När du registrerar dig som medlem på Företagande.se godtar du dessa medlemsvillkor. Du är själv ansvarig för att ditt uppträdande är i enlighet med medlemsvillkoren och gällande svensk lagstiftning.
Du går med på att inte posta något störande, stötande, vulgärt, hatiskt, hotande, sexuellt anspelande eller något annat material som kan tänkas bryta mot någon tillämplig lag. Om du bryter mot detta kan det leda till att du blir permanent avstängd och din Internetleverantör kontaktas. Varje meddelandes IP-adress sparas för att stärka detta vid eventuellt missbruk. Du går med på att webbmaster, administratör och moderatorer har rätt att ta bort, ändra, flytta eller stänga vilka inlägg som helst, när som helst. Som en användare går du med på att all information som du skrivit in sparas i databasen. Den informationen kommer inte att distribueras till någon tredje part utan ditt samtycke. Webbmastern, administratören eller moderatorer kan inte hållas ansvariga vid intrångsförsök som kan leda till att data stjäls.
Som medlem får du även vårt nyhetsbrev med artiklar och erbjudanden. Om du önskar kan du enkelt avregistrera dig från detta nyhetsbrev. I övrigt används e-postadressen bara för att aktivera din registrering, och för att skicka ett nytt lösenord till dig om du råkar glömma det.
När du registrerar dig på forumet godkänner du samtidigt att de uppgifter som du lämnar behandlas i enlighet med personuppgiftslagen.
Copyright
Allt material på Företagande.se är skyddat enligt lagen om upphovsrätt. Det gäller allt innehåll på webbplatsen, som exempelvis artiklar, texter och grafik. Du kan använda material från webbplatsen för privat, men icke kommersiellt bruk. Du får publicera artiklar förutsatt att du länkar tillbaka. Ange vänligen källa om du citerar. Är du osäker på vad som gäller är du välkommen att kontakta oss.
Cookies och cookiehantering
Företagande.se använder cookies. En cookie är en textfil som lagras på användarens dator, för att sedan hämtas upp av servern när användaren åter besöker sajten.
En cookie innehåller ingen personinformation. Vill du inte tillåta lagring av cookies på din dator kan du stänga av funktionen i din webbläsare. Inga cookies kommer då att sparas, men vissa delar av denna webbplats kommer då kanske inte att fungera korrekt.
Disclaimer
Material som publiceras på Foretagande.se är endast avsett som allmän information och skall inte ses som professionell rådgivning. Det finns risk att innehållet inte är uttömmande eller helt uppdaterat. Användandet av material på denna hemsida sker på användarens egen risk. Foretagande.se ansvarar inte för och har inga förpliktelser i förhållande till material på hemsidan eller material på annan hemsida med länk till eller från denna hemsida. Genom att klicka på " Jag har läst och accepterar villkoren " går du med på att bindas till dessa villkor.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
St1 - rabatt på drivmedel.
Med flera.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
Hej! Nystartat företag, aktiebolag. Har varit delägare ca: 3 mån och det snurrar fortfarande. Är väldigt ny på detta, men det finns väl inga dumma frågor? Nu har jag en fråga som jag försökt hitta svar på själv men inte lyckats. Jo, vi driver ett HVB hem och varje dag använder jag mig utav IT och verktyg inom snickeri m.m. På min fritid bygger jag datorer och gillar att snickra. Nu har jag gått in med privata saker i företaget som jag använder varje dag. Det är ändå ganska dyra verktyg och komponenter som företaget nu tar del av, fast det varit mina privata innan. Jag kan inte nyttja dem på min fritid nu eftersom företaget nu har dem. Frågan är: Vad/kan jag dra av på det? Finns det något sätt överhuvudtaget? Eller som rubriken lyder, är det eget ansvar om jag lånar ut mina egna saker? Jag undrar bara om det finns något sätt som gör att jag vinner på det privat och kanske företaget inte blir lidande.
Man brukar vinna på att i möjligaste mån hålla isär privat ekonomi och företagets ekonomi, eftersom lagen utgår från det. Jag skulle därför rekommendera att företaget antingen köper de här verktygen av dig, eller hellre att du behåller dina verktyg och företaget köper nya. [br][br]Förvisso brukar hantverkare kunna dra av för utrustning som de måste köpa själva, men som vårdare på ett HVB-hem är det tveksamt om Skatteverket godkänner något sådant. Ett avdrag är ju dessutom bara rätten att tjäna pengar utan att betala skatt på det, det är inte skattereduktion.
Varför har företaget dina saker. Behöver företaget utrustning kan väl köpa det som behvs.[br]Ett avdrag är inte att tjäna pengar det är en utgift man haft däremot kan man kanske få inkomster tack var utgiften, och på den betalar man skatt.
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID
Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. Klicka här för att registrera dig som medlem.