När du registrerar dig som medlem på Företagande.se godtar du dessa medlemsvillkor. Du är själv ansvarig för att ditt uppträdande är i enlighet med medlemsvillkoren och gällande svensk lagstiftning.
Du går med på att inte posta något störande, stötande, vulgärt, hatiskt, hotande, sexuellt anspelande eller något annat material som kan tänkas bryta mot någon tillämplig lag. Om du bryter mot detta kan det leda till att du blir permanent avstängd och din Internetleverantör kontaktas. Varje meddelandes IP-adress sparas för att stärka detta vid eventuellt missbruk. Du går med på att webbmaster, administratör och moderatorer har rätt att ta bort, ändra, flytta eller stänga vilka inlägg som helst, när som helst. Som en användare går du med på att all information som du skrivit in sparas i databasen. Den informationen kommer inte att distribueras till någon tredje part utan ditt samtycke. Webbmastern, administratören eller moderatorer kan inte hållas ansvariga vid intrångsförsök som kan leda till att data stjäls.
Som medlem får du även vårt nyhetsbrev med artiklar och erbjudanden. Om du önskar kan du enkelt avregistrera dig från detta nyhetsbrev. I övrigt används e-postadressen bara för att aktivera din registrering, och för att skicka ett nytt lösenord till dig om du råkar glömma det.
När du registrerar dig på forumet godkänner du samtidigt att de uppgifter som du lämnar behandlas i enlighet med personuppgiftslagen.
Copyright
Allt material på Företagande.se är skyddat enligt lagen om upphovsrätt. Det gäller allt innehåll på webbplatsen, som exempelvis artiklar, texter och grafik. Du kan använda material från webbplatsen för privat, men icke kommersiellt bruk. Du får publicera artiklar förutsatt att du länkar tillbaka. Ange vänligen källa om du citerar. Är du osäker på vad som gäller är du välkommen att kontakta oss.
Cookies och cookiehantering
Företagande.se använder cookies. En cookie är en textfil som lagras på användarens dator, för att sedan hämtas upp av servern när användaren åter besöker sajten.
En cookie innehåller ingen personinformation. Vill du inte tillåta lagring av cookies på din dator kan du stänga av funktionen i din webbläsare. Inga cookies kommer då att sparas, men vissa delar av denna webbplats kommer då kanske inte att fungera korrekt.
Disclaimer
Material som publiceras på Foretagande.se är endast avsett som allmän information och skall inte ses som professionell rådgivning. Det finns risk att innehållet inte är uttömmande eller helt uppdaterat. Användandet av material på denna hemsida sker på användarens egen risk. Foretagande.se ansvarar inte för och har inga förpliktelser i förhållande till material på hemsidan eller material på annan hemsida med länk till eller från denna hemsida. Genom att klicka på " Jag har läst och accepterar villkoren " går du med på att bindas till dessa villkor.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
St1 - rabatt på drivmedel.
Med flera.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
Hej! Jag har hållt på med parfymtillverkning ett tag nu.. och funderar på starta ett företag som skulle tillverka och sälja parfymer, verkar detta som en bra affärsidé? Parfym är relativt billigt att tillverka men kan säljas för ett dyrt pris i affär.
Och hur går man till väga för att sälja B2B?? (Åhléns eller dylikt)
Tips Grasse inte lång från Nice hade i början på 60-talet en fin parfymfabrik, kanske den finns kvar, då hade man visningar där. Där kanske det vuxit upp flera som kunde vara av intresse för dig. Man sålde även lavendelpåsar och den jag har doftar fortfarande efter mer än 40 år. Så där har du ytterligare en verksamhetsgren som jag tror skulle vara lönsam.
Satsa stort!![br][br]Kontakta någon stor tidning, typ Veckorevyn och fråga vad det skulle kosta med en helsideannons med ilagd parfymprov (lapp). Längesedan jag såg det senast men jag läser ju iof sig inte dam/herrtidningar. Marknadsför din nyskapade, fräscha, enkal hemsida i annonsen och vänta på beställningar :)[br][br]Sedan är det klart att du ska kontakta de stora/små kejdorna samtidigt och säga att nästa månad går vi ut med stor annonsering i veckorevyn och att du fått mycket positiv kritik från alla som utvärderat lukten.[br][br]Marknadsför lite också. Stå på något vältrafikerat torg och låt folk lukta på olika "kända" parfymer. Den som gissat rätt på alla parfymer får din parfym som pris. Självklart ska det finnas gratis varuprov.[br]Kör lite gerillamarknadsföring också. Sätt upp stora affischer på anslagstavlor där det står typ "Lukta på mig!" stort. Längre ner, väldigt smått, står vad affischen är, vad parfymen heter och hemsidans adress.[br][br]Jaja, finns ju massor av roliga saker att göra med lukter :)
Tack för svaren! :bravo[br]Tänkte att man kanske kunde köra lite direktreklam med parfymprover samt en annons i någon tidning... har dock ingen aning om vilka som skulle kunna tillverka parfymprover, någon som vet?? ???
