Kostnad att ha någon anställd

54
Hej! Har en liten fundering kring anställda, både som egen firma, aktiebolag, inom sjukvården m,m

Vilka kosnader det finns att ha anställda?
Ge gärna lite exempel


17
Arbetsgivaravgiften är 32,42%, alt 22,71% för personer födda 82-88[br]Sedan skall det finnas försäkringar för dina anställda.[br]Har du fler än tre brukar det vara lämpligt med ett kollektivavtal som ger trygghet åt dina anställda. [br][br]Ex är svårt men Om du tar en bruttolön på 20 000 (dvs före skatt) så är det arbetsgivaravgifter på dessa 20 000. Det är väl den generella kostnaden för själva lönen.[br]Sedan tillkommer det kostnader beroende på verksamhet och anställningsform (tjänsteman/arbetare).
Faktureraflera - Redovisning från 690 kr/mån.
Nu vet Du som kund vad Din redovisning kostar!!
720
[quote author=Dylan link=topic=2855.msg12222#msg12222 date=1190277338][br][br]Sedan skall det finnas försäkringar för dina anställda.[/quote][br][br]Ska, och ska. Det finns ingen lag på det men lämpligen kostar man väl på de försäkringar som behövs för den personen.[br][br][quote author=Dylan link=topic=2855.msg12222#msg12222 date=1190277338][br][br]Har du fler än tre brukar det vara lämpligt med ett kollektivavtal som ger trygghet åt dina anställda. [/quote][br][br]Vilken trygghet ger facket då menar du? Facket uppgift är att ge en trygghet för sina medlemmar gentemot dig som arbetsgivare. Har du tänkt vara oseriös så visst då kan facket vara en trygghet för dem men då är väl knappast det första man som företagare heller tänker på att teckna några avtal. Om du som företagare ändå tänker se till att din personal har lika bra vilkor som övriga anställda i branchen så ger ju inte avtalet dem något extra utan är bara en kostnad för dig.
17
Nu är ju det jag skrev bara förslag till vad det kan kosta. [br]Jobbar man med tjänstemän och har kollektivavtal är ju de anställda fullförsäkrade för sjukdom, dödsfall, fam pension med mera (Alecta). [br]Annars är det ju bra att ha en s.k. arbetslöshetsförsäkring hos ex FORA i det fall man måste säga upp någon pga arbetsbrist. [br][br]Försäkringar borde vara ett måste i företag för jag skulle nog aldrig som anställd vilja jobba i ett företag och vara oförsäkrad om något skulle hända. [br][br]Facket kan ju hjälpa de anställda vid konflikter etc på arbetsplatsen om man inte kommer överrens. De kan dessutom tillhandahålla juridisk hjälp för de anställda. [br][br]Jag anser att en seriös företagare bör vara gott försäkrad för sina anställda. [br]Man vet aldrig om olyckan är framme. [br][br]Det är ju ett sätt att måna om sina anställda. Men det är ju min åsikt.
Faktureraflera - Redovisning från 690 kr/mån.
Nu vet Du som kund vad Din redovisning kostar!!
720
[quote author=Dylan link=topic=2855.msg12232#msg12232 date=1190293268][br][br]Jobbar man med tjänstemän och har kollektivavtal är ju de anställda fullförsäkrade för sjukdom, dödsfall, fam pension med mera (Alecta). [br]Annars är det ju bra att ha en s.k. arbetslöshetsförsäkring hos ex FORA i det fall man måste säga upp någon pga arbetsbrist. [/quote][br][br]Om man nu vill låsa in sig i försäkringar hos Alecta eller Fora så fungerar det utmärkt att göra det utan att samtidigt dra på sig de extra kostnaderna ett kollektivavtal ger.[br][br]Huruvida dessa stelbenta system är bäst eller inte beror ju mycket på övriga faktorer runt en. Personligen tycker jag att en försäkringspremie på 30% av lönesumman är sanlös och saknar propotioner men det är ju bara jag det. [br][br]Själva har vi valt en helt annan väg. I ett av våra företag har vi utgått från den kostnad som en Foraförsäkring har (ca 9% på lönen). När vi sedan tecknar en vanlig grundläggande riskförsäkring (dödfall, olycka, sjukdom) så blir det en bra summa pengar över som var och en själv disponerar över. Den som väljer en traditionell pensionsförsäkring får en premie som motsvarar ca 6% av lönen istället för de 3,5% som det hade blivit genom Fora.[br][br][br][quote author=Dylan link=topic=2855.msg12232#msg12232 date=1190293268][br][br]Facket kan ju hjälpa de anställda vid konflikter etc på arbetsplatsen om man inte kommer överrens. De kan dessutom tillhandahålla juridisk hjälp för de anställda. [br][br][/quote][br][br]Jag förstod faktiskt att det var det du menade, men du missar ju att frågan ställs av och besvaras för en företagare, alltså arbetsgivaren. Personligen ser jag ingen vinning för företagets del i att jag om jag tecknar kollektivavtal och betalar dyrt för det ger de anställda som är medlemar i facket en möjlighet att gratis anlita advokat vid konflikter med mig.
2360
37
Facket har tidigare systematiskt flyttat fram sin del utav kakan.  Det har till slut hämmat företagen. Med den nya regeringen kanske vi får en svängning så småföretagare slipper vara strykgosse. Kanske man lyckas inom en 10-års period om man får sitta kvar.
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID
6
Hej, [br][br]Vi har en tjänst på Företagarguiden som kan vara till hjälp för dig när du ska räkna ut lönekostnaden för en anställd. [br][br]Prova på följande länk:[br][br][url=http://www.nutek.se/sb/d/978]http://www.nutek.se/sb/d/978[/url] [br][br]Ge gärna feedback på vad du tycker och om det är något du undrar över.[br][br]Mvh [br][br]Nutek, Företagsinformation www.nutek.se/foretagarguiden
Nutek stärker näringslivet i hela Sverige genom att bidra till fler nya företag, flera växande företag och fler starka regioner. Nutek är en nationell myndighet.
54
tack för en bra sida. Hur räknar man ut semestertillägg både som månadslön och timlön?
720
[quote author=Startlinjen2 link=topic=2855.msg12245#msg12245 date=1190360231][br]Hej, [br][br]Vi har en tjänst på Företagarguiden som kan vara till hjälp för dig när du ska räkna ut lönekostnaden för en anställd. [br][br]Prova på följande länk:[br][br][url=http://www.nutek.se/sb/d/978]http://www.nutek.se/sb/d/978[/url] [br][br]Ge gärna feedback på vad du tycker och om det är något du undrar över.[br][br]Mvh [br][br]Nutek, Företagsinformation www.nutek.se/foretagarguiden[br][/quote][br][br]Det är möjligt att staten betalar 12 månadeslöner till sina anställda + en extra semesterlön utöver det, dvs 13 månadslöner per år.[br]Inom privat sektor så betalas däremot den intjänade semestern ut under den månaden man har lön, om det sedan är iform av semesterersättning på kollektivsidan eller vanlig lön + semesterdagstillägg på tjänstemannasidan spelar ingen roll. Det viktiga (och alltså för alla företag felaktiga) är att Nuteks kalkyl bygger på månadslönen * 12 + ytterligare 12% i semesterersättning. På årsbasis så slår alltså kalkylen fel med många tusenlappar.[br]För en tjänsteman med 20.000 i lön räknar kalkylen ett fel på lönekostnaden på 32840 kr på årsbabis, vilket ju faktiskt är en betydande summa. [br]
6
[quote author=Redkon link=topic=2855.msg12260#msg12260 date=1190375225][br][quote author=Startlinjen2 link=topic=2855.msg12245#msg12245 date=1190360231][br]Hej, [br][br]Vi har en tjänst på Företagarguiden som kan vara till hjälp för dig när du ska räkna ut lönekostnaden för en anställd. [br][br]Prova på följande länk:[br][br][url=http://www.nutek.se/sb/d/978]http://www.nutek.se/sb/d/978[/url] [br][br]Ge gärna feedback på vad du tycker och om det är något du undrar över.[br][br]Mvh [br][br]Nutek, Företagsinformation www.nutek.se/foretagarguiden[br][/quote][br][br]Det är möjligt att staten betalar 12 månadeslöner till sina anställda + en extra semesterlön utöver det, dvs 13 månadslöner per år.[br]Inom privat sektor så betalas däremot den intjänade semestern ut under den månaden man har lön, om det sedan är iform av semesterersättning på kollektivsidan eller vanlig lön + semesterdagstillägg på tjänstemannasidan spelar ingen roll. Det viktiga (och alltså för alla företag felaktiga) är att Nuteks kalkyl bygger på månadslönen * 12 + ytterligare 12% i semesterersättning. På årsbasis så slår alltså kalkylen fel med många tusenlappar.[br]För en tjänsteman med 20.000 i lön räknar kalkylen ett fel på lönekostnaden på 32840 kr på årsbabis, vilket ju faktiskt är en betydande summa. [br][br][/quote][br][br]Du har rätt i att det finns ett fel i våran kalkylator. Den har räknat på 12 månader+semesterlön istället för 11 månader. [br][br]Tack för att du uppmärksammat detta. Vi kommer stänga ner den sidan fram tills att problemet är åtgärdat.[br][br]Mvh [br][br]Nutek, Företagsinformation www.nutek.se/foretagarguiden[br]
Nutek stärker näringslivet i hela Sverige genom att bidra till fler nya företag, flera växande företag och fler starka regioner. Nutek är en nationell myndighet.
54
Undrar om det finns nåt ställe på internet/nån bok, som man kan öva på att kontera bara löner m,m?
589
1
Böcker finns det ju, givetvis. Både rena läroböcker och böcker som fungerar som uppslagsböcker. [br][br]Den här frågan kommer upp ibland, tillräckligt ofta för att jag tycker det är dags att vi gör en egen tråd med det ämnet. Så jag påbörjar en sådan tråd nu.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.