Kundförluster som betalats ut till oss av finansbolaget.

450
Vid försäljning...
              D             K
1510    1250sek
2610                  250sek
3010                 1000sek

Finansbolaget betalar in...

D             K
1510                   1250sek ....minskar kundfordran
1940    1150sek                ....vad vi får in på bankkontot
6064       80sek                 ....kostnad för factoring
2640       20sek                 ....moms på factoringkostnaden

Sen får vi en faktura från finansbolaget när kundförlusten är konstaterad(hinner aldrig bli befarad innan). Bokar det som en skuld till finansbolaget och bokar bort momsen.

D             K
2899                   1250sek   ....eget konto som avser skuld till finansbolaget.
2610      250sek
6352     1000sek                 .... konstaterad kundförlust.

Finansbolaget betalar senare ut för senare fakturor....som de drar av ovanstående belopp ifrån.

D              K
2899     1250sek                  ....minskning av skulden hos finansbolaget.
1940        0 sek                    ....
        Det är nu jag tappar bort mig.... ser ovanstående ok ut? ska jag inte boka bort försäljningen....tycker jag låter rimligt.....Hjälp.....
450
Ok, inga svar...[br][br]Men vid kundförlust ska man inte boka av försäljningen så omsättningen stämmer?[br][br]Debitera 3010?
720
3
Nej du ska inte boka bort försäljningen. En kundförlust innebär att du faktiskt sålt något men inte fått betalt. Skulle du kreditera försäljningen innebär det att du anser att du inte sålt varan vilket ju är en helt annan sak.
450
Ok, jag misstänkte det.[br][br]Det röriga är att pengarna har betalats ut till oss sen blev det kundförlust. Då drar finansbolaget av det från kommande utbetalningar. Jag bokar kundförlusten och återföringen av utg.moms på underlaget från finansbolaget. Och mot skuld till finansbolaget, sen vid avdrag så motbokar jag skuld till finansbolaget på det de drar av.[br][br]Låter det helt fel?

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.