varuinköp/varulager

14
Hej 🙂

NÀr ABet gör ett varuinköp bokförs det ju pÄ 4010 Varuinköp. Men, ska det ocksÄ bokföras direkt som Varulager?

RÀcker det att man bokför pÄ Varulager vid bokslutet? (alltsÄ en gÄng om Äret).

Hur gör man Varulager bokföringen rent bokföringsmÀssigt?

Tack pÄ förhand
1165
16
Det beror lite pÄ hur du bokför i övrigt. Om du har lagerhantering i bokföringsprogrammet, sÄ Àr det ju ofta inte sÄ svÄrt att ha lagerbokföring ocksÄ. Men saknas det i bokföringsprogrammet/affÀrssystemet sÄ kan man nöja sig med att peta in det vid bokföringsÄrets slut (eller dessförinnan om man kÀnner för det). [br][br]Jag vet ett företag som jag var delÀgare i dÀr vi inventerade varje mÄnadsskifte för att ha lite koll pÄ hur det gick. Efter nÄgot Är sÄ fick vi ordning pÄ lagerbokföringen, och det var rÀtt sÄ skönt att slippa ha allt i huvudet (eller rÀttare sagt pÄ lappar och i Excelfiler som aldrig stÀmde) och dessutom kunna se mera i realtid hur det gick för företaget.
14
Tack för svaret![br][br]Har tĂ€nkt att anvĂ€nda mig av lagermodulen i affĂ€rssystemet framöver. Men just nu sitter jag med att försöka fĂ„ klart min vĂ€ns bokföring frĂ„n förra Ă„ret, sĂ„ dĂ„ orkar jag inte lĂ€gga ner energi pĂ„ att knappa in dryga 15000 produkter :-)[br][br]Jag Ă€r inte riktigt haj pĂ„ hur man bokföringstekniskt ska göra detta. Ponera att lagerinventering sker den 31 december. DĂ„ ska jag alltsĂ„ rĂ€kna ihop summan pĂ„ varorna som finns i lager och bokföra detta genom att debitera Varulagret och kreditera Varuinköp!? Är det korrekt?[br][br]Tack pĂ„ förhand
1165
16
Du bör anvÀnda konto 4990 LagerförÀndring som motkonto nÀr du bokför in lagervÀrdet, inte 4010.
14
ok, fast problemet Àr ju att nÄgot lagervÀrde aldrig tidigare bokförts!! Hur gör jag dÄ? [br][br]NÀr varor köpts in har dessa bokförts pÄ just 4010 Varuinköp. Men dem har aldrig bokförts pÄ nÄgot varulager :-(
1165
16
DÄ gör man en inventering, och sÄ bokför man in lagervÀrdet pÄ konto 1400 med 4990 som motkonto. NÀr man sedan tar ut saker frÄn lagret, konto 1400, sÄ anvÀnder man Änyo 4990 som motkonto. De dÀr tvÄ kontona gÄr hand i hand genom bokföringen.[br][br]4010 har ju som regel leverantörsskulder (2440) eller kassa/bank som motkonto.

Du mÄste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.