Vad gäller med påminnelser, räntor mm

450
Hur mycket av allt extra kan man ta betalt momsfritt?

Påminnelseavgiften? 50sek
Inkassoavgiften? 160sek
räntan?

Har inte riktigt koll, någon som kan förklara...
1165
Påminnelseavgift och inkasso regleras i lagen så tillvida att det finns angivet ett högsta belopp. Den är 50kr för påminnelse och 160kr för inkassokrav. [br][br]Om inget annat avtal om dröjsmålsränta anses föreligga får man debitera dröjsmålsränta 30 dagar efter fakturadatum med riksbankens referensränta + 8 procentenheter. Riksbankens referensränta är just nu 4,5%, den brukar förändras var sjätte månad och kan komma att ändras igen vid årsskiftet. Har man inget avtal är dröjsmålsräntan just nui alltså 12,5% på årsbasis.[br][br]En vanligt förekommande överenskommelse om dröjsmålsränta är 2%/månad, vilket inte blir 24% på ett år, utan 26,82%. Ränta på ränta gör sitt.
109
Gammal tråd som jag hoppar in i nu, men gäller 50 kr även mellan företag? går det att avtala om annat?[br]Vi har en leverantör som skickar påminnelse på 250 kr och jag vet sedan jag missat en CSN räkning att CSN tar 200 kr i påminnelseavgift, så verkar vara rätt vanligt att 50 kr överskrids (vilket f.ö är ett löjligt lågt belopp när det inte gäller mot privatpersoner).
1073
139
Du kan avtala hur stor påminnelseavgiften ska vara.[br][br]Tänk på att det inte anses som avtalat bara genom att det anges på fakturan, utan kunden ska ha fått informationen och accepterat villkoren innan köpet.[br]

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.