varuinköp/varulager

14
Hej 🙂

När ABet gör ett varuinköp bokförs det ju på 4010 Varuinköp. Men, ska det också bokföras direkt som Varulager?

Räcker det att man bokför på Varulager vid bokslutet? (alltså en gång om året).

Hur gör man Varulager bokföringen rent bokföringsmässigt?

Tack på förhand
1165
15
Det beror lite på hur du bokför i övrigt. Om du har lagerhantering i bokföringsprogrammet, så är det ju ofta inte så svårt att ha lagerbokföring också. Men saknas det i bokföringsprogrammet/affärssystemet så kan man nöja sig med att peta in det vid bokföringsårets slut (eller dessförinnan om man känner för det). [br][br]Jag vet ett företag som jag var delägare i där vi inventerade varje månadsskifte för att ha lite koll på hur det gick. Efter något år så fick vi ordning på lagerbokföringen, och det var rätt så skönt att slippa ha allt i huvudet (eller rättare sagt på lappar och i Excelfiler som aldrig stämde) och dessutom kunna se mera i realtid hur det gick för företaget.
14
Tack för svaret![br][br]Har tänkt att använda mig av lagermodulen i affärssystemet framöver. Men just nu sitter jag med att försöka få klart min väns bokföring från förra året, så då orkar jag inte lägga ner energi på att knappa in dryga 15000 produkter :-)[br][br]Jag är inte riktigt haj på hur man bokföringstekniskt ska göra detta. Ponera att lagerinventering sker den 31 december. Då ska jag alltså räkna ihop summan på varorna som finns i lager och bokföra detta genom att debitera Varulagret och kreditera Varuinköp!? Är det korrekt?[br][br]Tack på förhand
1165
15
Du bör använda konto 4990 Lagerförändring som motkonto när du bokför in lagervärdet, inte 4010.
14
ok, fast problemet är ju att något lagervärde aldrig tidigare bokförts!! Hur gör jag då? [br][br]När varor köpts in har dessa bokförts på just 4010 Varuinköp. Men dem har aldrig bokförts på något varulager :-(
1165
15
Då gör man en inventering, och så bokför man in lagervärdet på konto 1400 med 4990 som motkonto. När man sedan tar ut saker från lagret, konto 1400, så använder man ånyo 4990 som motkonto. De där två kontona går hand i hand genom bokföringen.[br][br]4010 har ju som regel leverantörsskulder (2440) eller kassa/bank som motkonto.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.