Få tillbaka eller betala på skatten ?

25
Satt just och tittade på balansrapporten jag fått och blev väldigt fundersam.

Det står såhär (kortfattat):

Skulder
Kortfristiga skulder
Moms, särskilda varuskatter

Utgående moms: -952,60
Utg moms varuförvärv EU: -6571,79
Ingående moms: 11 194,42
Ing moms utlandet: 6571,79

Moms särskilda varuskatter: 10 241,82

Summa kortfristiga skulder: 10 241,82

Summa eget kapital och skulder: -94 468,18

Beräknat resultat: - 70 710,58

Hur kan eget kapital bli -94 468,18, har satt in 104 710 :- själv i företaget.

Innebär detta att det är pengar jag kommer få tillbaka på skatten (privat) eller är jag tvungen att betala in detta till skatteverket?

Någon som vet?

Det är enskild firma jag har.
www.tillfest.se
2066
2
Det står inte eget kapital, det står "Summa eget kapital och skulder". 10 241,82+94 468,18=104 710,00[br][br]Om du får pengar tillbaka eller inte beror på hela din privatekonomi, inte bara på företaget. Du har gjort ett negativt resultat, så företaget kommer i alla fall inte att medföra någon extra skatteinbetalning, mer troligt är att du får tillbaka. Det beror dock på vad du gör med resultatet (har inte helt koll på vilka alternativ du har med enskild firma).
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
1324
2
Det finns ju 2 alternativ vad gäller Enskild Firma och förlust. [br][br]1. Om företaget är mindre än 6 år gammalt kan du ta upp förlusten som just förlust och kvitta mot annan inkomst. Du slipper då a-skatt för denna inkomst. [br][br]2. Du skjuter upp förlusten till när företaget går bättre. Kanske nästa år. Det fina med detta är att du då slipper både a-skatt och egenavgifter för denna förlust. [br][br]Så summa summarum. Om du har råd att skjuta upp det hela är förlusten "mera värd" .[br][br]Hans

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.