När du registrerar dig som medlem på Företagande.se godtar du dessa medlemsvillkor. Du är själv ansvarig för att ditt uppträdande är i enlighet med medlemsvillkoren och gällande svensk lagstiftning.
Du går med på att inte posta något störande, stötande, vulgärt, hatiskt, hotande, sexuellt anspelande eller något annat material som kan tänkas bryta mot någon tillämplig lag. Om du bryter mot detta kan det leda till att du blir permanent avstängd och din Internetleverantör kontaktas. Varje meddelandes IP-adress sparas för att stärka detta vid eventuellt missbruk. Du går med på att webbmaster, administratör och moderatorer har rätt att ta bort, ändra, flytta eller stänga vilka inlägg som helst, när som helst. Som en användare går du med på att all information som du skrivit in sparas i databasen. Den informationen kommer inte att distribueras till någon tredje part utan ditt samtycke. Webbmastern, administratören eller moderatorer kan inte hållas ansvariga vid intrångsförsök som kan leda till att data stjäls.
Som medlem får du även vårt nyhetsbrev med artiklar och erbjudanden. Om du önskar kan du enkelt avregistrera dig från detta nyhetsbrev. I övrigt används e-postadressen bara för att aktivera din registrering, och för att skicka ett nytt lösenord till dig om du råkar glömma det.
När du registrerar dig på forumet godkänner du samtidigt att de uppgifter som du lämnar behandlas i enlighet med personuppgiftslagen.
Copyright
Allt material på Företagande.se är skyddat enligt lagen om upphovsrätt. Det gäller allt innehåll på webbplatsen, som exempelvis artiklar, texter och grafik. Du kan använda material från webbplatsen för privat, men icke kommersiellt bruk. Du får publicera artiklar förutsatt att du länkar tillbaka. Ange vänligen källa om du citerar. Är du osäker på vad som gäller är du välkommen att kontakta oss.
Cookies och cookiehantering
Företagande.se använder cookies. En cookie är en textfil som lagras på användarens dator, för att sedan hämtas upp av servern när användaren åter besöker sajten.
En cookie innehåller ingen personinformation. Vill du inte tillåta lagring av cookies på din dator kan du stänga av funktionen i din webbläsare. Inga cookies kommer då att sparas, men vissa delar av denna webbplats kommer då kanske inte att fungera korrekt.
Disclaimer
Material som publiceras på Foretagande.se är endast avsett som allmän information och skall inte ses som professionell rådgivning. Det finns risk att innehållet inte är uttömmande eller helt uppdaterat. Användandet av material på denna hemsida sker på användarens egen risk. Foretagande.se ansvarar inte för och har inga förpliktelser i förhållande till material på hemsidan eller material på annan hemsida med länk till eller från denna hemsida. Genom att klicka på " Jag har läst och accepterar villkoren " går du med på att bindas till dessa villkor.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
St1 - rabatt på drivmedel.
Med flera.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
Hej! jag är i början av å försöka etablera min fars företag på internet, han har hållit på i drygt 20 år med sitt företag. Han säljer kontorsmaskiner, kontorsmöbler, kontorsmaterial och kassaapparater m.m. det mesta för att bedriva en verksamhet sedan också reparation av kontorsmaskinerna och kassaapparterna. Han har hållit på mest i staden som jag vi bor i ( södertälje ) och använt sig av gula sidorna som marknadsföring där av börjar det bli ganska svårt att nå ut nu när dom flesta inte läser i gula sidorna.
Nu tänkte jag hjälpa han att lansera sitt företag på internet med en e-butik, tänkte fråga fall ni tror att det skulle gå att lansera ett sådant företag på internet?.
Med vänlig hälsning David
Kontorsteknik - Stockholms leverantör av kontorsmaterial, kontorsmaskiner och kassasystem med så väl service av maskinerna och installation
Kommer han inte att gå med vinst så kommer han kanske att gå under.[br]Provar han inte ens att finnas på internet så kommer han kanske att gå under.[br][br]De företag som inte ens har en hemsida kommer att tappa mer kunder för varje år till de som finns representerade på nätet, tror jag. Internet är framtiden.[br][br]Vad använde man för tjugo år sedan, om man sökte efter något? Gula sidorna.[br]Vad använder man om man söker efter något idag? Google. Internet.[br]Vad använder man i framtiden om man söker efter något? Kanske Google. Garanterat internet.
