Vart gör man av alla pengar?...

163
5
S-Åsido.
Om man vill ha bra, enkla tips och råd som ny företagare - ponera att firman går bra, dvs pengar över - vad/vem-kontaktar man först om man vill ha tips och hjälp?
En vanlig banktjänsteman på sin bank? Ehhhh...?
En revisionsfirma? (Är inte det dyyyyyyyyyyyyyyyrt?)
Almi Nyföretagarcentrum etc?... Hjälper de till med bokföringen också?...

Tips, någon?
Tina - www.alskadebarn.se & www.favoritsmycken.se
2066
22
Bättre lön, pensionssparande, köpa (bättre/mer) prylar till firman, anställa någon mer...[br]Mycket pengar så det handlar om större investeringar? Beroende på vad och varför du ska göra något med pengarna kan det vara bra att kontakta olika personer, det skadar för övrigt inte med synpunkter från flera håll. Kontakta alla de du räknat upp, börja med de billiga :) (Fast du ville ju spendera pengar...)
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
163
5
:D[br]De pengar jag har skulle jag ju vilja ha kvar, allihop förstås...[br]Jag gillar faktiskt inte att spendera... Det är ett ständigt ekonomiskt för-och-emot hos mig.[br][br]Jag liksom bara undrade om någon hade något universaltips.[br]"Ring Karlssons-Klistra-fast-sedlarna-på-dig-själv Firman", eller något sådant...[br]sParas mynt-samlarorgie&co eller nåt.[br]
Tina - www.alskadebarn.se & www.favoritsmycken.se
2360
49
Mark och fastigheter brukar vara bra att investera i gärna i olika länder.  Är du ung och inte hunnit rota dig kan du se dig om i ett annat land  att bo och vara skiven om du har verksamhet som kan finnas varsomhelst, Det borde finnas minst hundra andra alt. från medlemmar här.  Själv gav jag några små tips och personen om han lydde mig tjänade stax under millionen utan större anstängning. Det är ekonomistyrning, det jag håller på med bland annat.
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID
2066
22
Hmm, brukar inte behålla pengar själv, pengar är till för att spenderas - ser inget självändamål i att ha en massa papperslappar liggandes. En skattejurist/skatteplanerare borde annars kunna hjälpa dig med det omvända - att få ut så mycket som möjlig av varje krona.
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
2360
49
Så sant så sant, Det roliga är inta att äga utan att verka även om det leder till ägande, man får bara se till så at hjulen inte snurrar för fort. Jag var med om det för 25 år sedan och det hade kunnat gå riktigt illa.
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID
1165
15
[quote author=Janglebert link=topic=4300.msg20270#msg20270 date=1221599878][br]S-Åsido.[br]Om man vill ha bra, enkla tips och råd som ny företagare - ponera att firman går bra, dvs pengar över - vad/vem-kontaktar man först om man vill ha tips och hjälp?[br]En vanlig banktjänsteman på sin bank? Ehhhh...?[br]En revisionsfirma? (Är inte det dyyyyyyyyyyyyyyyrt?)[br]Almi Nyföretagarcentrum etc?... Hjälper de till med bokföringen också?...[br][br]Tips, någon?[br][/quote][br][br]En revisionsfirma behöver inte vara så dyr. Pratade med en idag som kostar 395kr/timmen här på orten, och på ett par timmar hann vi med oerhört MYCKET! [br][br]Det är svårt att ge generella tips så där rätt upp och ned, eftersom jag vet så lite om dig, din verksamhet, din ekonomi och ditt liv. Har du ett AB måste inte pengar tas ut nu, de kan läggas i bolaget som en buffert så länge, tills du ser att det hela är lönsamt på längre sikt, och så att det måhända är så pass mycket att det går att göra något vettigt med pengarna. Bolaget kan äga värdepapper som en del i förvaltningen, det måste inte ligga på ett bankkonto med usel ränta.[br][br]Har du brutet räkenskapsår så kan du ta ut en hel del som lön utan att komma över brytpunkterna. Nu sänks dessutom arbetsgivaravgiften samtidigt som schablonbeloppet höjs.[br][br]Boka en tid med en bra erfaren revisor en eller ett par timmar så kommer du säkert att ha en del alternativ för dig sedan som är värda att fundera över.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.