Hur väderar jag mitt företag?
Har nu äntligen hittat en person som är lämplig för att gå in som delägare i mitt företag, och jag har sökt ett bra tag! Allt administrativt kan man ju få hjälp med av revisorn, men inte själva priset på halva företaget. (Förutom ett så kallat slaktvärde) Det den eventuella delägaren ska köpa in sig på är ju min kundkrets, kontaktnätet, hemsidan, varumärket, och sen då "slaktvärdet"
Hur resonerar man kring de "mjuka värden" som finns och hur värderar man det?
En hyfsad kundkrets och ett stort nätverk, utveklingspotensialen är stor då vi inte idag har några primära konkurenter i området. Hemsidan är bra, och "vilse" är ett känt varumärke, dock bara i Kalmar med omnejd. (Det är här vi kör mest med bilen) Det finns många projet som är på G, dels nya produkter, dels nya sammarbetspartners som stärker varumärket "vilse".
Sen är det så att jag vill ha just honom som delägare och förstår att prissättningen är annorlunda än om någon från gatan vill köpa i sig på 50%.
Vore väldigt tacksam för all hjälp jag kan få!
/Andreas
Hur resonerar man kring de "mjuka värden" som finns och hur värderar man det?
En hyfsad kundkrets och ett stort nätverk, utveklingspotensialen är stor då vi inte idag har några primära konkurenter i området. Hemsidan är bra, och "vilse" är ett känt varumärke, dock bara i Kalmar med omnejd. (Det är här vi kör mest med bilen) Det finns många projet som är på G, dels nya produkter, dels nya sammarbetspartners som stärker varumärket "vilse".
Sen är det så att jag vill ha just honom som delägare och förstår att prissättningen är annorlunda än om någon från gatan vill köpa i sig på 50%.
Vore väldigt tacksam för all hjälp jag kan få!
/Andreas