När du registrerar dig som medlem på Företagande.se godtar du dessa medlemsvillkor. Du är själv ansvarig för att ditt uppträdande är i enlighet med medlemsvillkoren och gällande svensk lagstiftning.
Du går med på att inte posta något störande, stötande, vulgärt, hatiskt, hotande, sexuellt anspelande eller något annat material som kan tänkas bryta mot någon tillämplig lag. Om du bryter mot detta kan det leda till att du blir permanent avstängd och din Internetleverantör kontaktas. Varje meddelandes IP-adress sparas för att stärka detta vid eventuellt missbruk. Du går med på att webbmaster, administratör och moderatorer har rätt att ta bort, ändra, flytta eller stänga vilka inlägg som helst, när som helst. Som en användare går du med på att all information som du skrivit in sparas i databasen. Den informationen kommer inte att distribueras till någon tredje part utan ditt samtycke. Webbmastern, administratören eller moderatorer kan inte hållas ansvariga vid intrångsförsök som kan leda till att data stjäls.
Som medlem får du även vårt nyhetsbrev med artiklar och erbjudanden. Om du önskar kan du enkelt avregistrera dig från detta nyhetsbrev. I övrigt används e-postadressen bara för att aktivera din registrering, och för att skicka ett nytt lösenord till dig om du råkar glömma det.
När du registrerar dig på forumet godkänner du samtidigt att de uppgifter som du lämnar behandlas i enlighet med personuppgiftslagen.
Copyright
Allt material på Företagande.se är skyddat enligt lagen om upphovsrätt. Det gäller allt innehåll på webbplatsen, som exempelvis artiklar, texter och grafik. Du kan använda material från webbplatsen för privat, men icke kommersiellt bruk. Du får publicera artiklar förutsatt att du länkar tillbaka. Ange vänligen källa om du citerar. Är du osäker på vad som gäller är du välkommen att kontakta oss.
Cookies och cookiehantering
Företagande.se använder cookies. En cookie är en textfil som lagras på användarens dator, för att sedan hämtas upp av servern när användaren åter besöker sajten.
En cookie innehåller ingen personinformation. Vill du inte tillåta lagring av cookies på din dator kan du stänga av funktionen i din webbläsare. Inga cookies kommer då att sparas, men vissa delar av denna webbplats kommer då kanske inte att fungera korrekt.
Disclaimer
Material som publiceras på Foretagande.se är endast avsett som allmän information och skall inte ses som professionell rådgivning. Det finns risk att innehållet inte är uttömmande eller helt uppdaterat. Användandet av material på denna hemsida sker på användarens egen risk. Foretagande.se ansvarar inte för och har inga förpliktelser i förhållande till material på hemsidan eller material på annan hemsida med länk till eller från denna hemsida. Genom att klicka på " Jag har läst och accepterar villkoren " går du med på att bindas till dessa villkor.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
St1 - rabatt på drivmedel.
Med flera.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
Jag undrar om någon har tips på vad man kan säga när man skall boka möten via telefon. Jag ska boka möten så jag kan åka till kund och presentera vårt företag och vilka produkter vi säljer (datorer). Men behöver hjälp med hur ett sådant samtal går till som bäst.
Jag har prövat mig fram men inte fått till några möten endast, "skicka gärna information så får jag titta på det".
Det ät nykunds bearbetning som jag håller på med om det inte framgick. 🙂
Har tidigare jobbat som företagssäljare i butik men nu börjat på kontor där jag efter några veckor skall ut på kundbesök och canvas-besök. Har ni tips på det så är jag tacksam.
Jag har ringt och ringt och ringt, och jag kommer att fortsätta försöka tills det sitter men kan man få lite hjälp och tips så skadar det aldrig.
