Jag anser jag att det råder delat ansvar mellan företag och säljare.
Det är en ledarskapsfråga i hur man tacklar situationerna, enligt mig så är inte alltid det bästa att göra sig av med folk som har en längre svacka om de tidigare har presterat bra.
Samtidigt som det är ett ansvar hos individen att alltid göra allt för att ge sig själv de bästa förutsättningarna.
Läs även: Så fungerar motivation och hur vi motiveras, enligt forskning
Så lösningen jag vurmar för är att göra folk medvetna om detta, sälj och entreprenörskap är ju direkt kopplat till personlig utveckling och beteendevetenskap, jag har märkt att folk som växer och själva inser sitt ansvar presterar bättre eftersom de ser det långsiktiga syftet i att alltid vara på topp.
Plugga sälj, plugga psykologi, plugga presentationstekniker, plugga personligt ledarskap mm, allt detta är vad som enligt mig skiljer de bästa säljarna från de mediokra och dåliga.
Får man folk att inse att de har en möjlighet att växa som människa samt affärsman eller kvinna så har man vunnit mycket.
Sedan finns det ju tyvärr allt för många säljorganisationer som kör gamla skolan och anser att säljarens enda uppgift är att sälja, men det enda som sker är att de fungerar som plantskolor för duktiga och drivna folk som även ser möjligheten att växa eftersom det ger dem möjlighet och kompetens att få hem större affärer.
Detta innebär att ditt ansvar som säljchef är att få säljare att själva inspireras och inse vad just de behöver för att lyckas, alla lockas inte av samma mål, lika viktigt som det är för dig att veta vad dina säljare motiveras av, lika viktigt är det för din säljare att själv förstå hur de kan hjälpa sig själv att hamna där.
När jag var anställd fick jag många gånger höra att mitt jobb var att sälja och inte hålla på med massa grejer omkring, när jag kom med förslag på förbättring genom feedback från kunder eller önskan att utvecklas och utbildas, sedan när jag blev entreprenör och började nätverka insåg jag varför jag alltid legat i topp, alla jag träffade hade samma vetgirighet och ärligt intresse i att faktiskt förstå hur kommunikation och relationer fungerar.
Detta gjorde att jag började gå utbildningar och läsa böcker samt följa intressanta profiler som gav mig ännu mera tro på att det jag tyckte, ville och tänkte var rätt, samtidigt som jag självklart fick många saker förklarade för mig om varför de inte fungerat.
Om jag varit på en organisation som förstått att ta vara på mitt innovativa tänk och mina ambitioner att utvecklas så hade jag kanske suttit kvar där som nöjd anställd istället för att söka mig vidare tills jag hittade rätt, då hade jag iof kanske inte haft all den erfarenhet jag har idag men företaget hade tjänat enormt på det.
Richard Branson har sagt något som jag älskar:
”Ge dina anställda kompetens, utbildning och frihet nog för att de ska vara fullt kapabla att starta eget eller bli attraktiva på arbetsmarknaden. Behandla dem så att de väljer att stanna och ge den kompetensen till dig"