Senaste inläggen

Bokföra inköp av typsnitt

Hej.

Har sökt igenom forumet och inte hittat mitt svar. Jag hoppas jag inte har slarvat och missat det. Jag har köpt in ett typsnitt till företaget och funderar nu på vilket konto som ska användas i bokföringen. Tror mig minnas att jag läst att det inte ska räknas som en vara utan en tjänst då det bara har levererats online.

Fråga num...

Kategori: Inköp

SPCS-Administration 500

Hej finns det nån som har detta program och kan hjälpa mig med detta?

Momsrapporten för juli-månad godkände jag och skrev ut 31/7.
Upptäckte igår att det blitt 2 avvikelser, en momsrapport och en på en verifikation.
På verifikationen var det
1930 deb 15000
2641 kred 3000
3970 kred 12000
har ändrat felet som ska va kont...

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Skriva rätt i f-skattesedel ansökan

Det första året kommer vi förmodligen ha nästan lika mkt utgifter som inkomster
så min fråga är vad man ska skriva i för att inte få betala flera tusen i skatt och moms varje månad?

Jag vet att man kan få detta med skatt och moms framskjutet men det är vi inte intresserade av utan vi vill bara skriva rätt ifrån början 🙂

Mv...

Anställa eller hyra

Hej!

Hur räknar Ni? När är det lönt att anställa istället för att hyra in personal?
Om en anställd har sammanlagt ca 190:-/tim (inkl. soc avg) så kostar ju han/hon lite till i andra kostnader. t.ex. sjukskrivningar. Om man då kan förhandla fram ett "bra pris" på en inhyrd och slippa pappersarbetet som en anställd innebär, var ligger då de...

Kategori: HR - Personalfrågor

Inköp av GPS ( Navigator )

Hej,
Jag har en Reklambyrå som ofta kör ut på diverse kundbesök. Jag har stora problem med att hitta till mina kunder och undrar nu om jag har [size=11pt]rätt till att kunna köpa en GPS ( Navigator ) till mitt företag? [/size] Har jag rätt till att göra avdrag i firman för detta inköp?

Någon som vet vad det finns för regler gällan...

Små kartonger

Hej!

Jag behöver små produktkartonger, typ 10x10x10cm.  samt 15x15x20 eller nåt. Dock behöver jag inte 100 st, så beställa från nån tillverkare känns inte aktuellt...

Nån som vet för ändamålet lämplig återförsäljare i kungliga huvudstaden?

Kategori: Söker/eftersöker

Behöver hjälp med ALMI Executive Summary

Var på möte hos Almi idag och kände att det kan finnas en möjlighet att få in affärsänglar till min idé. jag behöver dock omformulera ett par papper och behöver hjälp med följande frågor.

De undrar var jag står omstänningsmässigt, lönsamhetsmässigt och produktionsmässigt om tre år? På en enmansfirma som dirver en internetportal räknar jag me...

Kategori: Finansiering, Riskkapital och Bidrag

Bilen i Hb eller privat?

Jag förstår att denna kostnad med bilen är svår, men kan någon generellt tala om hur ni ser på det?

Är det bättre att ta dessa 18kr/mil skattefritt eller lyfta in bilen i HB med allt vad det innebär?

Själv har jag köpt bilen privat & tar upp dessa 18Kr/mil skattefritt i deklarationen.

Hur resonerar ni andra?

Mvh Allhjälp...

mamut - webbutik och betalinglösningar

ser at mamut stöder DebiTech och worldpay
men det burde da kunne gå an och få kunna använda andra som får exempel samport
någon som vet?

/tka

Kategori: E-handel

Starta webbshop - Köpa in produkter, hur?

Hejsan!

Har sedan början av sommaren haft planer på att starta en webbshop. Hittills har jag på skoj snickrat ihop en hemsida där jag lyckats få allt det tekniska att fungera. Innan jag sätter publicerar sidan, om nu planera går som det tänkt sig, måste jag givetvis köpa in produkterna.

Hur går man tillväga? Vart ska man vända sig? G...

Faktureringsmetoden

Hej forumet! Jag är nybörjare på bokföring. Förvisso onödigt att skriva efter att ni hört min fråga. Min revisor säger att jag ska använda mig av faktureringsmetoden. Har läst på en del. Man bokför alltså två gånger. Först när man får fakturan. Och sedan när man betalar den.

Frågor:

- Stämplar man (med konteringsstämpeln) verifikatio...

Bra affärsidè

Jag rekkomenderar alla som har svårt att bestämma sig vad de skall starta att starta en firma som håller på med "hushållsnära tjänster".

Jag har på 2,5 mån 87% fastlagda kunder som är återkommande + strökunder så totalt ca 110-120% så det hoppas jag fler vågar starta 😛

Mvh Allhjälpen

Kategori: Affärsidéer

Lite feedback på weblyx.com

Söker efter lite feedback på www.weblyx.com

Lancerades idag, därav inga annonser ännu.

All kritik välkommnas

Kategori: Feedback

Skattsedel utan att visa för arbetsgivare?

Jo, har en fråga...

Om man har en heltidsanställning och vill starta ett eget företag vid sidan av, går det att "dölja" detta på något vis för sin arbetsgivare?
Tänker mest på f-skatt osv.

Betaling med visakort på hemsidan

Hej
jag skal ha betaling med visakort på min hemsida
och er inte säker på vem som er bilig eller inte
fikk förslag från mamut at använda worldpay. någon som har använd dom?
eller har andra bra förslag

/tord aasen

Kategori: E-handel

Pris per enhet

Hej!

Jag var på Noliamässan i Umeå och tyckte att jag gjorde en bra affär. Köpte svetstråd av ett företag från Skövde och i min enfald så tyckte jag att jag hade fått ett bra pris.
Igår så kom svetstråden och även fakturan. Då har dom tagit betalt per kilo och alla mina tidigare inköp (visserligen från andra företag) har varit per rulle....

Kategori: Juridik forum, affärsjuridik, företagsjuridik

Operan har utförsäljning!

Operan har utförsäljning idag (sker vartannat år) där kan säkert någon göra fynd om nu köerna inte är för lång. Flera TV-inslag igår gjorde reklam åt dem.

Kategori: Off Topic

Interimsfodringar och Interimskulder

Interimsfodringar- förutbetalda kostnader och upplupna intäkter
Vid bokslutet, visst ska man då  debitera interimsfodringar och kreditera tex försäkringar och efter årsskiftet göra tvärtom?

Interimskulder- upplupna kostnader och förutbetalda intäkter
Vid bokslutet, visst ska man då kreditera interimskulder och debitera tex ränt...

Outsorca logistiken?

raderat

VD i HB?

Har sett att de anger VD i Handelsbolag på ett antal websidor.

Jag trodde att VD endast fanns i AB och Ek. förening, kan man altså utse det i KB och HB oxå?

Bara nyfiken 🙂

Kategori: Off Topic