Anne Wetter, som är hudläkare, hade många bra år inom den offentliga vården, men det är väldigt svårt att få fram sina idéer och utveckla verksamheten där enligt henne. Hon hade en vision om hur hon ville arbeta och utveckla hudsjukvården, vilket hon nu har gjort i egen regi, som företagare istället. Här berättar hon om sin resa samt ger tipset att man måste våga tro på sig själv om man ska lyckas att stå på egna ben.
Anne har varit med och startat och driver idag, vad som är Sveriges största hudkoncern, Diagnostiskt Centrum Hud. Hon har även startat och driver Estetiskt hudläkarcentrum, som är en klinik inom deras koncern för estetiska sidan av dermatologi där de främst har laser, injektioner, kemiska peelingar och mindre kirurgiska ingrepp.
- Förutom detta har jag även utvecklat en egen hudvårdserie, Alle´l som är individanpassad utifrån kundens DNA. Allt för att få fram en patients förutsättningar för inför insättande av hudvård.
Vad är det roligaste med att vara företagare?
- Att ha en idé och en vision som man förverkligar och man ser håller hela vägen. Friheten att bestämma själv vad, hur och varför man gör något. Dock är det många fler timmar jag nu lägger på mitt jobb än jag gjorde när jag jobbade som ”vanlig” läkare på sjukhuset.
Det som Anne menar är mest utmanande är just detta med alla timmar man lägger på sin verksamhet. Allt flyter mer eller mindre ihop, vilket hon egentligen inte ser som något större problem då hon även ser sitt jobb och byggandet av klinikerna som sin hobby. Men det är klart att familjelivet ibland får sig en törn, tillägger hon.
En annan utmaning är att man vill för mycket direkt, så att ha tålamod, kan verkligen vara en rejäl utmaning.
Ytterligare en lite mer handgriplig utmaning är personalhantering och hur man får med sig medarbetarna, anser Anne.
Vad har du på gång just nu?
- Ytterligare en stad, Helsingborg, fick sin första DC Hudklinik för ett par veckor sedan. Den ska växa och blomstra närmaste tiden. I Stockholm expanderar jag med en ny flaggskeppsklinik inom estetiken. Köpet blev nyligen klart. Så närmaste veckorna är det renovering och rekrytering som gäller. På Alle´l fronten, DNA baserade hudvårslinjen, händer det en hel del just nu med lansering både i Schweiz och Sverige, webshopslansering i USA samt samarbeten i Kina.
Vilken är din långsiktiga vision som företagare?
- Fortsatt expansion och bygga min vision om ett helhetstänk inom dermatologin. Bygga in mer av utbildningsforum, forskning och utveckling av nya koncept.
Annes tips till andra som också vill satsa på sina egna förstagskoncept:
- Ha en tydlig vision.
- Var noggrann initialt med att analysera din idé så att det finns marknadsunderlag.
- Tro på dig själv och din idé.
- Våga satsa.
- Var inte rädd för att ta hjälp av andra med kompetens inom områden du inte behärskar.