Senaste inläggen

Dumma beslut

är något man skulle kunna starta upp om det inte redan finns. Genom det kan man också bilda opinion. Hur långt man får gå i anklagelse finns det regler för men jag tror att folk skulle läsa den och kanske tom prenumerera på en sådan på nätet. Vad man fått rätt om man varit envis kan andra ha nytta av.

[hr]
[size=7pt]Kunde inte...

Kategori: Affärsidéer

Milersättning?

Har sökt i forumet, men inte hittat något som passar min fråga.

Finns det något riktmärke på vilken nivå milersättningen ska ligga? Är 30 kr/mil rimligt? (Jag bor i Stockholm och hyr en liten personbil när jag måste använda bil för ett uppdrag.)

Moms läggs väl på milersättningen också?

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Övergång hobbyverksamhet till enskild firma

Jag håller på att starta en enskild firma och har i dagsläget hobbyverksamhet som jag deklarerar. Hur gör jag med inköpta inventarier och varulager som jag vill få över till företaget?

Jag har köpt som privatperson och deklarerat alla mina inköp och försäljningar som hobbyverksamhet.

1. Skall jag "sälja" till företaget så att jag slut...

Behöver lite hjälp med vad jag ska starta

Hej, jag är 16 år och jag funderar på att starta eget företag,

Jag har ingen direkt givande idé om vad jag vill jobba med, endast att jag vill jobba med något inom Data & IT.

Anywayz, har några idéer som kanske skulle kunna verkställas,

Att starta ett företag med internet psykologi / terapeut där folk får råd med deras depressi...

Feedback på JWD

Hejsan,

önskar få feedback på min företagspresentation. För tillfälligt ligger sidan på en subdomän http://jwd.jarnheimer.se . Innan jag köper mig en riktig domän och marknadsför den vill jag finputsa sidan till max! Vore tacksam om ni kunde hjälpa mig.

Tack!

Kategori: Feedback

Självfakturering

Hej.

Ett annat företag har sålt en del av mina produkter och nu har jag fått en faktura för de första försäljningarna. Företaget använder självfakturering. Hur bokför jag nu denna faktura i mitt system? Detta med självfakturering är verkligen helt nytt för mig så jag vet inte alls vad som är korrekt

Fakturan ser ut som följer (exempel...

Vad är konst värd!

Många av er medlemmar vet att jag arbetar aktivt med konst och försöker kombinera detta i mitt företagande. Samtidigt är det tufft som konstnär att läsa av marknaden. Det hade vart kul att få höra er syn på konsten.

Vilken konst tycker du är bra?

Hur mycket får en inramad akvarell för dig kosta om du ska köpa?

Vilken konst köp...

Kategori: Allmänt

Aktivt Företag söker mindre Kapital

Tjena,

Vi driver idag ett direktförsäljningsföretag som har tradition från -70talet och har bra ström av tillkommande kunder.

Vi behöver dock ett mindre riskkapital tillskott för att kunna ta tag i marknaden ordentligt.

Potentialen och tillväxten är på kort och lång sikt mycket god.

Hör av er om ni är intrreserade av at...

Kategori: Finansiering, Riskkapital och Bidrag

Fel fakturanummer

Hej, jag undrar vad man vidtar för åtgärder (om några?) när jag råkat skicka iväg en faktura med fel löpnummer. Betalningen kom in, och då angav kunden förstås det felaktiga numret (inte deras fel).

Alltså, fakturan som skulle haft nr 153 fick nr 151. Och det fanns ju redan sedan tidigare en faktura med nr 151, men det märkte inte jag förrä...

Overkligt

Jag gillar konstnärer "inkl Mojo", men denna man få en till att bara gapa :blink
http://www.youtube.com/watch?v=hfn8Dz_13Ms&mode=related&search=
Där finns det även fler konstverk att beskåda.
Måla ena dagen - det regnar nästa dag och allt är borta, hur orkar han egentligen?

