligen, hurru, sök upp din flock! Du måste överleva.

Det är inte en slump. Det är inte heller någon slump att relationer gör så att vi känner en tillhörighet, mening, har något att identifiera oss, något att utvecklas med och känna trygghet i och listan av positiva saker fortsätter. Den är längre än Andens i Aladdin.

Kortfattat är relationer galet viktigt och där av tillit. Men varför?

Enkla svaret, relationer har fått oss att överleva och vad tillit ger oss är säkerhet och trygghet.

Hur bygger du tillit i din marknadsföring?

Enkla svaret: Du tar bort/minimerar osäkerheter och risker samtidigt ger säkerhet och förtroende. Men hur?

Kompetens

Vad skulle hända om du delar tips och tricks som dina potentiella kunder har nytta av? som de kan implementera och se resultat? Vad bevisar det? Att du är kompetent. När du bevisar för dem att du är kompetent, genom att hjälpa dem, byggs automatiskt en tillit.

Storytelling

Människan kan relatera till berättelser och vår hjärna har blivit utvecklad för att lyssna på dessa. Men varför? Berättelser har fått oss att överleva, lära och förstå. Berättelser är även en viktig del i det “social spelet”. Om du kan applicera så kallad “Storytelling” i din marknadsföring, kommer det öka tillit. Men hur och varför? Potentiella kunder har då en chans att kunna relatera bättre till din produkt/tjänst. Om det kan relatera, känner det mer tillit eftersom “du förstår just dem”. Hur du förstår dem är att du pratar till deras drömmar, rädslor, osäkerheter, egon och förhoppningsvis når in i deras själ, som du trollbinder.

Relaterad läsning: Hur du med storytelling ökar din försäljning, tillit och auktoritet

Hjälp personer

Ett av de enklaste sätten att få en människas tillit är… tro det eller ej, att hjälpa dem på riktigt. 

Hur? Bryt ned “kundresan” och hjälpa dem ta ett steg i rätt riktning. Genom det, tar du bort en del av deras osäkerhet som de känner samtidigt bygger auktoritet. 

Ett enkelt sätt är att skapa en video/rapport/blogginlägg (som det här) eller podd som du kan dela gratis.

Idéer som du kan “spinna på”:

“Fem saker du bör tänka på innan du gör X” 

“Hur du registrerar en domän” 

“Vilka webbplattformar det finns och vilken som är bäst”

“Två saker som hjälper dig att uppnå Y”

“Hur du löser X genom Z”

“Vad du ska tänka på innan du hyr en X”

“Undvik dessa misstag när du ska anlita Y”

Använder dina nuvarande kunder

Fråga dina nuvarande kunder om det vet någon, som skulle vara intresserad av din expertis. Gör det enkelt för dem. Ge dina/din nuvarande kund en länk till en gratis rapport/tre videos/nyhetsbrev eller en bok, som de kan dela med någon i deras nätverk gratis.

Återkoppling/uppföljning av nuvarande kunder

Skapa en återkoppling/uppföljning av dina kunder genom tex nyhetsbrev, postutskick eller telefonsamtal.

Bryr dig på riktigt 

Du vill dina kunders bästa och att de ska lyckas. Det är något som är genuint.

Ett klart budskap

Försök göra ditt budskap mindre luddigt och mer förståeligt för din potentiella kund. Det gör du genom att du vet vad du pratar om och till vem. När du gör det minskar du osäkerhet och tvivel.

Ditt beteende följer dina ord

Om du säger A gör A. För om du säger A och gör B eller skiter i det, bryter du tilliten. 

Garantier

Du kan lämna garantier för att öka tilliten och säkerheten hos en potentiell kund

Referenser

Låt en nuvarande/gammal kund berättar hur det var innan/hur du hjälpte dem och hur deras liv blev förändrat.

Telefonnummer

Lägg ut ditt telefonnummer

Se även: Varför din marknadsföring inte fungerar och vad du kan göra åt saken


Missa inga nyheter! Anmäl dig till ett förbaskat bra nyhetsbrev.
0 kommentarer
Du måste logga in för att skriva en kommentar. för att registrera dig som medlem.