Föräldrapenning och löneutbetalningar

44
Nu har jag räknat så jag har röda hjärnceller istället för grå!

Men jag får inte ordning på det - och detta är bakgrunden; min man och jag arbetar i samma egna företag som är ett AB. Vid AB så är man "anställd" i FKs ögon (fast man inte tar ut lön, eller omsättningen är liten). Alltså är din månadslön = SGI ... eller är det årslönen delat i 12 (1. första frågan!)

Och på skatteverket.se hittade jag något om att man får skattereduktion (lägre skattetabell) vid föräldrapenning ... betyder det alltså att man betalar skatt under föräldrapenningen (2. andra frågan) dvs att medan den anställde (jag) får föräldrapenning ska företaget (jag) betala skatt på "min lön" som jag givetvis inte tar ut för att jag får föräldrapenning? Hoppas jag fattat fel.

Jag ringde även och fick dels svar att man tittar på senaste lönespecen, men dels tittar på årsinkomsten ... helst vill jag att de tittar på årsinkomsten för min man (när han är föräldraledig) för han har haft ett annat jobb, men ögonblicksbild på min inkomst för tja - det där kan man ju fixa till ...  :vissla
men vad är det som FK egentligen tittar på; ögonblicket eller årslönen för "anställda" i AB? (3. tredje frågan).

Hoppas hoppas någon vet - jag är rådvill och har 4 excelblad som jag har mycket trassliga formler i för tillfället ...  :blink :blink
Vill man så kan man
1165
Vi börjar med fråga 2. Arbetsgivaren betalar inte skatt på de pengar du får från försäkringskassan. Men då det i allmänhet sänker inkomsten så brukar man betala lite mindre i skatt, och därför hamnar man i en annan skattetabell för att "kompensera det". Inte ovanligt att man får lite restskatt om man får pengar från försäkringskassan, då de drar rätt så lite i skatt.[br][br]Fråga 1 & 3 sitter ihop. [br]Att beräkna SGI är ingen exakt vetenskap, men i korthet kan sägas att om SGI skall beräknas till något högre än 97% av de senaste 12 månadernas årsinkomst så skall du kunna visa på att du haft eller kommer att ha den högre inkomsten under minst sex månader. En enstaka månatlig uppgradering av lönen brukar de således inte gå med på så ofta. För egenföretagare brukar de dessutom titta på vad man preliminärdeklarerat för inkomster.
44
Hur är det då med AB - för man behöver inte ta ut en jämn månadslön utan när man har plockar man ut, när man inte har tar man mindre. Fast jag har legat fast på en antagen lägsta-lön ett bra tag och betalt in arbetsgivaravgift på den fast den "brunnit inne" ...[br][br]Då måste man väl se på de sista 240 dagarna som helhet - ett genomsnitt - för ett AB, inte sista lönen (för hög) eller första lönen (för låg) ... dessutom har vi stängt en stor verksamhet och dragit igång 3 mindre sedan i oktober (den tid de 240 dagarna täcker) så bara det gör att vår ekonomi ser ut som en berg-och-dalbana! [br][br]Råd? För FK är luddig och det verkar mest bero på den man kommer i kontakt med ... men jag vill ju vara förberedd![br][br]Men fråga 1 - ingen skatt utgår alls för att inga pengar utgår från företaget under föräldrapenningstiden, eller hur?! Vare sig det är min man eller jag, eller hur?
Vill man så kan man
1165
Skatten har du helt rätt i.[br][br]Det du kan göra är att be FK beräkna SGI åt dig med det underlag du har nu, se hur de räknar, och sedan anpassa ditt och din mans löneuttag för att optimera det hela.
44
[quote author=swetrot link=topic=5256.msg25395#msg25395 date=1239827195][br]Det du kan göra är att be FK beräkna SGI åt dig med det underlag du har nu, se hur de räknar, och sedan anpassa ditt och din mans löneuttag för att optimera det hela. [br][/quote][br][br]Bra - konkret! Tack // Zasa
Vill man så kan man

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.