Kent Kumpula Uppsala Bildteknik AB www.uppsalabildteknik.com
:) precis vad jag anser, man måste våga för att vinna, sen är också kontors och affärs marknaden något som kommer finnas hela tiden eller iaf en lång tid framåt och tror den kan växa mer så det finns ju marknad för den, någon som har ett tips på ett webbutiks program vi kan använda vi är inte så vana med å bygga hemsidor så ska ju vara ett enkelt inte för enkelt så det ser ut som hemabygge som man senare kan växa vidare med och utveckla
Kontorsteknik - Stockholms leverantör av kontorsmaterial, kontorsmaskiner och kassasystem med så väl service av maskinerna och installation
Det finns flera faktorer, vill han verkligen bli större, Det är en mördande konkkurens inom detta område. Et annat sätt kanske skulle vara att besöka gamla kunder, man byter inte ofta leverantör inom denna bransch annat än om man ska använda arkitekt som sen tar uppdraget via bulvan, mycket vanligt iaf förr. Annat sätt som både är possitivt och negativt är när inköpschefen byter jobb. Be dina trogna kunder rekommendera någon att anlita just er. säger jag med 40 år inom branschen.
Hej, du kan kontakta oss[br]www.prestaworks.se[br][br]Du får e-butik installerat gratis så det är i princip bara att köra igång.[br]Vi tar 49 kr i månaden + moms för våra webbhotellstjänster med e-handel eller publiceringssystem. (+ kostnad för domän)[br]sen tar vi extra om du vill ha hjälp att ta fram en design men det är inget du behöver göra direkt om du inte vill :)[br][br]Läs gärna mer på hemsidan och kontakta oss om du har några frågor.
Lars jo han vill bli större men han känner sig osäker, han vet inte hur han ska göra för att nå ut till rätt personer, jo det är stor konkurrans men ändå känner jag iaf vad jag själv känner när jag handlar på t.ex. siba att servicen och kundkontakten är noll och det är dom kunderna som känner likadant som jag gör som vi vill åt vi vill tillfredstella kundens behov eller lösa deras problem, jag tror som sagt att det finns marknad och att den kommer växa men sen är problemet hur vi ska nå ut till kunderna
Kontorsteknik - Stockholms leverantör av kontorsmaterial, kontorsmaskiner och kassasystem med så väl service av maskinerna och installation
Det du talar om handlar om marknadsföring, att ge och få förtroende, att stärka band genom att trygga relationer med mjuka värden. Där har din far idag troligen den mesta naturliga kunskapen redan. Lyssna på honom och värdera. I andra hand kolla med kunderna både befintliga och presumtiva för att se vilka värden de uppskattar. [br][br]Med vänliga hälsningar[br][br]Magnus Olsson[br][b]Uddatorp AB[/b]
Jag tror i detta fall att personlig kontakt med gamla kunder ger mest kan de i sin tur tala om någon som behöver rusta upp så brukar man inte vara sen att berätta får sedan den gamle kunden veta att den nya var nöjd, hjulet är igång. Jag hade över 2´kunder när hjärtat börja säga ifrån och drog istället ner. Det var med tanke om att din pappa inte skulle behöva jobba som jag som jag gav rådet, men vill han bli stor så .........
