Göra om EF till AB

11
Hej, jag ska göra om mitt EF till ett AB, men jag vet inte riktigt hur. Vad jag förstår finns det 2 möjligheter, antingen går man genom PRV och ombildar EF till AB eller så köper man ett skalbolag och för över EF till det. Sedan måste man ändå byta namn hos PRV.

Vad rekommenderar ni och vad finns det för kostnader i de båda modellerna (förutom de 100k).

Jag är rätt säker på att jag kommer att göra om till AB, men ändå, vilka fördelar finns det med ett AB jämfört med ett EF?
76
1
Jag har precis gjort om min enskilda till ett AB. Det finns som du säger två varianter och alternativet med att köpa ett annat bolag är mest om du har bråttom, det går något snabbare än att skicka in till Bolagsverket sades det till mig. Nu gick det otroligt snabbt för mig i alla fall, fick beslutet inom sex veckor efter inskickat ärende.  Skrev att jag var tvungen att ha det till en viss tid för jag skulle ställa ut på mässa och ville veta om företagsnamnet gick igenom. :)[br][br]Det är något dyrare också att köpa ett bolag och göra om det sa min revisor. Jag tog kontakt med en revisor förresten som hjälpte mig bra.
~ Gör det svåra enklare ~
Med rätt stöd i HR blir personalarbetet både lättare, effektivare och ger bättre resultat.
www.personaleffekt.se
450
Om du går genom bolagspoolen kostar det så här...[br][br]Avdragsgillt 4700[br]ing.moms 1175[br]ej avdragsgillt 3750[br][br]Gick fort men att slänga ut nästan 10000sek direkt känns onödigt. [br][br]Vad har du för typ av verksamhet? [br][br]
11
Jo, jag har hört priser från 7000 kr och uppåt för att köpa ett skalbolag. Jag vill ha klart det till årsslutet, annars har jag ingen speciell brådska. [br][br]Om jag vill gå genom bolagsverket, ska jag nybilda ett aktiebolag och flytta över min EF till den eller kan man ombilda EF till AB direkt? Vad kostar det att gå genom Bolagsverket?[br][br]Jag skapar och driver olika webbplatser så risken är minimal och kostnaderna likaså. Anledningen att jag vill göra det till ett AB är att jag arbetar fulltid vid sidan av och närmar mig då vissa skattegränser för inkomst.
76
1
Du bildar ett helt nytt AB där aktiekapitalet måste vara 100 000 kronor som ska finnas tillhanda på ett bankkonto. Det ska banken ge dig ett intyg om som tillsammans med ansökningshandlingarna skickas till Bolagsverket. [br]När Aktiebolaget är registrerat så kan du lyfta över de ekonomiska tillgångar som du vill föra in, i det nya bolaget. Det är alltså inte så att firman omvandlas till ett aktiebolag utan det blir ett helt nytt bolag. I praktiken så lyfter du ju över det du vill och då blir det ju samma för dig. Jag blev däremot inte upplyst om att jag borde avregistrera den enskilda firman vilket jag precis lämnat in om i dag.
~ Gör det svåra enklare ~
Med rätt stöd i HR blir personalarbetet både lättare, effektivare och ger bättre resultat.
www.personaleffekt.se
321
Följdfråga:[br][br]Kan man behålla gamla firmanamnet, och bara lägga till "AB"? [br][br]Filibastis
Mikael Lundgren - Utbildningar/produkter inom HLR o Första-hjälpen

