Funderar på att starta eget har många frågor börjar med några
Har gått i tankarna om att starta eget en tid nu och funderar på att eventuellt dra igång inom en snar framtid. Firman kommer blir en typ av verkstad som utför reparationer m.m åt i första han industrin. Vill bygga upp en bra grund att starta på innan jag drar igång, inte bara med pengar utan med maskiner, verktyg och annan utrustning. 🙂
Första frågorna är vilken bolagsform jag ska välja Enskild eller AB, har läst om skillnaderna mellan dem men jag vill höra lite åsikter/erfarenheter då jag vet med all sannolikhet är att mitt jobb går i perioder mest vår och höst och då undrar jag vad firman kostar när den står still? kostnad för värme,telefon,dator,resor m.m dessa kostnader är jag medveten om det jag funderar på vad firman i sig kostar när den står stilla? vad säger skatteverket om det? :o
Kan också tillägga att jag till största delen kommer att jobba själv i firman och även hyra ut mig själv som arbetskraft till andra firmor då jag inte har egna jobb.
Pratade med en person som drivit en cykel affär en gång i tiden och nu står firman näst intill helt stilla och enligt honom så blir det direkt inga mer påföljder mer än restskatt då han bara säljer några småsaker per år utan att investera något kan det stämma? Tror han har ensklid firma.
//Henrik