Jo är väldigt tacksam för all hjälp jag får :) tror inte han vill satsa på att bli den största inom branschen utan att få in lite mer kunder och förmodligen öka vinsten som alla vill, han känner mest att han har fastnat i samma spår och hållt på så länge med samma kunder så att dom håller på å gå bort dom flesta av hans kunder, så han känner att han vill testa nått nytt men känner att " stora " internet är läskigt och att han kommer gå i förlust och det är väl där jag kommer in då jag är ung och lever med internet dagligen och har kunskap om näthandel och den fysiska handeln [br][br]Med vänlig hälsning David
Kontorsteknik - Stockholms leverantör av kontorsmaterial, kontorsmaskiner och kassasystem med så väl service av maskinerna och installation
Jag tror inte att framgången hänger på om man är på Internet eller inte. Den bransch du beskriver har utsatts för mycket konkurrens de senaste 5-10 åren. Fler och fler väldigt aggressiva internetbutiker tillsammans med att en massa lågpriskedjor börjat sälja kontorsprylar har gjort att prisnivåerna rasat ordentligt. Lägg till en mycket utbredd datorisering som minskat behovet av remsräknare, gjort separata kassaregister onödiga och som avskaffat många kopieringsmaskiner.[br][br]En webshop kan förvisso få befintliga kunder att handla mer eftersom det blir tillgängligt på ett annat sätt, men samtidigt är det också rasande lätt att börja jämföra priserna när man ändå sitter vid datorn. Och att några stora nya skaror skall hitta till just den webshopen när det redan finns 100.000 andra webshopar är lite naivt och en övertro på Internet.[br][br]Istället skulle jag rekommendera att man började marknadsföra sig i nya kanaler. T.ex skicka upp en massa saker man säljer på Tradera eller sätta annonser på Blocket. Du når en massa kunder på en gång för en kostnad som är peanuts jämfört med att försöka marknadsföra en ny webshopadress och locka kunder.[br][br]Ett annat kul grepp är att ställa sig på Torget några gånger när det är torghandel och visa produkter där. Det väcker en massa uppmärksamhet när man plötsligt står där med kvittorullar, överstrykningspennor och remsräknare bland grönsaker, kläder och fisk.[br][br]Det kan vara en idé att satsa pengar på annonser. Inte i LT eller DN, utan i små lokala annonsblad. Kanske i matchprogrammen till basketen eller hockeyn, kanske på arenorna där. Kanske på Vårsta IP. Det brukar kosta relativt små pengar, men man når ut till många och man visar att man finns.[br][br]Ytterligare en bra metod är att man tillsammans med andra företagare gör reklam åt varandra.[br][br]Hos optikern kan det stå på en skylt "Jag köper mina kontorsmöbler hos X Kontor AB" och hos X Kontor AB står det "Jag köper mina glasögon hos Västertälje Optik". Det finns inget som hindrar att man byter annonser med flera andra företagare och hjälps åt att dra kunder till sig. Bäst fungerar det om man är ett gäng företagare som står utanför de stora kedjornas samarbeten.
Startade själv en webbutik som säljer kontorsvaror i början av 2006 och lever numera på detta.[br]Jag började helt från noll, ingen kunskap om marknaden, ingen kunskap om marknadsföring på nätet, inget lager, inga leverantörer etc.[br]Så visst tror jag att det skulle fungera för din far. Han har ju redan lager, kontakter mm. Man behöver, som sagt, inte lägga mycket kostnader på webbutik mm i början utan kan starta ganska enkelt med små utgifter.[br]Dock kan det vara lite svårt att slå sig fram och få det att fungera om man inte läggar mycket tid på e-handeln (man kan inte bara slänga upp en butik och vänta på att kunderna ska komma, utan måste jobba aktivt med att få in kunder) och det kan vara svårt om man redan måste hålla igång fysiska butiken.[br]Öppnade själv lagerbutik efter ett tag och det tog alldeles för mycket och dyrbar tid från mitt e-handels fokus. [br]Nu vet jag inte om din far har några anställda (vilket kan underlätta) eller om familjen hjälper till. Men sätt någon som brinner för e-handeln och brinner för att lära sig om e-handel bakom ratten på webbutiken så ska det nog fungera.[br]
Företag (kontorsmaterial): http://www.lilon.se Privat (e-handel, SEO, sociolog): http://www.liljankoski.se/b/
Jag håller med Swetrot, satsa på att marknadsföra er lokalt i Södertälje – ”leverantören av kontorsmaskiner nära dig”.[br][br]Hemsida är ett måste, kanske e-butik också, men det beror på så många andra saker: marknadsföring, hur kunderna upplever att handla där med mera.[br][br]Du kan alltid kontakta Jonny Nordin, Affärskontakten. Det affärsnätverket är starkt i Södertälje. Kolla på http://www.affarskontakten.se .
