Inköp för momsfri verksamhet

321
Hej!

Har hittills endast sålt momspliktiga tjänster och produkter. Nu utökar vi med en momsfri verksamhet också. När jag inhandlar prylar för denna verksamhet, hur bokför jag? Den utgående momsen får jag ju inte kvitta när det gäller momsfri verksamhet.

Filibastis
Mikael Lundgren - Utbildningar/produkter inom HLR o Första-hjälpen

Lundgren Creative Health & Safety AB
http://www.l-c.se
http://www.hlr-instruktorsutbildning.se
http://www.defibrillator-hjartstartare.se
http://www.skanehlr.se
450
Någon får rätta mig om jag har fel men drar man inte hela beloppet inkl.moms som kostnad och likadant vid försäljning. Vad för typ av momsfri verksamhet gäller det?
321
Hej. Det gäller en sjukvårdstjänst.[br][br]Om jag köper en pryl som kostar 1000 kronor + moms. Ska jag då bokföra som att jag betalat 1250 netto?[br][br]Filibastis
Mikael Lundgren - Utbildningar/produkter inom HLR o Första-hjälpen

Lundgren Creative Health & Safety AB
http://www.l-c.se
http://www.hlr-instruktorsutbildning.se
http://www.defibrillator-hjartstartare.se
http://www.skanehlr.se
450
Bokför så här...[br][br]              D                K[br]2440                        1250[br]6XXX    1250[br][br]Sen vid betalning[br]              D                  K[br]1940                        1250[br]2440    1250[br][br]Glöm momsen helt enkelt...Så du menade? [br][br]Dubbelkolla innan du kör, men jag tror att det va så enkelt.[br]
720
När du köper saker som direkt ska användas i den momsfria delen så är exemplet ovan rätt. Det krångliga blir när du har kostnader som används i bägge verksamheterna som ex telefonen, inköp av en dator, kontorsmaterial mm. I de fallen måste du nu propotionalisera kostnaden mellan den momsfria och momspliktiga verksamheten. [br]Ex om din omsättning på momsfritt är 1/4 av din totala omsättning kan du bara lyfta 75% av momsen på telefonräkningen.
450
[quote author=Redkon link=topic=4309.msg20343#msg20343 date=1221753301][br]När du köper saker som direkt ska användas i den momsfria delen så är exemplet ovan rätt. Det krångliga blir när du har kostnader som används i bägge verksamheterna som ex telefonen, inköp av en dator, kontorsmaterial mm. I de fallen måste du nu propotionalisera kostnaden mellan den momsfria och momspliktiga verksamheten. [br]Ex om din omsättning på momsfritt är 1/4 av din totala omsättning kan du bara lyfta 75% av momsen på telefonräkningen.[br][/quote][br][br]Menar du att man räknar ut fördelningen i % och inte vad som direkt avser momsfria resp. momspliktiga delen.
720
Alltså, det man köper för direkt användning i den momspliktiga verksamheten lyfter man ju all moms på, det man direkt använder i den momsfria delen ingen moms alls. Däremot finns det ju en massa saker du gör inom företaget som används för bägge verksamheterna. Ex kommer du att bokföra för bägge två, alltså måste inköpet av bokföringsprogramet delas upp i en del där man lyfter momsen och en del där man inte gör det. Samma sak med kontorsmaterial, telefon osv, du köper ju säkert inte en kartong skrivarpapper som enbart används till en verksamhet utan bägge två kräver att saker skrivs ut.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.