Senaste inläggen

Nya pengar till Jens Nylander

E24: "Riskkapitalbolaget Creandum satsar ett tvåsiffrigt miljonbelopp i svenska Jays. Företaget drivs av Jens Nylander..."
http://e24.se/dynamiskt/it_telekom/did_17005753.asp

Postar eftersom Jens är medlem här på forumet. Grattis Jens! Vad stå...

Kategori: Nyheter

Vad gäller vid reklamation av defekt leverans från annat EU-land?

Snälla hjälp, vårt företag går mot ruin pga denna tvist! 🙁

Vi beställde produkter för ca 200.000 kr från Polen. Vi gjorde många ändringar i modellerna som mailades fram och tillbaka mellan oss och fabriken innan alla parter blev nöjda. Vi kom överens om att betala 50% före leverans och 50% efter.

Varorna kom i januari och vi upptäckt...

Kategori: Juridik forum, affärsjuridik, företagsjuridik

TV-spel

Är det någon här som är duktig på att bygga spel och har kontakter utanför Sveriges gränser?

Kategori: Affärsidéer

Hur kontera lön

Har egen firma och inkomster och utgifter dela hälften med en annan person.
Den andra personen har en ungdom som har varit anställd under sommaren.
Den personenär regad som arbetsgivare för sin grabb.
har nu fått en faktura som är specificerad så här halva för mig-

bruttolön-5512,50
semesterersättning-661,50
arbetsgivaravgift-...

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Förenklat bokslut

Jag ska göra mitt första bokslut i min enskilda firma.
Vad ska ingå i det? Jag vet hur man gör bokslut i ett AB men jag vet inte hur mycket man måste göra i en enskild firma.
Måste någon revisor godkänna mitt bokslut?

Tacksam för hjälp!

(Förenklat bokslut) Flyttat till bokföring mm

Jag ska göra mitt första bokslut i min enskilda firma.
Vad ska ingå i det? Jag vet hur man gör bokslut i ett AB men jag vet inte hur mycket man måste göra i en enskild firma.
Måste någon revisor godkänna mitt bokslut?

Tacksam för hjälp!

Kategori: Försäljning och Marknadsföring

Bokföring av typsnitt

Hej.

Har sökt igenom forumet och inte hittat mitt svar. Jag hoppas jag inte har slarvat och missat det. Jag har köpt in ett typsnitt till företaget och funderar nu på vilket konto som ska användas i bokföringen. Tror mig minnas att jag läst att det inte ska räknas som en vara utan en tjänst då det bara har levererats online.

Fråga num...

Köpa en tjänst av privatperson

Hejsan!
Jag håller på att lära mig hur det är att driva ett företag men tills dess att jag känner mig redo att driva ett företag säljer jag lite webbtjänster privat och har nu ett företag som vill betala mig 1000kr exkl moms för en tjänst. Innebär det att jag måste betala momsen m.m. eller hur fungerar det hela?
Jag vill veta hur mycket peng...

Betatestning av affärsidé

Hejsan på er!

Jag har under några veckor på min fritid utvecklat ett enkelt faktureringssystem som jag tänkte skulle vara till för enmans eller fåmansbolag. Systemet är inte färdigt ännu men jag skulle gärna vilja ha feedback från er som är intresserade av sådana system. Visionen är att skapa ett komplett webbaserat ekonomisystem.

Man...

Lurad?

raderat

Tryckeri eller köpa skrivare?

Hej!
Jag har sökt runt på internet om skrivarinfo samt fått lite offerter från diverse tryckerier men tycker att det är svårt att bestämma mig om det är värt att köpa en en lite dyrare laserskrivare eller ej. Ni får gärna dela med er av era erfarenheter och bedömningar om ni har några. Mitt behov är, utöver det vanliga ett mindre företag har, at...

Kategori: Inköp

Vi söker...

...företag och/eller företagare som vill satsa några timmar i veckan på att bygga upp, underhålla och sälja vår nyhetstjänst ute i Europa.
Vi har idag personer på plats för Sverige, England och Finland, men resten av Europa (öst som väst) är av intresse för expansion. Vi ser helst att företag/personer är bosatta i landet det gäller.
Hör av er...

Kategori: Söker/eftersöker

Feedback - Canvas-Photos.se

Hej!

Sedan april i år driver jag sidan http://www.canvas-photos.se. Sidan erbjuder fotoframkallning på canvas (tavelduk).

Igår släppte vi vår senaste version av systemet som gör det möjligt att trycka tavlor i alla format mellan 20x27 cm och 100x150 cm. Vi utökad...

Kategori: Feedback

F-skattesedel

Skickade in min ansökan om F-skattesedel tidigare i veckan och fick idag hem
ett brev med 3 papper i där ett var Välkommen som företagre, det andra var Beslut Preliminärskatt och det tredje var Summa Debiterad Preliminärskatt.

Är det klart nu och är jag bokföringsskyldig från och med imorgon eller får jag hem ytterligare ett brev?

...

Höstens Starta företag-dagar

Höstens starta företag-dagar vänder sig till dig som vill starta eget. Föreläsare från sex myndigheter; Nutek, AMS, Bolagsverket, Skatteverket, Försäkringskassan och Tullverket lär ut om start av företag, registrering, skatt, bokföring, det sociala skyddsnätet och internationell handel.

18-sep Göteborg
19-sep Stockholm
26-sep Umeå
0...

Kategori: Nyheter

Ensam ung man söker... DRIVENHET!

Det är omöjligt att hitta en partner. På företagsmarknaden dvs. Jag letar förgäves efter denna person:

Entreprenör
Möjlighet att kunna arbeta i en kortare uppstartstid och leva på sparat kapital
DRIVENHET
Företagsanda i form av sälj och affärsbyggande
och framförallt IT kompetens och programmering -  det är inte fråga om en ingej...

Kategori: Söker/eftersöker

ang. företagsnamn och hemsidenamn

Jag håller på att starta upp ett företag. Men har en fråga om huruvida det är ett måste att företaget har samma namn som ens hemsida. För jag har tänkt att starta ett företag som jag har som plattform för två olika verksamheter. En är som grossist där jag verkar med mitt företagsnamn, en annan är e-butik där jag verkar med ett annat namn, men som j...

Kategori: Allmänt

Pensionär - Företagare

Varför finns det inte som egen rubrik. Det finns ingen grupp som har så mycket att tjäna på att starta eget som pensionärer. Jag har tittat på detta under 5 års tid och det verkar bara bli bättre och bättre så om någon skulle starta skulle det var de.

indrivning av skuld av privatperson?

hejsan.

jag har nu haft mitt AB i 9-10 månader och för första gången blivit "lurad".
jag har en kund som fått en tjänst utförd av mitt företag och tagit springnota.

jag har alla personuppgifter, adress mm. om kunden.
jag har varit i kotakt med honom och han har lovat att under en månads tid nu
att komma förbi och betala, men...

Miljö, sol vind och vatten

borde vara ett särskilt ämne, där finns det hur mycket pengar som helst att tjäna för den som har rätt produkter. Det är så mycket mer än bara rubriken som man kan ta upp. Själv bidrog jag med en film 1995 för barn och ungdom efter att själv gått en kurs inom miljö som miljökonsult. men redan för 20 år sedan försökte jag få den kommun jag då bodde...

Kategori: Feedback