Tack så hemskt mycket för alla tips :) Sitter just nu å funderar lite kollar på vad en e-butik kan kosta om vi t.ex. tar textalk.se så tar dom för det dyraste paketet 5880 kr per år innehåller det allt man behöver ? kan det verkligen vara så billigt å ha en e-butik ? alltid när jag har hört siffror om e-butik så landar dom på 30.000kr hur kan det komma sig ? vad är det som kostar drygt 24.000kr ?[br][br]Tack på förhand [br]Mvh David
Kontorsteknik - Stockholms leverantör av kontorsmaterial, kontorsmaskiner och kassasystem med så väl service av maskinerna och installation
[quote author=Dave872 link=topic=4298.msg20551#msg20551 date=1222455074][br]Tack så hemskt mycket för alla tips :) Sitter just nu å funderar lite kollar på vad en e-butik kan kosta om vi t.ex. tar textalk.se så tar dom för det dyraste paketet 5880 kr per år innehåller det allt man behöver ? kan det verkligen vara så billigt å ha en e-butik ? alltid när jag har hört siffror om e-butik så landar dom på 30.000kr hur kan det komma sig ? vad är det som kostar drygt 24.000kr ?[br][/quote][br][br]Om det kostar exakt 24.000kr skall jag låta vara osagt. Men många vill ha en egen design och utseende på webshopen. Man vill ha ett eget inlösenavtal och avtal med betalväxel. Kanske också avtal med ett kreditupplysningsföretag. Man uskattar koppling till sitt affärssystem, och så behöver man som regel ett webhotell, en domän och slutligen en massa tid.
Sitter just nu och funderar hur e-butiken ska vara. Nu har jag kommit till problemet hur jag ska locka kunderna till just min sida tänkte då först att ha en som ett medlemskonto där man samlar poäng får en poäng för varje kr man handlar för och sen 100 poäng t.ex. om man ger bra förslag som genomförs och sedan kan man växla dom mot en produkt eller liknande eller att jag har som en låda där jag samlar ihop ider,kriktik allt som hjälper mig eller företag att bli bättre och då får personen som gav iden som vi genomför t.ex. 10 % rabatt.[br][br]Men då kom jag att tänka på det att det här funkar väl mest bara om man har privat personer som kunder, då jag ska ha både privat personer och företag som kunder i e-butiken ska jag ha två olika "butiker" en för privat och en för företagen men då blir det väl dyrare att bedriva hela e-butiken, känns bara som jag kommer till ett nytt problem så fort jag kommer på en ny lösning :P[br][br]Tack på förhand[br]Mvh David
Kontorsteknik - Stockholms leverantör av kontorsmaterial, kontorsmaskiner och kassasystem med så väl service av maskinerna och installation
Medlemskonto kan vara en god idé men kommer ställa lite mer krav på den leverantör du väljer. Dels att funktionen finns eller att den går att skapa. Om det inte finns i den butik man vill ha så brukar alltid sådana funktioner gå att ordna. Det är bara att man modifierar databasen så att en produkt kan ha ett eller flera priser och att sidan då för den kundgrupp som besöker ex om kund "Företag" är inloggad visas det pris som riktar sig till företag medan kund "Normal" (Ej företag) ej kräver inloggning och visar då det normala utpriset. Inloggade kunder kan man sedan ge rabatter/erbjudanden.[br][br]Vilka rabatter/erbjudanden man vill ge kan man styra via ett admingränssnitt där administratören anger ex ett rabatterat pris som beräknas ut på produkterna valda eller alla. Eller att specielll nyheter/spottar enbart presenteras på de sidor som inloggade kunder besöker.[br][br]Men lite onödigt lagrande kan det bli om vissa kunder inte blir återkommande. Dvs hur länge ska kundens uppgifter, bonussystem sparas innan de anses skäliga att ta bort.[br][br]Nej du kommer inte behöva två olika butiker ett och samma system borde fungera utmärkt och kunna nyttja samma betalsystem. Det handlar bara om en logisk struktur att sortera upp för vem man ska visa vad. Antar att det svaret besparar dig redan en massa pengar ;-)[br][br]Med vänliga hälsningar[br][br]Magnus Olsson[br][b]Uddatorp AB[/b][br]
