Tips om affÀrsidéer

85
Hej 🙂

Jag Àr 20 Är och gymnasieekonom. Jag har drivit tvÄ UF-företag, tagit extra kurser i ekonomi och genom hela mitt liv drömt om att starta företag.

Nu har jag möjligheten till att jobba 15 timmar 7 dagar i veckan med företagande. DÀrför letar jag efter en hÄllbar affÀrsidé sÄ att jag Àntligen kan fÄ komma igÄng pÄ alvar. Jag kommer hela tiden pÄ idéer men inser ofta ganska snart att de antingen redan Àr tagna eller inte genomförbara.

Jag förstÄr att de flesta företag skapas inom ett omrÄde som grundaren redan har lÄng erfarenhet av. PÄ grund av min Älder har jag inte sÄ lÄng arbetserfarenhet men dÀremot har jag en starka vilja att lyckas som entreprenör.

Finns det nÄgon som kan tipsa om var eller hur man lyckas hitta en hÄllbar idé?
758
9
Enklast och absolut inte det sÀmsta Àr att börja med försÀljning pÄ Tradera och Blocket, eller liknande sajter. Sedan bygga vidare med en butik pÄ blocket.[br]UngefÀr sÄ hade jag börjat  :blink

Tips: Bra affÀrsidéer du kan lÄna idéer av
HÀlsningar Stefan FörstÄndet Àr rÀttvist fördelat. Alla tycker att dom har fÄtt tillrÀckligt
85
[quote author=Sinnenas Teater link=topic=2834.msg12070#msg12070 date=1189860117][br]Enklast och absolut inte det sÀmsta Àr att börja med försÀljning pÄ Tradera och Blocket, eller liknande sajter. Sedan bygga vidare med en butik pÄ blocket.[br]UngefÀr sÄ hade jag börjat  :blink[br][/quote][br][br]Tack för tipset :) Men frÄgan Àr bara vad man ska sÀlja... vad sÄlde du?
85
Egentligen skulle jag behöva en mentor som jag kunde diskutera mina idéer osv med.. nÄgon som vet hur man lyckas fÄ kontakt med en bra mentor?
2360
49
Det Àr inte alls növÀndigt med lÄng erfarenhet för att komma pÄ nÄgot bra. Ibland bara nÄgon sekund sedan Àr det som du sÀger att det redan finns. Men för dig fanns det inte och det Àr början pÄ kreativitet. Det Àr en början pÄ att bli företagare, Till slut kan du inte gÄ en meter utan att fÄ en idé. En fördel Àr om man har ett kapital som man sen vill starta med och idag behöver man inte lÀgga tid pÄ att vara bundet pÄ ett stÀlle. Bland det viktigaste under hela tiden Àr koll pÄ utgifter och med ekonomistyrning kan man fÄ ut mera. men det kÀnner du vÀl till genom din skolgÄng
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID
46
Hej![br]Är sjĂ€lv ocksĂ„ gymnasieekonom, tog studenten för nĂ„gra mĂ„nader sedan. Startade enskild firma veckan efter att jag fyllde 18 och har precis ombildat företaget till aktiebolag.[br][br]Eftersom jag sjĂ€lv Ă€r yngre Ă€n du kanske det Ă€r svĂ„rt att ge nĂ„gra direkta "tips hur man lyckas", men jag hĂ„ller med Stefan om att försĂ€ljning pĂ„ Blocket/Tradera Ă€r en vĂ€ldigt bra start. Att köpa och sĂ€lja varor Ă€r vansinnigt kul och enkelt att komma igĂ„ng med. SjĂ€lv började jag med att importera prylar frĂ„n Kina och sĂ„lde pĂ„ Tradera. Idag bedriver jag den verksamheten i egen webshop (samt arbetar med ett par andra projekt som inte Ă€r direkt relaterade till varuförsĂ€ljning).[br][br]Leta lite pĂ„ handelssiter som till exempel alibaba.com, se om det finns nĂ„got dĂ€r som det kan finnas en marknad för i Sverige. Ta hem en provbestĂ€llning och se om det fungerar att sĂ€lja. Fungerar det, kör pĂ„ för fullt! :)
85
Tack för svaren =)[br][br][quote author=Kristofer link=topic=2834.msg12095#msg12095 date=1189951148][br]Hej![br]Är sjĂ€lv ocksĂ„ gymnasieekonom, tog studenten för nĂ„gra mĂ„nader sedan. Startade enskild firma veckan efter att jag fyllde 18 och har precis ombildat företaget till aktiebolag.[br][br]Eftersom jag sjĂ€lv Ă€r yngre Ă€n du kanske det Ă€r svĂ„rt att ge nĂ„gra direkta "tips hur man lyckas", men jag hĂ„ller med Stefan om att försĂ€ljning pĂ„ Blocket/Tradera Ă€r en vĂ€ldigt bra start. Att köpa och sĂ€lja varor Ă€r vansinnigt kul och enkelt att komma igĂ„ng med. SjĂ€lv började jag med att importera prylar frĂ„n Kina och sĂ„lde pĂ„ Tradera. Idag bedriver jag den verksamheten i egen webshop (samt arbetar med ett par andra projekt som inte Ă€r direkt relaterade till varuförsĂ€ljning).[br][br]Leta lite pĂ„ handelssiter som till exempel alibaba.com, se om det finns nĂ„got dĂ€r som det kan finnas en marknad för i Sverige. Ta hem en provbestĂ€llning och se om det fungerar att sĂ€lja. Fungerar det, kör pĂ„ för fullt! :)[br][/quote][br][br]Verkar som du har lyckats bra med att köra igĂ„ng :) FĂ„r jag frĂ„ga vad adressen Ă€r till din webshop? Hade varit roligt att se.
24
Det Àr ingen dÄlig entrepenörsstrategi att jobba nÄgra Är pÄ ett företag som Àr duktig pÄ det de gör. Det Àr ofanligt lÀrorikt. Företaget kan man hÄlla pÄ med om nÀtterna. Företag har ocksÄ en tendens att dröja lite innan de blir lönsamma och Àr man ung sÄ behöver man deg till bostad, brudar och andra intressen!
/Rudolf
www.disruptive.nu
En blogg om riskkapital, entrepenörskap och webb 2.0

Du mÄste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.