Parfymer är ofta en typ av lyxprodukter. [br]Ett fåtal stora parfymprducenter köper rätten att använda prestigefyllda lyxmärken (typ Dior, Chanel osv) och använder de hundratals reklammiljoner som redan har plöjts in i de här kläd-märkena för att enkelt sälja även parfymen. Folk väljer parfym lite efter vilken de tycker luktar gott, men lika mycket för den image som de tycker märket står för. Tex en som redan är "Dior addict" och tycker att Dior-märket är sååå coolt kanske köper en Diorparfym fastän det kanske finns andra som luktar godare men som inte känns lika "rätt".[br][br]Det jag egentligen ville säga var, att den här typen av lyx-kamp kan du knappast ge dig in och tävla i. Du måste hitta på nåt ANNAT sätt att få din parfym att stå ut och tilltala köpare. Jag tror att det blir helt andra människor än de som skulle ha köpt Dior-parfymen.[br][br]Du kan ju t.ex.[br]* Försöka bli den "svenska parfymen", du kan ha lite av en "svensk midsommar image" och ha parfymer som heter "öppna landskap" osv. Tilltala folk som faller för folkmusik och traditioner....[br][br]* Försöka bli den "handgjorda" parfymen, spela på att allt är handgjort och naturligt, miljövänligt, gjort i liten skala. Tilltala miljömedvetna och folk som gillar handgjort.[br][br]* Bli den "billiga" parfymen. Men den idén tror jag faktiskt inte alls på![br][br]* Bli den "roliga dofter" parfymen, som har annorlunda, roliga dofter. I USA finns det ett kul företag som heter Demeter som gör parfymer som bara luktar EN sak, tex viol eller gin-och-tonic eller hav. De är billiga, en liten flaska kostar typ 200 kronor men då är den liten. Man köper dem lite som på skämt eller som en liten kul present eller för att man är på lite galet humör och tycker det är kul att äga en gin-och-tonic parfym.[br][br]På nåt sätt måste du i alla fall bort från det där Dior-lyx-tänkandet, tror jag....[br][br]Lycka till![br][br]/Mats
För att spinna vidare på matsus positioneringstema, som fick mig att slås av följande tanke (som jag inte vet är gångbar i praktiken - svaret överlåtes som en övning till läsaren). Hur som helst; att bygga ett varumärke kring stjärntecken, typ "Zodiac" (säkert redan taget), där varje stjärntecken kan köpas i en liten parfymflaska. Budskapet kring varumärket går ut på att kunder själv [i]blandar[/i] två dofter för att attrahera sitt hjärtas lust. Exempel:[br][br]Jenny, 16 år, född i stenbockens tecken, som är kär i Jesper, 17 år, född i skyttens tecken, införskaffar en flaska "Stenbocken" och en flaska "Skytten" och bär kombinationen av bägge dofter på studentbalen... Förhoppningen är att doftkombinationen, på ett för en astrolog fruktansvärt logiskt plan(!), ska hjälpa Jesper att inse att det är Jenny han vill ha.[br][br]Givetvis samarbetar du med en skicklig astrolog för att bestämma vilken doft som är vilket stjärntecken. Genom denna person får din produkt sin trovärdighet (på ett för en astrolog fruktansvärt logiskt plan).[br][br]Varumärket får även lite buzz i att en tränad tonårsnäsa kan dofta sig till vilken partner en väninna är ute efter.[br][br]Du vill nå till den punkten att det är självklart att din kompletta doftserie om tolv flaskor tillgodoses under knytkalasliknande omständigheter så fort det vankas gemensam smink-session inför damernas utekväll.[br][br]Det var idén. Gör vad du vill av den.[br][br](Skrev jag verkligen "skicklig astrolog" där uppe?)
[quote author=foe link=topic=5270.msg26882#msg26882 date=1247096942][br](Skrev jag verkligen "skicklig astrolog" där uppe?)[br][/quote][br][br]Skrev du verkligen den här underbart tokiga idén? :D :D :D
Tack igen för responsen! Det där med stjärnteckensparfymer tror jag att jag har sett förut.. [br]Rätta mig om jag her fel men det finns väl inga stora svenska parfymmärken idag?[br]Man skulle i så fall kunna gå hårt ut på den svenska parfymmarknaden, med marknadsföring och annat, för jag tror att de stora märkerna som du nämnde inte satsar så väldigt mycket på sveriges lilla marknad, vilket själklart är till en fördel. Vad tror ni om denna teori?
