Enskild firma, några frågor.
Visste inte riktigt vart jag skulle posta detta inlägg så jag skrev den i Off Topic forumet för att försäkra så den inte hamnar fel.
Nåväl, nu till anledningen att jag postar här, det är så att jag är på väg att starta ett företag, men jag behöver få svar på några frågor som är rätt så oklarade för min del. Jag har försökt leta i forumet för att se om någon annan nämnt detta tidigare, men jag hittar inga direkta svar som är skarpa.
Jag har lämnat in papper till både skatteverket samt bolagsverket om ansökning för att starta en enskild firma. Men jag begrep mig inte på vissa saker så som "Överskotts kalkyl", där man skulle skriva en uppfattning på hur mycket man tror att företaget kommer gå i vinst för 1 år. Hur funkar det där? Betalar man skatten över överskottskalkylen oavsett vinst eller förlust? Dock var jag lite feg och skrev en total vinst på 20 000 per år fast än jag vet att jag kommer göra en förtjänst på troligtvis 50 dubbla det första året, men det går att ändra allt eftersom va? Som ni säkert märker är jag försiktig, jag är nybörjare och vill ta det lugnt, jag kanske gör fel, vad vet jag?
Nåväl, nu till min andra fråga som jag riktigt inte begripit mig på. Kommer jag betala någon/några skatter innan jag tagit ut lönen? Eller är det när man tar ut lönen som man skattar? Anledningen till min fråga är för att jag mest är orolig att jag får betala en skatt varje månad som min budget inte håller. Jag kanske talar helt fel nu, men ni får gärna rätta mig och förklara hur det egentligen är.
Detta var dem två alra största frågorna jag behöver svar på just nu, men det kommer fler allt eftersom 🙂
Tack på förhand.
Vänliga hälsningar
Joley B.
[URL=http://www.faceplate.se/ps3-chip/410-ps-jailbreak-ps3-chip.html][B]PS Jailbreak[/B][/URL]