Kategori: Off Topic

ÅF till ett nytt nyhetsbrevs system!

Hej!
Jag söker någon som är villig att mot provision sälja ett helt nytt webbaserat system för utskick av nyhetsbrev.

Systemet är just nu inne i den sista utvecklingsfasen, och ska snart lanseras.

Du måste dock ha F-skattsedel för att kunna bli ÅF till systemet.

Låter det intressant, kontakta mig för mer information.

...

Kategori: Söker/eftersöker

Enkel (pinsam) fråga..

Hej.

En sak slog mig idag: ska jag bokföra när skatteverket betalar tillbaks moms som jag betalat för exempelvis inköp?

Tack för svar!

Offentlig upphandling för småföretagare?

Blev uppringd idag av ett företag som erbjuder småföretagare hjälp att komma med i offentliga upphandlingar. En dröm för många småföretag, men i praktiken enbart förunnat de stora företagen. I tidningar som exempelvis Computer Sweden och Affärsvärlden finns ett antal artiklar som behandlar att småföretagare diskrimineras vid offentliga upphandlinga...

Kategori: Allmänt

Bidrag för anställning

Hej,

Nu står vi inför att anställa vår första heltidsanställda.
Finns det några lättnader/avdrag man kan nyttja för att våga ta detta kritiska steg?

Jag har hittat "nystartsjobb" men detta gäller endast om man anställer någon som har vart arbetslös under en viss tid. Vi har identifierat en person vi vill ha som inte är arbetssökand...

Kategori: Finansiering, Riskkapital och Bidrag

Feedback på vår hemsida www.trygghandel.se

Hej,

Nu har vi vart igång i lite drygt ett år. Försäljningen har gått bra.

Jag skulle uppskatta lite synpunkter kritik/beröm på vår webshop www.trygghandel.se

MVH
/Niklas

Kategori: Feedback

Direkt avdrag eller avskrivning?

Jag har köpt 2 st inventarier samtidigt och de ligger båda på en och samma faktura på över 7000kr men var för sig är de värda under 5000 vardera. Visst kan jag dra av den summan på en gång utan avskrivning under 3 eller 5 år?

Kanske en dum fråga men jag har just börjat bokföra och vill inte göra några fel.

Tack på förhand!

Bokslut kund och leverantörsfakturor

Har en undran vid årets bokslut. Jag har egen firma.
Jag bokför enligt bokslutsmetoden, då jag betalar och får betalt.

Kundfodringar i december ska jag bokföra så här då i december

1510 deb 20000
2611 kre 4000
3041 kre 16000

Sen i januari så bokför jag så här

1930 deb 20000
1510 kre 20000

Likaså levera...

Skatt på enskilld firma

Hej!
Iår hade jag dåligt med kunder så jag har bara dragit in 15000 hittils i företaget, som är av Enskilld firma, då jag precis har startat det.
Är det fortfarande 33% skatt på det, eller fungerar det som för privatpersoner med reducerad skatt vi mindre inkomst?

MVH Björn

måste man ha förlag för att ge ut och sälja en bok?

Har fått en underbar idé om en bok, som jag är sugen på att göra och ge ut.  :mrgreen:

Men hur går det till om jag ska fixa allt själv?

(massa jobb, jag vet, men det kommer mest bara bli skoj  :mrgreen:  )

Måste jag starta ett förlag eller företag för att ge ut denna bok?

Har tänkt starta ett helt annat företag sedan,...

sälja elektronik från kina på tradera

Hej. Jag har funderat ett tag nu på o köpa hem lite elektronik från kina för att sedan sälja på tradera.
har i första hand tänkt o sälja mp3 spelare.
tänkte att jag skulle börja lite föriktigt för o se hur det fungerar, tänker alltså inte köpa på mig ett lager med tusen spelare.
Jag har ett jobb så detta är bara vid sidan om för att förh...