Jag ansökte nyligen om ett jobb att utvärdera webbinnehåll åt ett företag i annat EU-land. När de svarade på min ansökan så visade det sig dock att de inte ville anställa utan de krävde att jag var frilansare, så jag funderar nu på om det är värt att skaffa F-skattsedel bara för det här uppdraget. Skulle vara tacksam om någon kunde hjälpa mig med en del frågor:
1. Ska jag betala in moms på tjänster utförda i Sverige men beställda från annat EU-land? Om inte, bör jag ändå momsregistrera företaget? Hur gör jag för att vara säker på att de sedan helt plötsligt inte kommer och kräver mig på moms (vare sig det är Sverige eller det andra landet)?
2. Använder sig företag av samma skattetabeller som för anställningar när det gäller hur mycket man tjänat, eller är det fast? Har läst lite exempel i Skatteverkets broschyrer och där verkar de tycka att 33% är standard. Hade tänkt jobba ca 40 timmar/månad med bruttolön på 150kr/h, och i och med att jag inte har några andra utgifter blir allt överskott/vinst. Om egenavgifter är 31%, skatt 33% och sedan eventuellt moms 25% så ska jag betala 89%, dvs. nettolönen blir 16.50kr/h, är det vad man kan förvänta sig? Det låter ju absurt lite, jag får ju 5 gånger så mycket för att plocka varor på ICA...
3. Gör man schablonavdrag hela tiden eller bara första åren? Skatteverkets material är ju så drygt när det gäller sånt här, de visar exempel och säger att man ska göra det första och andra året, men förklarar inte vad som händer sen eller ens vad det är bra för.
4. Vad är grundavdrag och hur vet man hur mycket det blir? (Återigen, stod inte i Skatteverkets guide var man hittar detta, alla exempel verkade förutsätta att man visste vad det var.)
5. För att driva företaget vad behövs i form av pappersarbete? Hittills har jag hittat:
- preliminär skattedeklaration (1 gång per år? eller bara ny om förutsättningarna ändras?)
- inkomstdeklaration 1 gång per år
- momsdeklaration (som jag gör i samband med inkomstdeklaration då jag kommer tjäna relativt lite?)
- bokföring (när används den?)
6. Ett problem när det gäller skatteverkets definition av näringsverksamhet är varaktigheten, då jag inte har någon aning om hur länge uppdraget kommer att räcka och jag inte har några andra syften med företaget. Finns det något enkelt sätt att avsluta företaget och F-skattsedeln om det skulle behövas? Antar att de blir fundersamma om man lämnar in en skattedeklaration full av 0:or. Hur ska man göra?
7. Om jag ansöker om FA-skatt, har det någon inverkan på min anställning på annan arbetsplats eller är A- och F-inkomster helt separerade? Behöver jag meddela min arbetsgivare att jag har skaffat F-skatt?
Återigen tacksam för alla svar.