Egna uttag....i AB

450
Om man sätter in 10000 så får man ta ut samma summa, utan någon skatt osv.

Säg att man gör det och bokför 2018 egen insättning, på 10000sek och sen tar ut det i ett par omgångar borde det vara rätt. Men säg att man köpt in något, som det visade sig att det inte gick att dra av på firman. Kan man då boka egna insättningar mot någon faktura som är "privat"?
1165
15
Egen insättning i ett aktiebolag? [br][br]Så får du väl inte göra. Du kan däremot låna ut pengar till ett aktiebolag, som det sedan betalar tillbaka + ränta.[br][br]För att undvika varje tänkbart missförstånd vid en eventuell revision bör man försöka vara lite formell i transaktioner mellan sig själv och ett AB. Att börja kvitta egna inköp mot lån låter inte riktigt som en bra lösning.[br][br]Jag skulle låta ditt AB betala tillbaka lånet till dig, samt att AB gör en faktura till dig på ditt privata inköp, som du sedan betalar in.
720
3
2018 är inte ett konto som tillhör ett AB, det avser eget kapital i en enskild firma. Om, eller snarare när, en aktieägare skjuter till pengar till sitt AB (utöver AK då förståss) så bokas det upp på ett avräkningskonto 2393 om det är ett lån som ska finnas i bolaget en längre tid eller 2893 om det är ett "kort lån".[br][br]I många bolag så tar man ju ex som ägare inte ut lönen ett exakt datum med exakt belopp, däremot brukar man ju boka upp den så att det redovisningsmässigt ligger en lön i månaden och så bokas det till avräkningskontot istället för att tas ut på banken. Om man sedan flyttar pengarna från bolagets konto för att betala sina privata räkningar från sitt privata konto eller betalar räkningar direkt från firmakontot är ju då mer en fråga om hur mycket av sin privata ekonomi man har lust att skylta upp med inför redovisningskonsulter och revisorer.[br][br]
450
Nu är det jag som på min fritid ska försöka sköta ekonomin åt ett AB. aDet är inte jag personligen som står för dessa klantiga transaktionerna. Jag är mycket försiktigare och skulle aldrig blanda ihop detta men det är så det ser ut. Men hur bör jag göra när det har skett. Jag skiter ärligt talat om revisorn ej godkänner deras transaktioner jag vill bara att jag har bokfört det jag fått underlag till korrekt. [br][br]Jag får byta ut kontot 2018![br][br]Men ägaren har betalat in i riktiga pengar 80 000sek(utöver Aktiekapitalet), som har tagits ut i olika omgångar. [br][br][br]Det har också åkts taxi för ex. 500:-sek. Dessa är betalda privat som sedan har förts över till privatkontot. [br][br]Hur bokför jag hela denna transaktion?[br][br]                         D                   K[br]5821(TAXI)    460sek[br]2640                40[br]XXXX                                   5000 (här använde jag 2018 tidigare...vad ska jag boka detta som)[br][br][br]Sen vid överföring till ägaren[br][br]                        D                     K[br]1940                                     500[br]XXXX                                           (här använde jag också 2018)[br][br][br]Sen hur gör jag med fakturor som tillhör firman men har betalats från privatkonto?[br][br][br]Det är ingen idé jag förklarar allt jag kan för ägarna för de lyssnar ej...har försökt. [br][br][br]När revisorn får dessa underlag.....  :LOOOL
2066
22
Är det privata utgifter bokar du det på 2393 eller 2893 utan att blanda in momsen. Är det något ägaren lagt ut privat blir det omvänt en "insättning". Det finkar i princip på samma sätt som med 2018 i enskild firma eller handelsbolag fast saldot får aldrig bli negativt. Sen brukar man ofta vilja hålla i sär företagets och den privata ekonomin, för mig var det i alla fall en bidragande orsak att överhuvud taget byta till AB.
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
450
Tack,[br][br]Jag ska kolla vilket av de kontona som passar bäst. Jag tyckte det skulle bli superkul att bokföra åt ett helt nystartat företag... Men när ledningen hela tiden rör till det genom att blanda privat och företag så behövs inte mycket för man ska tröttna. Sen det bästa....att lämna över betalningarna till mig men att ändå registrera betalningar. Och att toppa det med att betala vissa från privatkontot utan underlag...Det gör att jag på allvar har börjat söka nya jobb....Tack för hjälpen.
