Skulle uppskatta feedback på ny site

85
Hej!

Vi har precis öppnat vår nya site efter hårt arbete: http://www.seglarliv.se (betaversion)

Vad tycker ni om utseende, innehåll och affärsidé? Tror ni den har potential? Ni driver ju företagande.se som är en liknande idé fast inom ett helt annat område. Har ni några tips och erfaranheter att dela med, hur får man t ex bäst aktivitet och annonserör?

Ni får gärna nämna både bra och dåliga saker med siten/idéen. Då vet både vilka saker jag bör ändra och vilka saker jag inte bör röra.

Med vänliga hälsningar,
Rasmus Boye
640
5
Hej! [br][br]Ser bra ut men inte så mycket där än. Varför inte vara lite bredare. Större målgrupp mer pengar ;) [br][br]Såg denna annonsen: http://www.blocket.se/vi/18250620.htm?ca=18_s Kanske kunde vara`något för er..[br][br]MVH[br][br]R[br][br]
85
[quote author=Robaino link=topic=4369.msg20734#msg20734 date=1223206019][br]Hej! [br][br]Ser bra ut men inte så mycket där än. Varför inte vara lite bredare. Större målgrupp mer pengar ;) [br][br]Såg denna annonsen: http://www.blocket.se/vi/18250620.htm?ca=18_s Kanske kunde vara`något för er..[br][br]MVH[br][br]R[br][br][br][/quote][br]Tack för svar :)[br][br]Eftersom det redan finns så många communities på marknaden nuförtiden tror jag det gäller att nischa sig för att ha en chans (och erbjuda bra tjänster osv då). Dessutom älskar jag/vi att segla, så vi gör det också delvis för att vi tycker det är kul. Segling är även det ämnet som vi kan och har kontakter inom - det går inte bara att "lägga" till fler ämnen. Alla svenska seglare är dessutom en rätt stor målgrupp.[br] [br]Funderingen är också att släppa en engelsk version någon gång i framtiden. Då innebär det att all utveckling vi gör går till två ställen och lönar sig mycket bättre.[br][br]Jag tittade på den annonsen. Är lite oklart vad de vill med den tycker jag, men det verkar nästan som om det är en annons för att sälja deras sida, eller? Men i vilket fall kan säkert blocket vara ett bra ställe att marknadsföra sig på, det var en bra idé.
450
Tittade lite kort...[br][br]Finns ju lite olika sätt att fånga sin målgrupp. En är att lägga upp trådarna märkesvis, bavaria, Albin Express, flerskrov, jolle osv. [br][br]Tyvärr har fendern ganska bra draghjälp av sina ägaretidningar men den blir bara sämre för varje dag så detta initiativ är klockrent. Finns ju flera för motorbåtar som har dykt upp men för ren segling saknas konkurrens. [br][br]Tips och ideér kan du också hämta från följande... www.sailinganarchy.com och forumet eller varför inte www.cruisersforum.com [br][br]Ska kolla mera på din site senare, namnet kommer jag redan ihåg. [br][br]Lycka till
85
[quote author=Freetime link=topic=4369.msg20746#msg20746 date=1223231376][br]Tittade lite kort...[br][br]Finns ju lite olika sätt att fånga sin målgrupp. En är att lägga upp trådarna märkesvis, bavaria, Albin Express, flerskrov, jolle osv. [br][br]Tyvärr har fendern ganska bra draghjälp av sina ägaretidningar men den blir bara sämre för varje dag så detta initiativ är klockrent. Finns ju flera för motorbåtar som har dykt upp men för ren segling saknas konkurrens. [br][br]Tips och ideér kan du också hämta från följande... www.sailinganarchy.com och forumet eller varför inte www.cruisersforum.com [br][br]Ska kolla mera på din site senare, namnet kommer jag redan ihåg. [br][br]Lycka till[br][/quote]Härligt, roligt att du är så positiv![br][br]Att skapa en kategori per märke innebär många kategorier där det bara ligger några få inlägg i varje. Vår idé har varit att ha lite färre men mer koncentrerade kategorier där det händer mer. Då slipper man klicka runt sig alltför mycket. Eller vad tycker du? [br]Det gäller att hitta rätt balans med antalet kategorier. Vi får lyssna noga, föredrar många personer fler kategorier får vi helt enkelt skapa det. [br][br]Med fenders ägaretidningar menar du hamnen.se med mera eller?[br][br]Tack för länkarna. [br][br]Planen är just nu att vi vill testa och se så att allt fungerar smidigt, fundera, lyssna och utveckla ytterligare förbättringar. Sedan börjar själva markandsföringen ordentligt om ett par veckor.
822
48
[quote author=RasmusBoye link=topic=4369.msg20732#msg20732 date=1223152860][br]Hej![br][br]Vi har precis öppnat vår nya site efter hårt arbete: http://www.seglarliv.se (betaversion)[br][br]Vad tycker ni om utseende, innehåll och affärsidé? Tror ni den har potential? Ni driver ju företagande.se som är en liknande idé fast inom ett helt annat område. Har ni några tips och erfaranheter att dela med, hur får man t ex bäst aktivitet och annonserör?[br][br]Ni får gärna nämna både bra och dåliga saker med siten/idéen. Då vet både vilka saker jag bör ändra och vilka saker jag inte bör röra. [br][br]Med vänliga hälsningar,[br]Rasmus Boye[br][/quote][br][br]Jag gillar sajtens utseende och jag tror att det är bra att den är nischad.[br]Potential har den garanterat men det krävs mycket engagemang och försök att dra igång debatter och intressanta trådar i forumet.[br][br]Skicka ett mejl till alla seglarklubbar, be dem berätta för sina medlemmar, och andra företag som jobbar med liknande, för att berätta att ni finns. Be dem att bli medlemmar och börja redan nu att fundera på ett nyhetsbrev.[br][br]Annonsörer kontaktar du nog bäst när du fått upp trafiken lite alternativt fråga om de redan nu vill sponsra utvecklingen av sajten. Ett mejl eller ett telefonsamtal där du berättar om sajten, att den är nischad och att du säkert kan hjälpa dem att skaffa nya kunder via din sajt. Att säga när man ska börja sälja är svårt men jag tycker att ett bra mål är att ha minst 100 unika besökare/dag när man börjar sälja annonsplatser. Kan låta lite för en del men med den målgruppen och där det dessutom bör finnas mycket pengar så ska det inte vara några större problem att dra in ett par tusen/månad ganska snart.  ;-)[br][br]Får jag fråga - Är hela sajten gjord i Invision Powerboard?[br][br]Mvh Patrik
85
[quote author=Patrik link=topic=4369.msg20765#msg20765 date=1223290570][br]Jag gillar sajtens utseende och jag tror att det är bra att den är nischad.[br]Potential har den garanterat men det krävs mycket engagemang och försök att dra igång debatter och intressanta trådar i forumet.[br][br]Skicka ett mejl till alla seglarklubbar, be dem berätta för sina medlemmar, och andra företag som jobbar med liknande, för att berätta att ni finns. Be dem att bli medlemmar och börja redan nu att fundera på ett nyhetsbrev.[br][br]Annonsörer kontaktar du nog bäst när du fått upp trafiken lite alternativt fråga om de redan nu vill sponsra utvecklingen av sajten. Ett mejl eller ett telefonsamtal där du berättar om sajten, att den är nischad och att du säkert kan hjälpa dem att skaffa nya kunder via din sajt. Att säga när man ska börja sälja är svårt men jag tycker att ett bra mål är att ha minst 100 unika besökare/dag när man börjar sälja annonsplatser. Kan låta lite för en del men med den målgruppen och där det dessutom bör finnas mycket pengar så ska det inte vara några större problem att dra in ett par tusen/månad ganska snart.  ;-)[br][br]Får jag fråga - Är hela sajten gjord i Invision Powerboard?[br][br]Mvh Patrik[br][/quote]Tack, bra förslag. [br]Jo jag tror att när vi väl börjar sprida ordet ordentligt kommer aktiviteten komma igång. Vi har funderat ut en mängd vägar och vi har dessutom rätt mycket kontakter vi kan sprida det via. [br][br]Grunden till sajten är byggd på Invision Power Board. Men sedan har vi gjort ändringar i princip alla koder samt en mängd av tillbyggnader och modifikationer. Delvis utseendemässigt men och mycket funktionsmässigt. Totalt har cirka 1800 timmar (plus en del pengar också) lagts på utvecklingen hittills.
85
Föresten brukar företagande.se (och andra sidor) få mycket respons/besökare på sina nyhetsbrev tycker ni?
822
48
Det varierar nog väldigt mycket. Ju fler prenumeranter och bredare innehåll, desto färre öppnar och klickar på innehållet, generellt sätt.[br][br]Vårt egna nyhetsbrev är mycket populärt om man tittar på statistiken. Det läses av många och läsarna klickar även ofta på flera artiklar/länkar, vilket så klart är skoj. De flesta program som finns idag har statistik så att du efter ett tag lär dig vad dina läsare vill ha.[br][br]Börja samla e-postadresser redan nu, inte bara från de som blir medlemmar!
