Logimoms vid arrangemang

119
Hej

Om man arrangerar ett evenemang över en helg där övernattning och mat ingår i priset, dvs helpension, hur ska man då göra med momsen som kunderna ska betala? Jag köper in allt som ett paket.

Från min "leverantör", alltså logistället, är det en del som består av övernattning (12% moms) och en del som består av maten (25% eftersom den serveras på plats). Så långt är det inga konstigheter, men sedan lägger jag ju såklart på en slant på mitt inpris. Hur blir det då med momsen som deltagarna ska betala?

Ex:
På fakturan från min leverantör är det specat som logi 500:- + 12% moms = 560 kr. Mat 300:- + 25% moms = 375 kr. Totalt 935 kr inkl. 135 kr moms.

Om vi nu säger att jag i min tur fakturerar t.ex. 1200 kr exkl. moms för att deltaga i det här evenemanget, hur mycket moms ska det läggas på? På logi är det ju 12 % moms, ska jag då räkna på logikostnaden från min leverantör och lägga på 12% på 500 kr och sedan 25% på resten (dvs 700 kr)?

Eller ska jag räkna med att logidelen består av 62,5 % av totalpriset (500 av 800 kr) och lägga på 12% moms på 750 kr och 25% moms på resterande 35%?

Eller är det så illa att jag måste lägga på 25% moms på hela priset eftersom jag inte säljer logi direkt, utan ett evenemang där logi ingår?

Hoppas att detta inte blev för rörigt, och att någon kan vägleda mig.
peterkorkala.se - godis24.se, japanfakta.se, faktabank.se. Håller på att starta upp e-handel på godis24.se
119
Nu har jag fått ett svar från skattemyndigheten, och jag tänkte att jag kan posta det här ifall det är så att fler funderar...[br][br]Det här är det korrekta förfarandet, enligt min tidigare gissning:[br][br]"Räkna med att logidelen består av 62,5 % av totalpriset (500 av 800 kr) och lägga på 12% moms på 750 kr och 25% moms på resterande 35%."[br][br]/Peter
peterkorkala.se - godis24.se, japanfakta.se, faktabank.se. Håller på att starta upp e-handel på godis24.se

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.