1165
15
Jag tycker du skall ta ett allvarligt snack med dem å det snaraste. [br][br]Den attityden som de visar upp enligt din beskrivning gör att man förr eller senare tappar kontrollen på vilka pengar man egentligen har att röra sig med. Drar man på sig en skatterevision om två - tre år, och då skall försöka förklara hundratals konstigheter för misstänksamma skattekontrollanter, så kan man råka illa ut.[br][br]Been there -  done that.
450
Ser fram mot vad revisorn kommer att säga. Hur mycket släpper en revisor mellan fingrarna....
450
[quote author=swetrot link=topic=4313.msg20402#msg20402 date=1221949864][br]Jag tycker du skall ta ett allvarligt snack med dem å det snaraste. [br][br]Den attityden som de visar upp enligt din beskrivning gör att man förr eller senare tappar kontrollen på vilka pengar man egentligen har att röra sig med. Drar man på sig en skatterevision om två - tre år, och då skall försöka förklara hundratals konstigheter för misstänksamma skattekontrollanter, så kan man råka illa ut.[br][br]Been there -  done that.[br][/quote][br][br]Det man inte lyckas lösa på en gång tappar/glömmer man bort, och det blir svårare att lösa för var dag som går. Men som tur är är jag inte ansvarig alls i bolaget. Jag har bara uppgiften att bokföra och fakturera, betala lev.fakturor som de godkänt. Och så har bolaget lite "tungt" just nu pga att de inte har haft koll på hur mycket de har att spendera.
450
[quote author=Jonathan link=topic=4313.msg20396#msg20396 date=1221937270][br]Är det privata utgifter bokar du det på 2393 eller 2893 utan att blanda in momsen. Är det något ägaren lagt ut privat blir det omvänt en "insättning". Det finkar i princip på samma sätt som med 2018 i enskild firma eller handelsbolag fast saldot får aldrig bli negativt. Sen brukar man ofta vilja hålla i sär företagets och den privata ekonomin, för mig var det i alla fall en bidragande orsak att överhuvud taget byta till AB.[br][/quote][br][br]2499[br]2899/2890[br][br]Är inte dessa konton bättre? Då det är kortsiktiga saker det handlar om...[br][br]
2066
22
Enligt [url=http://www.bas.se/]baskontoplanen[/url] är 2893 Skuld till närstående personer, kortfristig del. Kortfristig innebär att skulden är kortare än ett år ungefär. Vilket konto du sen använder spelar som vanligt ingen roll, det är inget krav att följa basgruppens kontoplan, även om de flesta mindre företag gör det.
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
450
[quote author=Jonathan link=topic=4313.msg20413#msg20413 date=1221994952][br]Enligt [url=http://www.bas.se/]baskontoplanen[/url] är 2893 Skuld till närstående personer, kortfristig del. Kortfristig innebär att skulden är kortare än ett år ungefär. Vilket konto du sen använder spelar som vanligt ingen roll, det är inget krav att följa basgruppens kontoplan, även om de flesta mindre företag gör det.[br][/quote][br][br]Lägger om till 2893, perfekt. Har aldrig lagt om så där...ska se om jag vet hur jag gör för att inte behöva boka om alla 2018 transaktionerna.....tack igen.
106
1
Du kan rätta till alla grejer på 2018 genom att helt enkelt göra en omföring. Kolla i bokföringsprogrammet vilket saldo du har på 2018 och överför det till 2893 tex. [br][br]Glöm sedan inte att göra ett litet försättsblad före alla dina verfikationer där revisorn har lägg att hitta det där du beskriver att i verifikation så och så och så och så användes 2018, men det rättades till i verifikation nr x. Men detta bygger på att revisorn läser verifikationerna, vilket de vanligen alltså inte gör.
Mitt företag: [URL=http://intelligentmammals.se/]www.intelligentmammals.se[/URL]
Min bokföringsguide: [URL=http://bokforamoms.se/]www.bokforamoms.se[/URL]
Min roliga tvåspråkiga blogg: [URL=http://alltommig.nu/]www.alltommig.nu[/URL]
450
Ok tack. Det var inte så många, och jag skrev ut dessa och la de på sin plats, så man ser vad som hänt.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.