Tack igen :) du råkar inte ha en lösning på hur man ska fixa det där problemet med lagringen av kunder (A) tänkte på det förut, man vet ju aldrig när en kund kommer å handlar igen, nu har jag ett till problem (A) ska ha min far som reparatör och installatör av t.ex. konstorsmaskiner och eftersom han bor i södertälje så kan han bara erbjuda sin tjänst i sthlms län och södermanlands län hur ska jag kunna sälja det ? Vill inte låsa in mig med försäljningen i sthlms län och södermanland, tjänsten jag tänkte sälja var att man köper förbetalda timmar som man får rabatt på jämfört mot då man bara ringer och säger att man behöver hjälp eller att ma tecknar service avtal men då är som sagt probleme hur jag erbjuder detta till rätt kund [br][br]Tack på förhand[br]Mvh David
Kontorsteknik - Stockholms leverantör av kontorsmaterial, kontorsmaskiner och kassasystem med så väl service av maskinerna och installation
(A) ska köpa en tjänst denna kan bara erbjudas till (A) och inte till (B).[br][br]Vid skapande av konto anger (A) sina Uppgifter så som verksamhetens placering ex uppdelat i län. Med det som bas och krav kan man ange att kunder Ex med [br]1. Registrerat konto, [br]2. Företag, [br]3. Verksamhetens placering i specifikt län [br]ges rätt erbjudande. [br](För närvarande finns 21 län om jag räknar rätt: http://sv.wikipedia.org/wiki/Sveriges_l%C3%A4n )[br]Detta innebär att om (B) inte uppfyller dessa kriterier så kommer inte detta erbjudande (B) tillhanda. Dock kanske (B) uppfyller krav om ex annat län och kan således ges erbjudande som inte når (A).[br][br]I princip går det mesta att bygga men i slutändan handlar det även om tid och ekonomi.[br][br]En tanke här även är att din far kan sälja ut tjänsten länsbaserat så att annat företag kan komma och installera samt reparera produkter dit din far inte når. Detta förrutsätter dock en viss spridning i försäljning. Men det är också det som internet ger en möjlighet till till skillnad från fast butik.[br][br]Nu är det dags att sova! :blink[br][br]Med vänliga hälsningar[br][br]Magnus Olsson[br][b]Uddatorp AB[/b][br]
Du är en ängel :) du har alltid en lösning på mina problem :) tack igen.[br][br]Har börjat kollat på affärssytem nu, Vilket kan du rekomendera ? Har just nu ögonen på Mamut men vet inte om det är jag som blivit blind av att dom gör reklam överallt eller är det ett bra affärsystem ? går det att intregera lätt till t.ex. en e-butik.[br][br]Tack på förhand[br]Mvh David
Kontorsteknik - Stockholms leverantör av kontorsmaterial, kontorsmaskiner och kassasystem med så väl service av maskinerna och installation
[br][quote author=Dave872 link=topic=4298.msg20647#msg20647 date=1222945037][br]Har börjat kollat på affärssytem nu, Vilket kan du rekomendera ? Har just nu ögonen på Mamut men vet inte om det är jag som blivit blind av att dom gör reklam överallt eller är det ett bra affärsystem ? går det att intregera lätt till t.ex. en e-butik.[br][/quote][br][br]Använder inga egna affärssystem och har tyvärr inte användt specifikt Mamut så jag kan inte svara på din fråga på rak arm, tyvärr. Men jag kan bekräfta att Mamut öser ut reklam för sin verksamhet. Tror jag får ett brev med reklaminformation i månaden från Mamut trots att jag varken beställt något material eller gett dem min adress. Någonstans i detta brus blir man blind.[br][br]Hur enkelt det är med integrationer med utomstående programvaror beror sig på den dokumentation de ger för att koppla samman system.[br][br]Gör istället tvärt om. Vad är det du kommer att behöva i verksamheten för system? Sätt upp stolparna först och se sedan om de olika affärssystemen uppfyller dessa kriterier. Eller om du behöver kombinera olika paket.[br][br]Kolla även runt lite i forumet genom att söka på "Mamut" och se vad andra företagare tycker om deras programlösningar.[br][br]Med vänliga hälsningar[br][br]Magnus Olsson[br][b]Uddatorp AB[/b][br]
Må väl!
Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. Klicka här för att registrera dig som medlem.