Lundgren Creative Health & Safety AB
http://www.l-c.se
http://www.hlr-instruktorsutbildning.se
http://www.defibrillator-hjartstartare.se
http://www.skanehlr.se
11
Troligtvis inte eftersom namnet för AB ska fungera i hela landet medans EF och HB gäller i länet. Rätta mig om jag har fel.
76
1
[quote author=Filibastis link=topic=4386.msg20819#msg20819 date=1223387969][br]Följdfråga:[br][br]Kan man behålla gamla firmanamnet, och bara lägga till "AB"? [br][br]Filibastis[br][/quote][br][br]Det finns aldrig några garantier vad gäller namn har jag förstått men beroende av hur många län du har skyddat ditt namn i enskilda firman i så bör det ju inte vara något konstigt att bara byta till samma med ett AB efter. Min enskilda firma hette ML Personaleffekt och mitt aktiebolag heter Personaleffekt AB. Jag hade registrerat mitt firmanamn i ca 6 län.[br][br]I ansökningshandlingarna får du skriva in namnförslagen och där skrev jag Personaleffekt AB som första alternativ och det gick alltså igenom. Kom ihåg att många telefonförsäljare börjar med att ringa på boktstaven A i telefonkatalogen eller andra register så ett tips är att inte sätta AB först.   :giggle
~ Gör det svåra enklare ~
Med rätt stöd i HR blir personalarbetet både lättare, effektivare och ger bättre resultat.
www.personaleffekt.se
2360
37
Jag går mot strömmmen på den här tråden.[br][br]Börja gärna namnet på A då du blir först uppringd för att sälja något, Jag vet inte hur många 10000:- -tals kronor jag tjänat på det .[br][br]Stäng inte firman, finns ingen som helst anledning till det.[br][br]Inte alls säkert att du får AB-namn som är samma, det är stor skillnad på dessa grupper.[br][br]Varför AB överhuvudtaget, behåll firman och spara pengar.[br][br]Får du för mycket över behövs ekonomistyrning.[br][br]
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID
76
1
[quote author=lars arenander link=topic=4386.msg20827#msg20827 date=1223403302][br]Jag går mot strömmmen på den här tråden.[br][br]Börja gärna namnet på A då du blir först uppringd för att sälja något, Jag vet inte hur många 10000:- -tals kronor jag tjänat på det .[br][br]Stäng inte firman, finns ingen som helst anledning till det.[br][br]Inte alls säkert att du får AB-namn som är samma, det är stor skillnad på dessa grupper.[br][br]Varför AB överhuvudtaget, behåll firman och spara pengar.[br][br]Får du för mycket över behövs ekonomistyrning.[br][br][br][/quote][br][br]Nej, huruvida man vill bli uppringd eller inte är ju en smaksak. Uppringd och kontaktad blir man oavsett tycker jag. Tycker det är skönt att inte ALLA börjar med lilla mig.  ;D[br][br]Att avsluta den enskilda firman är alltså inget måste naturligtvis. Jag har dröjt drygt tre månader och ser ingen anledning att ha den kvar och registrera moms etc via den eller ha den vilande heller. [br][br]AB eller ej handlar mer om vilken typ av bolag du har. För mig som tex vill lägga anbud är ett AB ofta mer gångbart. [br][br]Man får ju använda aktiekapitalet, bara det går jämnt upp senare vid bokslutet. Jag ser det som en investering i stället. [br][br]Tycker Lars hade bra ingångar, inte nödvändigtvis mot strömmen men väl värda tankegångar.  :nicka
~ Gör det svåra enklare ~
Med rätt stöd i HR blir personalarbetet både lättare, effektivare och ger bättre resultat.
www.personaleffekt.se
450
Såg att du har www.creators.se som troligtvis avser din enskilda firma. Om du går på lars linje men vill behålla creators så....Aktiebolaget creators. Då får du ett A tidigt i alfabetet och AB eller Aktiebolag i namnet. [br][br]De siffror jag uppgav för bolagsbildande är helt onödiga om man inte har superbrådis som vi hade. Det är superenkelt och smärtfritt däremot. [br][br]Vad är det du tänkte föra över i aktiebolaget? Något som är värt hela aktiekapitalet?[br][br]Sen tycker jag det är relevant att fråga om vilka planer du har med företaget? Kommer du anställa folk, göra större investeringar osv.
2066
2
Jag har nyligen startat ett nytt AB. Om du har lite koll på läget eller någon att fråga är det enkelt att göra det själv direkt på [url=https://www.verksamt.se/]www.verksamt.se[/url]. Det tog exakt en vecka efter att jag skickat in alla blanketter och underskrivet bankintyg (allt elektroniskt) tills jag hade registreringsbeviset klart. Kostnad: 1900:-[br][br]Jag har tidigare även köpt lagerbolag via [url=http://www.standardbolag.se]www.standardbolag.se[/url] vilket var mycket smidigt och i princip gick över dagen, men kostade något mer (typ 9500 eller så). Om det blir fler bolag kommer jag utan tvekan skapa dem själv om det inte är riktigt bråttom. (Bolagsverket skriver att det kan ta 4-6 veckor eller något sånt beroende på arbetsbelastning och om det blir problem med namn eller intyg.)[br][br]Fördelar är som du säger att du får en avgränsning mellan företagets och din privata ekonomi. En del tycker det ser med seriöst ut med ett AB, andra säger att de hellre gör affärer med ett EF/HB då ägaren lättare kan krävas på pengar om det går dåligt.[br]Nackdelar ser jag inte många, du måste ha 100000 för att starta och du får en obligatorisk bokslutskostnad då det måste göras av en revisor.[br][br]
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
163
Det här var en bra tråd!![br][br]Tackar för alla svar!!
Tina - www.alskadebarn.se & www.favoritsmycken.se
11
Tack för alla svar, jag håller nu på och gör en registrering på företagsregistrering.se. Jag har några frågor som jag funderar på:[br][br]Aktiekapitalet blir ju 100k, men hur många aktier ska man ha? Räcker det med en?[br][br]Har ni några exempel på verksamhetsbeskrivning?[br][br]
2066
2
1000 aktier á 100 kr är en vanlig sammansättning även om jag inte känner till någon begränsning där.[br][br]Beskriv helt enkelt vad du tänker göra. Typ, "Företag NN skall sälja och installera aa, bb samt cc. Företaget skall även ..., med ... samt därmed förenlig verksamhet." Eller något åt det hållet. Skriv det du ska syssla med, men begränsa det inte onödigt mycket.
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
822
48
Mer om detta kan ni läsa här: [url=http://www.foretagande.se/Guide-Enskild-firma-till-aktiebolag.html][b]Guide för hur du byter från enskild firma till aktiebolag[/b][/url] och i denna forumtråd med många bra svar: [url=http://www.foretagande.se/Forum/Bokforing-Skatter-och-Foretagsformer/26382-Ombilda-Enskild-Firma-till-Aktiebolag.html][b]Ombilda Enskild firma till AB[/b][/url]

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.