Behöver hjälp! Några frågor ang. kontantmetoden

7
Hej!

Har nyligen startat en Enskild firma (postorderfirma) och är hyfsat ny inom bokföringen, men brukar för det mesta kunna hitta svar på mina frågor genom att leta igenom andra inlägg (mycket informativt forum!) eller plöja igenom böcker, men nu är det några funderingar jag inte kunnat hitta svar på.

1. Jag har några ggr. fått för mycket betalt från kunder och återbetalat dem direkt eller max 2 dagar efter.
Hur bokför jag återbetalningen korrekt? Måste det också framgå i faktura/kvitto?

2. Fraktbolaget jag anlitade tokförsenade min transport av varor och kommer nu att återbetala mig fraktkostnaden. Hur bokför jag den? Har använt mig av 5710 debet, är det så enkelt att jag då gör 5710 kredit?

3. Skulle vilja göra ett eget uttag av varor som är inköpta i England (ingen moms) men förstår verkligen inte alls hur jag ska bokföra dem då det verkar ohyggligt bökigt. Kan jag inte ta ut varor för inköpspriset, eller hur funkar det? Känns ju konstigt att jag ska behöva betala två ggr en varan.

4. Använder JFS administration som bokföringsprogram, vilket verkar funka bra, men i sektionen "ingående balans" förs ingenting inte över automatiskt upptäckte jag nu. Finns det något annat bättre gratisprogram eller måste jag alltid mata in detta manuellt? Funderar på att byta till WinBas.

5. Om jag tar ut pengar till kassa (handlar om ca 40 kr totalt) måste detta registreras i någon form av kassaapparat/kassaregister? Anledningen till att jag frågar är pga att några kunder har inte velat ge mig deras uppgifter för återbetalning, så jag funderar på att tillbaka kontant i handen så de inser att man kan lita på företaget. Detta kanske är förståeligt (men ändå lite konstigt) då jag är ett nystartat, litet företag och långa vägar från att ens vara i närheten av t.ex. Ellos.

6. Har fått min första retur, men vet inte hur jag ska bokföra denna (kunden står för porto). Speciellt inte hur jag ska göra med det kvitto som gjordes. Det kan väl inte ska tas bort helt? Hur ska jag göra för att ta bort den sålda varan från registret? Använder som sagt JFS Administration, men en förklaring från annat program går aldeles utmärkt, då det brukar vara rätt likt.

Hjärtligt tacksam för svar!
1165
15
1: Handlar det om enstaka ören eller kronor brukar jag bokföra det som öresavrundning och behålla slantarna. Skall det tillbaka brukar jag bokföra det på konto 2990 övriga interimsskulder och sedan dra det därifrån när återbetalning sker.[br][br]2: Du tänker helt rätt.[br][br]3: Du gör ett eget uttag, eller om det är ringa värden, låtsas som det regnar och använder det du behöver.  :vissla[br][br]4: Ingen aning. Testa lite program och se vad du trivs bäst med. Det är jobbigt att byta program eftersom man nästan aldrig får med sig alla uppgifter till det nya programmet.[br][br]5: Du behöver inget kassaregister för 40kr. Lagen som kommer den 1/1 pratar om kontantförsäljning på betydligt högre nivåer, flera basbelopp. Bokför det till konto 1910.[br][br]6: Du får utfärda en kreditnota som i praktiken är en omvänd faktura med vad kunden skall ha tillbaka. Generellt i bokföring tar man aldrig bort något som har hänt, utan man lägger till ytterligare en verifikation som beskriver en retur eller liknande.
7
Tack så hemskt mycket för dom bra svaren! Tack Tack![br][br]Har dock ett par följdfrågor:[br][br]3: Gillar det där med att låtsas som att det regnar  ;D, men förstår inte riktigt hur jag ska få det att se rätt ut. De måste ju tas bort från produktregistret, vilket sen också kommer att synas i rapporterna. (Inköpspriset på dessa varor är mellan 50-200 kr/st)[br][br]4: Hur gör du/ni vad gäller era ingående balanser? Matar ni in det manuellt eller förs det över automatiskt? Tycker ju att det borde bli som det sistnämnda, men ikke..
1165
15
En gång om året inventerar man, och skulle någon enstaka produkt vara borta är det ingen katastrof. Annars kan man ju ta ut saker från lagret för "demonstration" och liknande.[br][br]Förstår inte det där med ingående balans. Om verksamheten är ny finns det väl ingen ingående balans, utan det bör vara noll. Eller vill du ha det till något annat?
7
Tack för svaret![br][br]Kan vara jag som förstått fel vad gäller ingående balans. Jag har alltid trott att det varit de summor jag får in vid försäljning av varor/kundfodringar etc. och det har har jag ju eftersom jag började sälja för ca 2 månader sedan.
2066
22
Ingående balans är det som finns kvar på konton 1xxx-2xxx från föregående år.
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
7
Tackar så hemskt mycket för era svar! Har hjälp otroligt mycket. Har dock varit fruktansvärt mycket jobb och har inte hunnit gå in och tacka förrän nu, när jag väl har tid att sitta med alla papper igen.[br][br]Har ett par frågor till:[br][br]Finns det något särskillt konto för "demoversioner"?[br][br]Har gått med förlust med några kronor på ett par varor och undrar om det är något särkillt konto man ska bokföra detta på, och hur? Vet att jag läst något ang. detta någonstans, men hittar det inte igen nu när jag behöver det, såklart.[br][br]Tack igen![br]
1324
4
Förstår inte hur du menar. med förlust. Bokföra. [br][br]Nej det är ju såhär. Vid årsskiftet har du ju ett lagersaldo. [br]Sedan handlar du saker och har en kostnad.[br]Sedan säljer du saker och har en inkomst. [br]Sist på året gör du inventering igen och har ett nytt lagersaldo. [br][br]På detta sätt har du ju bokat upp sakerna som rört sig i lagret.[br]Om vissa saker går med vinst och vissa med förlust är ju ganska normalt. Ex Ica bokar ju inte upp allt som snattas på annat sätt än att lagret skrivs ner vid inventeringen (kanske lite oftare än ett lite företag) . Sak samma med ruttna grönsaker. [br][br]Du måste sluta med att tänka styckevis när det gäller bokföringen. [br][br]Om du sedan har ett lagersystem men det har egentligen inte med bokföringen att göra utan är mer för dig att hålla reda på saker och ting. [br][br]Hans[br]

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.