Ingen direkt hjälp, men kanske en spark i rätt riktning::)[br][br]http://www.foretagande.se/index.php?page=shop.browse&category_id=7&option=com_virtuemart&Itemid=67
Hej och välkommen![br][br]Det första jag vill säga av egen erfarenhet är att hålla ett högt tempo, dubbelt så högt som alla andra, då får du ett bra resultat. Det alltid finns köptorskar som gillar att handla saker så ju fler samtal desto fler sådan. (Är själv en sådan… :-[) [br][br]Jag tror många även gör felet att de prospekterar (söker kunder) under tiden de ringer, ringer ett samtal, söker en stund på nätet eller i katalogen och sedan ringer en ny. Jag tror mer på att samla ihop en lång lista med telefonnummer och sen köra.[br][br]Övriga tekniker och inövade repliker vet jag inte riktigt om jag tror på lika mycket. De kan kanske hjälpa till men så länge man tror på sin produkt och visar kunden att man gör det så brukar det gå bra. Här är tre punkter som jag hörde en gång som är mycket bra![br][br][b]AHA![/b][br]Attityd – Vilken attityd har du gentemot din produkt, dina potentiella kunder och dig själv?[br]Humor – Ett skratt bryter all is, får kunden att slappna och lita mer på dig.[br]Action - Högt tempo leder till fler kontakter, entusiasm och det är lättare att hamna i ett flow där alla verkar vilja köpa.[br][br]Bloggen av min kollega Micke är mycket tänkvärd:[br]http://www.foretagande.se/index.php?option=com_myblog&show=tankvart_forsaljning.html&Itemid=10091[br][br][br]Finns säkert andra som har andra erfarenheter!?[br][br]/Patrik
[quote author=FasterSixth link=topic=2849.msg12173#msg12173 date=1190126528][br]Jag har prövat mig fram men inte fått till några möten endast, "skicka gärna information så får jag titta på det". [br][/quote][br][br]Attityd + Humor + Action = AHA! Allt i ett:[br]Det handlar om att skapa kundrelation. Säg att du skickar ett bud, då visar du stort engagemang sedan så åker du själv dit och presenterar dig och produkterna. Om du nu inte hamnar i en gigantisk kontorsmiljö framför en nitisk sekreterare.[br][br][br]Patriks korta beskrivning är bra. Humor är ett starkt vapen och funkar i de flesta lägen gäller bara att finna nivån på humorn.[br][br]Ska du ha bra och långvarig kundrelation funkar det inte i längden med inövade repliker. Du måste kunna bli tagen för vem du är.[br][br]Själv är jag en dålig säljare men en jäkel på att göra bra grafiskt reklammaterial och skapa kopplingar - Helt utan körkort![br][br]Med vänliga hälsningar[br][br]Magnus Olsson[br][b]Uddatorp AB[/b]
[b]TACK![/b] [u]Magnus Olsson & Patrik samt Daniel![/u][br][br]Smarta ord, jag känner det själv att det bästa är att jag kör igenom min lista ocg bygger en egen stil. Efter att jag skrivit meddelandet igår så gick jag hem, rensade tankarna och övade på att pröva olika infallsvinklar. Jag själv tror inte på inövade meningar utan att man måste vara sig själv.[br][br]Känner mig mer optimistisk idag, är grymt taggad. För det är ju trots allt sälja det handlar om och jag älskar att sälja![br][br]Förresten, väldigt bra forum![br][br]/Mats
Nu har redan ett antal bra tips varit uppe - men jag tänkte komplettera med ett jag vunnit av personlig erfarenhet.[br][br]När jag pluggade så jobbade jag extra på en av storbankerna med att boka in möten hos bankrådgivare. Vad jag lärde mig att man som telefon-"försäljare" (även om jag nu inte sålde något, och det gör ju inte du heller, över telefon) så har man alla odds mot sig - man har alltså ungefär en halv minut på sig att föra fram sitt budskap och på den halv minuten övertyga kunden om att erbjudandet faktiskt är relevant och till nytta för kunden.[br][br]Misslyckades man så fick man luren i örat, men snart lärde jag mig att berätta för kunden varför vi trodde erbjudandet var intressant för kunden och vilket värde det gav kunden. Givetvis fick jag många nej - men jag fick förvånansvärt sällan en lur slängd i örat - folk insåg att det var en poäng i att de blev uppringda och de blev de inte sura - men ibland intresserade.[br][br]Lustigt nog kom det efter att jag slutat med TM en undersökning som visade att folk bara tyckte telefonförsäljning var irriterande när de fick irrelevanta erbjudanden.
