Låt oss flytta förutsättningarna till företagandets värld. Det inkommer beställningar via webshopen eller på särskilda orderblanketter via posten. Hur lång tid tar det för en företagare att ta hand om den beställningen och handlägga den? Troligen mindre än fyra timmar.
Är det då rimligt med 6-8 veckors handläggning, ibland mer, hos en myndighet som inte ifrågasätter det du skrivit, utan bara skall effektuera din önskan efter en enkel rimlighetskontroll? Nej! Allting längre än tre dagars handläggnigstid är underkänt i mina ögon. Att sedan inte pengarna betalas ut förrän vid ett senare tillfälle är en annan sak, men det borde verkligen inte kunna bli så långa handläggningstider som man läser om.
Jag pratade för inte så länge sedan med en landstingspolitiker om att den så kallade vårdgarantin på 90 dagar är ett skämt. Och det är pinsamt att man inte kan hålla den. I min värld har jag svårt att förstå hur en patient som behöver en behandling kan behöva vänta mer än 14 dagar, och i normalfallet borde det mesta ske inom tre dagar. Jag fick en väldig massa mothugg, men inget som jag tyckte var hållbart. Det tar inte längre tid för en läkare att åtgärda något på en gång jämfört med att vänta, snarare tvärtom. Dessutom sjunker konsumtionen av mediciner rejält, kostnaden för sjukskrivningar minskar och belastningen för sjukvården blir mindre när patienterna inte återkommer hela tiden under väntan på behandlingen för att de har ont, svårt att andas, måste förnya sjukintyget eller få mer medicin utskrivet.
Man kan föra resonemanget vidare till en rad olika verksamheter som borde vara för att serva människor, men i själva verket är rejäla bromsklossar med tillväxten i landet. Bilprovningen t.ex. orsakar arbetsbortfall motsvarande hundratals heltidstjänster varje är när människor tvingas ta ledigt från jobbet för att besikta bilen. Självklart borde de ha öppet på kvällar och helger.
"Ibland undrar man om man lever i ett land, eller ett skämt" //Arne Anka