Jag kan verkligen inte mer än "Svensson" om parfym & parfymindustrin, men jag känner i alla fall inte till några kända svenska parfymmärken. [br][br]Ett som jag inte TROR är känt, men som kom upp när jag sökte på nätet är "Bjork & Berries" - de gör parfym (och även andra produkter som tvål osv) som är gjorda av svenska smultron, hjortron osv, dvs produkterna luktar svensk natur. [br]Hemsida: http://www.bjorkandberries.se/[br][br]Jag tror att parfymbranschen kanske är en mer komplicerad bransch än man tror, där man måste kunna rätt mycket om parfym & där det kanske finns en viss "snobbfaktor" i branschen (???)[br][br]Jag menar, att man kanske måste vara rätt påläst och kunnig för att göra ett seriöst och gott intryck på distributörerna (som nog kan rätt mycket om parfym). Sen kan det säkert vara positivt också att man är en lite ny & fräsch fläkt, med nya ideer.[br][br]Jag läste den här artikeln om parfym på Wikipedia, och bara där så märkte man liksom att ämnet är komplicerat. Jag hörde också nånstans att i Frankrike tar det 7 år att utbilda sig till parfymör (den som typ blandar parfymerna). Du skrev i of s att du redan hade erfarenhet av parfymtillverkning. [br][br]Annars hade man ju också kunnat tänka sig att du stog för strategin & varumärket & marknadsföringen & distributionskanalerna, men att du outsourcade själva tillverkningen och fick hjälp med framtagandet av själva parfymen av en renodlad parfymtillverkare (de blir din underleverantör).[br][br]Mats
Framgångskoncept: Skapa en parfym för tjejer/kvinnor. Skicka provexemplar till Blondinbella, Kenza och Carolina Gynning. Be dem prova parfymen och recensera den i ett blogginlägg med hänvisning till din hemsida där man kan lägga en pre-order (Självklart skriver du på hemsidan att parfymen tillverkas på beställning i en parfymfabrik utanför Lyon i Frankrike och därav den långa leveranstiden på 3 veckor). Avvakta intresset och se om du kan göra business.[br][br]Rätt klient kan nog betala uppåt 1200:- för en flaska.
[quote author=digoutyoursoul link=topic=5270.msg26956#msg26956 date=1247663700][br]Skicka provexemplar till Blondinbella, Kenza och Carolina Gynning. Be dem prova parfymen och recensera den i ett blogginlägg med hänvisning till din hemsida [/quote][br][br]Obs en hel del bloggare med hög popularitet tar betalt för denna form av marknadsföring.
Det låter som en bra idé digoutyoursoul, skulle tro att den typen av marknadsföring är väldigt prisvärd. [br]Frågan är nu bara hur man ska nå ut med herrparfymerna?
Med tanke på att det troligen är en väldigt smal ingång i den typen av bransch, dessutom i lilla Sverige, så tror jag att du ska ha fullt fokus på EN produkt och se hur den går. Kvinnor, generellt, är nog en mer tacksam och öppen kundkrets när det gäller parfymer också. Du kommer ner i kostnader och kan "specialisera" dig.[br]Bara lite tankar alltså, jag har noll erfarenhet från parfym-/kosmetikabranschen.
Håller med om att du borde först satsa på en "kvinno" produkt.[br][br]När varumärket är någorlunda establerad kan du börja ge dig in på herr produkter och expandera från Sverige snarast möjligt då vi inte anses vara en parfymvänlig nation, nästan tvärtom. Dessutom är det själva svenskheten som kan vara succeen bakom märket utomlands.[br][br]Varuprover och själva produktionen kan göras i andra billigare länder när beställningarna bli större. Vet inte hur du har gått tillväga hittills, kanske hållt på hemma? Det tror jag du kan fortsätta med tills efterfrågan är stor nog.[br][br]Måsta bara säga några ord medan vi pratar om parfymer. Själv har jag alltid älskat parfymer och har 10tals dyra "present" bottlar, men har nästan alltid varit tvungen att avstå från att använda dem. Det pga att jag märkt att mer och mer människor blir känsliga för parfymer. Vissa psykiskt vissa påriktigt (allergier etc). Så jag skulle rekommendera att hålla doften så subtil och allergifri som möjligt.[br][br]Nik
Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. Klicka här för att registrera dig som medlem.