Observera: Inlägg i forumet publiceras omedelbart utan redaktionell förhandsgranskning. De omfattas därför inte av utgivningsbeviset för Företagande.se. Redaktionen kan i efterhand granska och moderera inlägg, men du som skribent ansvarar själv för innehållet.
Fördelar:
- Många använder det, och har använt det länge. Det är lätt att få hjälp.
- Jag har använt det tidigare, och kan det.
- Det är svenskt, och helt anpassat för svenska förhållanden.
- Det uppdateras fortfarande med nya versioner.
Nackdelar:
- Det är ganska dyrt om man som jag vill ha ett komplett system.
- Det är rätt så omständliga procedurer för att göra vissa saker. Jag vet att i andra affärssystem har man lyckats bättre med en del saker.
- Lagerjournalerna är fullkomligt obegripliga, men saldona ser ut att stämma...
Fördelar:
Ganska billigt 460:- per år.
Lätt att få uppdateringar om man saknar något.
Man kan hela tiden ha koll på den totala skatten. (Om man orkar lägga in den privata datan typ lön, aktivitetsstöd, fastighetsavg och räntor)
Flexibelt med RIKTIG bokföring.
Stöder det mesta förutom valutor.
Ganska enkelt att skapa automatkonteringar. Sedan fyller man bara på med summan när det skall bokföras.
Innehåller fakturering.
Innehåller NE, Momsrapport, Automatisk bokföring av momsrapport, Automatisk bokföring av årsbokslut.
Nackdel.
Man måste kunna bokföring
Kanske lite 90 tal i utseendet.
Hans
+ Har allt utom e-butiker samt lösningar, vilket jag redan.
+ Deras program går att koppla till våra e-lösningar.
+ Inga fasta avgifter, inga abonnemang, endast inköpskostnad 495 kr + moms.
+ Okej design, ganska enkelt att arbeta med och överblicka.
+ Möjlighet att lägga in egna konton, samt använda fakturamallar som hjälper en kontera.
+ Meddelande om uppdateringar etc.
+ Support ingår första året.
+ Supportkontakt i programmet via mail.
- Går inte att scrolla i menyerna, liten grej, men som saktar ner mitt arbete en hel del.
- Man bör ha en grundförståelse för bokföring, upplever jag.
Har inte använt det så länge så jag har inte hunnit prova alla funktioner och finna alla för och nackdelar. Det finns säker massor fler än de jag nämnt. Dessutom så har jag redan ett annat program som täcker flera av de funktioner som Mamut erbjuder. Därför det är så bra att man kan koppla ihop dem.
Jonathan
Onlinebaserat bokföringsprogram, fakturering, avtaltfakturering osv.
Snabb support, inget är omöjligt. Har du några idéer av förbättringar så lyssnar dom och tar till sig.
Jag personligen "älskar" att vara kund i mindre företag, just för att man får sin röst hörd direkt.
Så, jag kan säga att det bara finns fördelar med specter. + att vi kommer koppla in dom i vårt e-butikssystem
Internet - E-handel - Design
Fördelar
----------
Gratis för en användare
Komplett administrationssystem likt SPCS Administration 2000
Säljstöd
Svenskt
Nämnde jag att det är gratis 🙂
Nackdelar
-----------
För mig som gammal SPCS Admin-användare så var det lite klurigt att komma in i systemet. När man väl lärt sig så är det super.
Vilket skulle ni rekommendera till en total nybörjare? :-[
DoFree Administration fick jag inte att funka för det envisades med att påstå att jag inte hade internetuppkoppling och så stängde det av sej.
Lazy8 förstod jag mej inte på överhuvudtaget.
WinBas var för krångligt.
Så till sist bestämde jag mej för SchysstaC. Så basic som det bara kan bli. Inget extra frull alls. Precis vad jag behöver! Fast jag har ju bara kört in 4 verifikationer ännu, så nackdelar kan ju visa sej ännu.
Tack för svaren.
Vilket skulle ni rekommendera till en total nybörjare? :-[
[/quote]
Om du nu är redo att lägga ut några slantar (ca 800 netto) är VISMA Enskild Firma:
- Ingen Debet & Kredet
- Färdiga faktura/kontantmallar
- Programmet "gör" deklarationen åt dig (kan vara värt en extra koll självklart).
- De vanligaste typerna av betalningar, med möjlighet att lägga till egna.
Funkar bäst om du deklarerar årsvis då självklart.. Ett abbonemang kostar ca 600/år. Helt överkomligt för ett bra och stabilt program.
Om du nu är redo att lägga ut några slantar (ca 800 netto) är VISMA Enskild Firma:
- Ingen Debet & Kredet
- Färdiga faktura/kontantmallar
- Programmet "gör" deklarationen åt dig (kan vara värt en extra koll självklart).
- De vanligaste typerna av betalningar, med möjlighet att lägga till egna.
Funkar bäst om du deklarerar årsvis då självklart.. Ett abbonemang kostar ca 600/år. Helt överkomligt för ett bra och stabilt program.
[/quote]
Så länge man är medveten om begränsningarna och det är OK så är väl Visma EF ett alternativ. Dock är det många som upptäcker att det saknas vissa saker efter ett tag och då blir det ju inte så kul att behöva byta program.
Jag ratade ex programmet då jag ibland säljer till Norge, Danmark.
Hans
Så länge man är medveten om begränsningarna och det är OK så är väl Visma EF ett alternativ. Dock är det många som upptäcker att det saknas vissa saker efter ett tag och då blir det ju inte så kul att behöva byta program.
Jag ratade ex programmet då jag ibland säljer till Norge, Danmark.
Hans
[/quote]
Sant, kanske jag skulle ha nämnt - passar bäst för svensk handel. Men så länge man håller sig inom EG finns det momstabeller (iallafall i 2009 års version)
Till slut kom jag fram till att "urgamla" SPCS Bokföring 3.0 från år 2000 räcker bra för mig.
Fördelar är väl att det är blixtsnabbt, enkelt, stabilt och utprovat under många år. En komplett backup tar inte upp många kilobyte.
Jag har faktiskt ännu inte sett en enda anledning till att uppgradera till något nyare.
Har man ett av dom nyare programmen är det bara att trycka på några knappar och sedan är årsbokslutet klart.
Hans
www.iordning.se
Det fungerar dock bara i Mac OS.
Kostar en tusenlapp.
Det tar ca 10 minuter att förstå hur det funkar.
Är väldigt enkel att använda och rätta verifikationer om man gör något fel (kör bokslutsläge)
Programmet skapar rätt överskådliga verifikationslistor, samt balans- och resultaträkningar.
Det är bara att lämna in dessa till revisorn tillsammans med alla kvitton.
--
Alex
mvh
Vi använder Swedbanks bokföring. Ligger på nätet och är kopplat direkt till internetbanken. Smidigt att använda då alla transaktioner som görs på det kopplade kontot ska bokföras på något sätt.
Det finns även bra rapporter och programmet skapar en fil som kan användas för momsrapporten. Har andra fördelar också givetvis, det är helt klart användbart. Stor fördel att ha direkt koppling till bankkontot och internetbanken. Man vet när fakturor ska betalas och man kan se saldot på kontot hela tiden.
Priset: 200 kr/mån
Ska väl tilläggas att specters system har testats och det är helt klart bra. Eftersom vi driver webshoppar och det systemet kan kopplas direkt så kan det bli ett byte till dem. Dock är specter en stor kostnad om man ska ha alla funktioner. Bara bokföring och betala fakturor ligger på ca 150 kr/mån men ska man koppla in i webshoppar och ha allt som webshopparna har så närmar det sig 1000 kr/mån. En bra sak som är värt att nämnas är att de har ett kassasystem kopplat till systemet. Har man en fysisk butik och webshop så är det smidigt.
www.spelexperten.com - Erbjuder Dart, Nintendo, Sällskapspel, Spelbord, Utespel mm
www.lekexperten.se - Erbjuder leksaker framförallt tänkta på sommaren, vattenlek mm
Däremot - tänk först FAKTURERING, olika faktureringsprogram är olika bra på olika saker. När du hittat faktureringsprogram och reskontror, DÅ väljer du bokföring, förmodligen kan du använda bokföringsprogrammet från samma leverantör. Där kan du säkert med enkel automatik (med eller utan knapptryckningar) uppdatera bokföringen.
Som hjälp på vägen att hitta rätt program kan du gå till www.programguiden.se, där finns just nu 93 olika faktureringprogram att välja på.
Hoppas Foretagande.se granskar Sveriges faktureringsprogram också!
Jag använder eFRedo ( www.enskildfirma.nu/ )
Nackdel.
[/quote]
Ska man sköta ett företag och ekonomin är det vell självklart man ska kunna bokföringen?
Jag tycker det låter hemskt att driva ett företag och föra bok utan att ens kunna bokföringen.
[quote author=Hans F link=topic=4926.msg23812#msg23812 date=1233147250]
Jag använder eFRedo ( www.enskildfirma.nu/ )
Nackdel.
[/quote]
Ska man sköta ett företag och ekonomin är det vell självklart man ska kunna bokföringen?
Jag tycker det låter hemskt att driva ett företag och föra bok utan att ens kunna bokföringen.
[/quote]
Håller med du. Men det kanske inte dom bolag som säljer andra program gör.
Hans