Observera: Inlägg i forumet publiceras omedelbart utan redaktionell förhandsgranskning. De omfattas därför inte av utgivningsbeviset för Företagande.se. Redaktionen kan i efterhand granska och moderera inlägg, men du som skribent ansvarar själv för innehållet.

Senast uppdaterad för 17 år sedan

Från Hongkong till Sverige

Jag är nu på väg att flytta tillbaka till Sverige från Hongkong där jag har varit bosatt en längre tid. Jag har ett Limited-bolag registrerat i HK och vill fortsätta arbeta med företaget i Sverige. Huvudsakliga intäkter sker via nätet och kunder finns i spridda delar av världen.

Min fråga är: När jag nu flyttar tillbaka till Sverige, vad är bästa sätt att fortsätta med företaget. Som jag ser det finns det två alternativ - antingen registrera företaget som utländsk arbetsgivare eller starta en "fillial". Är det någon som har erfarenhet av detta? Det kommer alltså att finnas fast verksamhet i Sverige och en väldigt liten del av intäkterna kommer också att härstamma härifrån. Vad är det absolut lättaste sättet att börja med.

/H
http://www.skatter.se/[br][br]Släng upp samma fråga här, tror de har koll..på forumet alltså.
1165
16
Eftersom du ska bo i Sverige blir du skattskyldig här. [br][br]Vill du ha HK-bolaget kvar så startar du en svensk fillial till ditt HK-baserade företag, så får du svenskt orgnummer och kör i princip som om det vore ett svenskt företag.[br][br]Har du ingen nytta av HK-bolaget, så avyttra det på lämpligaste sätt, och starta ett nytt företag i Sverige. [br][br][br][br]
Tackar för svaren![br][br]Jag vill helst inte avregistrera HK-bolaget då jag förmodligen kommer att flytta tillbaka dit inom ett par år. [br][br]Saken är den att allt arbete som utförs åt mitt limited-bolag sker via outsourcing. Så om mitt bolag i HK betalar en säljenhet i USA, då registreras ju intäkterna i HK-bolaget... skall detta då tas upp som skattepliktigt i Sverige bara för att jag bor här? Alltså förutom det jag exempelvis tar ut som lön.[br][br]
1165
16
Det där är inte helt lätt.[br][br]Normalt så bryr sig inte Skatteverket om ett HK-bolags affärer med ett US-företag, av naturliga skäl. Men om din lön i Sverige, i allt väsentligt, påverkas av de affärerna så kommer de nog att börja ifrågasätta upplägget att pengarna skall stanna i HK, när det i själva verket är du som boende i Sverige som ligger bakom dessa intäkter.[br][br]Jag skulle rekommendera dig att ta kontakt med någon av de stora revisionsjättarna i Sveriges stockholmskontor (det brukar vara där den internationella kompetensen återfinns) och köpa ett par timmars rådgivning av dem.
Vill du delta i diskussionen?

Logga in eller registrera dig för att skriva inlägg och delta i diskussioner.

Svarar till: