Senaste inläggen

Hjälp med preciserat varuslag till Bolagsverket

raderat

Kategori: Allmänt

Söker massageforum

[center][color=navy]Hejsan!

Jag eftersöker ett bra svenskt massageforum som jag inte tror finns idag.
Vet någon? Är någon annars intresserad av att starta en sida med
massage, träning och friskvård? Vad innebär det att starta ett forum?

Tacksam för alla svar
/ Massageterapeuten
[/color][/center]

Kategori: Söker/eftersöker

fakturaprogram

Någon som vet vart jag kan köpa ett fakturaprogram, ska finnas med skicka via mejlfunktion. Ej visma spcs. :roll:

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

dra av bokföringsprogramet

Jag undrar om man kan dra av hela beloppet  när man köper et bokföringsprogram, eller bara momsen.
Kan man dra av direkt på månads redovisning eller måste man vänta tills räkenskapsåret är slut?

Kommission i butik, någon med erfarenhet?

Någon som har erfarenhet av att sälja (lämna) produkter till butik där de säljer dessa på kommission? Hur vanligt är det? Har hört att det förekommer ganska flitigt i många branscher då butiken kanske är osäker på om produkten kommer att sälja. Jag hör gärna om era historier och erfarenheter inom området, allt är av intresse! Marginaler, avtal mm.

Kategori: Försäljning och Marknadsföring

Inköp av reklam-tröjor till företaget

Tjena

Har köpt in lite tröjor med företagets logo på med tanken att marknadsföra oss.
Är det rätt att bokföra ett sådant inköp mot ett konto som ex. 5910 (annonsering) eller 5930 (reklamtrycksaker) ? Samt är det skatterättsligt godkänt att göra avdrag på sådana saker ?

MVH Anders
AnPA HB
www.drakbutiken.se

Behöver råd & svar på frågor

Hej
jag är ny här inne och är i startgropen för att starta ett HB.
Jag tänkte sälja bland annat kläder ifrån asien speciellt ifrån kina.
Det jag undrar nu lite är bland annat:

1. Tullavgifter
2. Säkerhet, avtalsutformning och kvalité
3. Frakter och fraktvillkor

Jag skulle gärna också vilja få lite mer information om vad...

Kategori: Företagande över gränserna

edisson,, export och import av kundar och artiklar

Någon som vet som det finns mölighet får at importere och exportere klienter och artiklar
i edssion ekonomi pro...
er jo ekstra arbete at laga kund databasser på flera steder..

/tord

Bank

Undrade om jag som enskil förtagare kan öpna ett förtags bank konto eller måsta jag använde mitt private konton?

/tord

Skattekontoret

....dem lämnar olika uppgifter varje dag om skatte och avgiftsanmälan man skall sända in då man byter från enskild till HB.

Nu sist fick jag veta av en bra kille där att man måste vänta på ORG NR innan man kan göra det och tänk vad det skulle ha underlättat om alla andra innan sagt samma sak 😛

Elance.com

Har i dagarna kommit i kontakt med ett forum vid namn elance.com
Har man något projekt som ska göras kan folk bjuda vad de vill ha för att göra detta projekt. Är man arbetsvillig lägger man ut sin CV och lägger bud på de projekt man tänkas kan ta.
Detta är globalt men min fråga är om det finns någon sajt här hemma i sverige som är lika dan?

Kategori: Off Topic

Företag som utför CE-märkning

Hej!

Vet inte om detta är rätt avdelning i forumet, om inte ber jag om ursäkt.

Jag har en produkt som ska CE-märkas. Har sett ett antal företag som utför detta, men vill gärna höra om någon annan här har egen erfarenhet av CE märkning från något företag som Ni rekommenderar?

Tacksam för tips/erfarenheter!

Kategori: Söker/eftersöker

starta Webbutik

Hej
jag funderar på att starta en webbutik, men är litet osäker på vilket uppsett som är bäst.
Jag kan koda i php och html, men jag tror jag vill ha en ferdig lösning.
Har kollat lite på
http://www.starweb.se/
Vill ha en ferdig mall som jag kan använda.
Någon som har bättre alternativ eller annen bra tips?
Och en annan sak,...

Kategori: E-handel

Ta in investerare/riskkapitalist.

Hej!

Hur fungerar det om man vill ta in investerare/riskkapitalist i sitt AB och man vill att de ska vara minoritetsägare?

Om man har 100kkr i aktiekapital. Då kan bara lämna ifrån sig 49% av aktierna för att inte förlora majoritetsägandet? Kan man då bestämma ett annat värde på aktierna än det nominella då detta skulle ju bara bli 49...

Kategori: Finansiering, Riskkapital och Bidrag

Fråga: Att tänka på vid ett första möte gällande affärsänglar/Riskkapital

Hej,

Jag har fått till ett möte med ALMIs affärsänglar för min verksamhet. Nu vill jag gärna göra ett gott intryck och förbereda mig så klart så jag undrar om ni har några bra tips och erfarenheter från sådana möten. Jättetacksam för svar.

Kategori: Finansiering, Riskkapital och Bidrag

Röster i dotterbolag

Hej!

Finns det någon som vet om det är skillnad på:

att ha ett moderbolag som äger 70% av alla aktier i ett dotterbolag och resten (30%) ägs av en privaperson.

Eller att moderbolaget äger 66,66%, privatperson äger 33,33%?

(dessa är privata aktiebolag)

Vår revisor sade nämligen att 70/30 vad det man skulle ha och...

SPCS & UNICELL

Jag har under en tid kört SPCS Enskild Firma och har nu övergått till UNICELL UNI_BAS-standard och jag vill verkligen rekkomendera det till andra som står i valet att köpa program.

Supporten på UNICELL är trevliga & tillmötesgående och hjälper till på ett trevligt & bemötande sätt :-[

Rekkomenderas starkt från Allhjälpen i Umeå :bravo

Skillnad debet/kredit?

Hej
Jag är i uppstartsfasen av mitt enskilda firma. Jag fattar inte så mycket om företagsekonomi och bokföring. Skall dock gå en kurs, men till då hoppas jag få litet hjälp här. Det har sig så att jag inte fattar riktigt skillnaden debet/kredit. Vad skall stå vart?
Jag kommer inte att sälja varor, utan it tjänster/support.
Priset jag tar...

Byte från Enskild firma till Handelsbolag?????

Jag funderar på om jag måste avregistrera min Enskilda Firma innan jag registrerar ett Handelsbolag?

Kan inte hitta något om detta varken på Skatteverkets sida eller på Företagsregistrering?

Någon som kan förklara så jag förstår detta?

Tack på förhand.....

Allhjälpen Roger & Anette

En för mig svår fråga???

Jag driver idag Enskild Firma i Allhjälpen. Min sambo har nu fått besked om att hon kan hyra ut sig som barnmorska i företaget efter att vi ombildat till Handelsbolag.

Så jag undrar vad min sambo måste debitera i timlön för att komma upp i samma lön som hon har idag?

På heltid 100% har hon idag 38 500 före skatt, vad behöver hon i tim...