450
http://www.olyester.se/olyester.html[br][br]Är inblandade i fendern, blandade ihop det med marinan.com heter den va? [br][br]Märkestrådar, finns ett helt nytt engelskt flerskrovsforum som är uppdelat på märke, men du har nog rätt. Säg till om du vill veta vad det heter, så får jag leta fram det i andra datorn. [br][br][br][br]
1616
4
Glöm inte heller att knyta till dig de inte helt oviktiga moderatorerna. Administratörer i all ära är bra men volontärer/moderatorer ger ockås en stor själ till forumet dels att locka sin 'vän'krets till forumet men också administrativt att kunna komma med feedback på hur sidan kan göras bättre ur mer utomstående syn samt sköta om forumet för både medlemmars och administratörers bästa. [br][br]Jag tror att Patrik kan bekräfta detta.  :vissla[br][br]Med vänliga hälsningar[br][br]Magnus Olsson[br][b]Uddatorp AB[br]Moderator Företagande.se[/b][br]
Må väl!
85
[quote author=Patrik link=topic=4369.msg20782#msg20782 date=1223318951][br]Det varierar nog väldigt mycket. Ju fler prenumeranter och bredare innehåll, desto färre öppnar och klickar på innehållet, generellt sätt.[br][br]Vårt egna nyhetsbrev är mycket populärt om man tittar på statistiken. Det läses av många och läsarna klickar även ofta på flera artiklar/länkar, vilket så klart är skoj. De flesta program som finns idag har statistik så att du efter ett tag lär dig vad dina läsare vill ha.[br][br]Börja samla e-postadresser redan nu, inte bara från de som blir medlemmar![br][/quote]Okej, det är smart. [br]Jag har sett att ni samlar e-postadresser på er förstasida också. Men eftersom seglarliv.se i större utstreckning bygger på medlemsskap (dvs vi har inte besökare som bara läser exempelvis artiklar, som man kan göra på er förstsida), tror jag inte det behövs på vår förstasida. Men var mer samlar ni, på mässor osv eller?[br][br][br][quote author=Freetime link=topic=4369.msg20792#msg20792 date=1223328515][br]http://www.olyester.se/olyester.html[br][br]Är inblandade i fendern, blandade ihop det med marinan.com heter den va? [br][br]Märkestrådar, finns ett helt nytt engelskt flerskrovsforum som är uppdelat på märke, men du har nog rätt. Säg till om du vill veta vad det heter, så får jag leta fram det i andra datorn. [br][/quote][br]Okej, där fanns en bättre sammanhängande förklaring.[br][br]Aha okej, jo märkestrådar fungerar nog bättre. Är det möjligen sailnet.com du menar? [br][br][br][quote author=Mojo link=topic=4369.msg20793#msg20793 date=1223330407][br]Glöm inte heller att knyta till dig de inte helt oviktiga moderatorerna. Administratörer i all ära är bra men volontärer/moderatorer ger ockås en stor själ till forumet dels att locka sin 'vän'krets till forumet men också administrativt att kunna komma med feedback på hur sidan kan göras bättre ur mer utomstående syn samt sköta om forumet för både medlemmars och administratörers bästa. [br][br]Jag tror att Patrik kan bekräfta detta.  :vissla[br][br]Med vänliga hälsningar[br][br]Magnus Olsson[br][b]Uddatorp AB[br]Moderator Företagande.se[/b][br][br][/quote][br]Det är sant, men det kommer med tiden, det gäller att hitta personer som både är duktiga på samt har gjort mycket inom segling och som dessutom är aktiva, pålitliga och kan moderera på ett professionellt sätt :)[br]
822
48
[quote author=Mojo link=topic=4369.msg20793#msg20793 date=1223330407][br]Glöm inte heller att knyta till dig de inte helt oviktiga moderatorerna. Administratörer i all ära är bra men volontärer/moderatorer ger ockås en stor själ till forumet dels att locka sin 'vän'krets till forumet men också administrativt att kunna komma med feedback på hur sidan kan göras bättre ur mer utomstående syn samt sköta om forumet för både medlemmars och administratörers bästa. [br][br]Jag tror att Patrik kan bekräfta detta.  :vissla[br][br]Med vänliga hälsningar[br][br]Magnus Olsson[br][b]Uddatorp AB[br]Moderator Företagande.se[/b][br][/quote][br][br]Visst är det så. Sådan kunskap och engagemang är guld värt![br][br][br][quote]Jag har sett att ni samlar e-postadresser på er förstasida också. Men eftersom seglarliv.se i större utstreckning bygger på medlemsskap (dvs vi har inte besökare som bara läser exempelvis artiklar, som man kan göra på er förstsida), tror jag inte det behövs på vår förstasida. Men var mer samlar ni, på mässor osv eller?[/quote][br][br]En sådan e-postadress kan sedan leda till en ny medlem vid ett annat tillfälle. Det finns dessutom mycket annat ni kan göra med dem sen. Framför allt kommunicera på ett effektiv sätt. Låt säga att det ska vara en seglarmässa och de ansvariga vill komma ut med budskapet till så många som möjligt. De betalar x kronor för varje ni skickar ut till. Då är det trevligt att ha många fler  :)
450
Fick du mitt pm? Kan inte se om det gick iväg ordentligt....[br][br]
85
[quote author=Freetime link=topic=4369.msg20822#msg20822 date=1223391375][br]Fick du mitt pm? Kan inte se om det gick iväg ordentligt....[br][br][br][/quote][br]Svarade precis som du säkert såg :)[br][br][quote author=Patrik link=topic=4369.msg20807#msg20807 date=1223371746][br]En sådan e-postadress kan sedan leda till en ny medlem vid ett annat tillfälle. Det finns dessutom mycket annat ni kan göra med dem sen. Framför allt kommunicera på ett effektiv sätt. Låt säga att det ska vara en seglarmässa och de ansvariga vill komma ut med budskapet till så många som möjligt. De betalar x kronor för varje ni skickar ut till. Då är det trevligt att ha många fler  :)[br][/quote][br]Jo det är smart, har inte riktigt tänkt på nyhets brev på det sättet innan. Finns det någon möjlighet att man skulle kunna få se lite siffror på vad ni tjänar på olika delar: annonsering, bokshop, nyhetsbrev och eventuellt annat? Gärna direkta siffror men om inte det är möjligt så kanske i procentform i alla fall? Det hade varit mycket hjälpsamt att se och därmed kunna fundera på hur ett community bäst bör läggas upp. [br][br]
822
48
[quote author=RasmusBoye link=topic=4369.msg20824#msg20824 date=1223396147][br]Jo det är smart, har inte riktigt tänkt på nyhets brev på det sättet innan. Finns det någon möjlighet att man skulle kunna få se lite siffror på vad ni tjänar på olika delar: annonsering, bokshop, nyhetsbrev och eventuellt annat? Gärna direkta siffror men om inte det är möjligt så kanske i procentform i alla fall? Det hade varit mycket hjälpsamt att se och därmed kunna fundera på hur ett community bäst bör läggas upp. [br][/quote][br][br]Om vi kollar hur stora delar av intäkterna som kommer från vad så står sajten för den absolut största delen och nyhetsbrev och bokshop ungefär samma, kanske 10-20 % totalt. Men! Det går inte riktigt att mäta så då bokshopen drar trafik som kanske blir medlemmar och när nyhetsbrevet skickas ut så ökar trafiken mycket de kommande dagarna vilket innebär fler inlägg, fler sålda böcker och nya medlemmar.[br][br]Det blir en synergieffekt, som det så fint heter, och därför ska man nog se det som att alla delar är viktiga även om just en av de bitarna inte direkt står för de stora intäkterna.[br][br]Google gillar dessutom stora sajter med mycket innehåll och rankar ofta sådana sajter högre.[br][br]
85
[quote author=Patrik link=topic=4369.msg20864#msg20864 date=1223454401][br]Om vi kollar hur stora delar av intäkterna som kommer från vad så står sajten för den absolut största delen och nyhetsbrev och bokshop ungefär samma, kanske 10-20 % totalt. Men! Det går inte riktigt att mäta så då bokshopen drar trafik som kanske blir medlemmar och när nyhetsbrevet skickas ut så ökar trafiken mycket de kommande dagarna vilket innebär fler inlägg, fler sålda böcker och nya medlemmar.[br][br]Det blir en synergieffekt, som det så fint heter, och därför ska man nog se det som att alla delar är viktiga även om just en av de bitarna inte direkt står för de stora intäkterna.[br][br]Google gillar dessutom stora sajter med mycket innehåll och rankar ofta sådana sajter högre.[/quote]Okej, jag förstår vad du menar. Tack för informationen.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.