Håller 30 årig idé. Jag höll på med företagsinredning och hade stor del av gamla stan som kunder, några stora saknades. Så jag beställde en katalog i företagets namn fyllde den med intressanta nyheter inom mitt gebit samt när jag kunde nås. Så ringde jag upp VD för företaget och frågade om jag kunde få träffa honom endast för att överlämna pärmen personligen och sedan gå, men mycket sakta bakåt. Till 99% hade jag en ny kund. Jag hade väckt hans nyfikenhet och han dirigerade mig där det behövdes hjälp.
Trampa inte ner gräset i onödan :blink[br]När jag ska sälja något, så ringer jag aldrig innan - för då kan dom säga nej :-[[br]Dyk upp istället som gubben i lådan och 3 minuter har alla tid med.[br]Ungefär så...
Hälsningar Stefan
Förståndet är rättvist fördelat. Alla tycker att dom har fått tillräckligt
Stefan du har helt rätt och den metoden använde jag nästan var och varannan dag. Att då alltid ha med sig ett flertal vistikort är guld värt. SAS fick jag på det viset. Att de nästan skulle ta knäcken på mig några år senare med order i millionklassen. Men jag hann sluta innan hjärtat sa stopp. Det är därför ni får ett och annat råd fortfarande.
Tack återigen för era råd.[br][br]Det du pratade om Stefan äär smart, jag hade tänkt boka några möten sedan köra några obokade (canvas). Det blir nästa vecka som jag åker ut, denna vecka blev fullspäckad med annat.[br][br]Jag får helt enkelt köra på som du sa Lars, att rikta in mig mer på kunden. Det är alltid bra att pröva nya infallsvinklar.[br][br]Nu ska det ringas, fredags är en kanondag för ringning. :D[br][br]Trevlig helg på er![br][br]/Mats
Stefan har en poäng men man får vara rätt len i truten då. Det kan uppfattas som påträngande och man kan få köra många mil i onödan då många är upptagna och har inte tid att lyssna. Men visst funkar det![br][br]Om du bokar. Var tuff! Säg - "Det här ska du bara se!" Vilken tid kan du? Kl 14.00 imorgon eller 10.00 på torsdag?[br][br]Bra då lägger du undan allt annat för då kommer jag![br][br]Utgå från att ingen kan ta beslut själv utan du måste hjälpa dem att göra det! ;)
Jag tror inte heller på bufflighet! [br][br]Däremot lyssnar jag mer om en säljare går rakt på sak:[br][br]Detta får du om du köper detta![br]Detta kommer det att hjälpa dig med och därför underlättar det för dig.[br]Detta är kostnaden.[br]Ska vi köra på det?
Hej FasterSixth, testa att gå på mässor (inträdesbiljetten kan vara gratis om du registrerar på Internet, såsom mässan Eget Företag i oktober).[br][br] :nicka Öppna med att du är intresserad av de produkter som utställarna har, och presentera sedan vad du gör! Ett jättebra sätt att börja en konversation. Får du sedan ett namn på företaget i fråga att kontakta, kan du ju referera till personen på mässan. [br][br]Fast nu kanske detta inte funkar om du bor någon annanstans än i storstäderna...
[quote author=Mr X link=topic=2849.msg12529#msg12529 date=1191157562]Om du bokar. Var tuff! Säg - "Det här ska du bara se!" Vilken tid kan du? Kl 14.00 imorgon eller 10.00 på torsdag?[br][br]Bra då lägger du undan allt annat för då kommer jag![br][br]Utgå från att ingen kan ta beslut själv utan du måste hjälpa dem att göra det! ;)[br][/quote][br][br]Ringer en sån slänger jag på luren. Usch..
[quote]Ringer en sån slänger jag på luren. Usch..[/quote][br][br]Själv tycker jag att det är bra om säljaren visar att han tror på sin produkt. Falsk ödmjukhet är [i][b]dubbel usch [/b] [/i] för mig :nicka Men det e klart säga åt folk hur dom ska agera innan jag kommer kan låta lite illa om man inte gör det med "glimten i ögat" [br][br]MVH[br][br]R
Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. Klicka här för att registrera dig som medlem.