Hur lösa bruten nummerserie?

19
Jag har börjat fakturera men gjorde ett dumt nybörjarmisstag.

Försäljningarna började rulla på, jag började fakturanummerserien med 200901 och fick in en två muntliga beställningar som jag i "huvudet" fakturerade, eller jag avsatte dessa nummer tills jag hann göra fakturorna och väntade med att skicka iväg dem.

Eftersom jag visste att nummer faktura nummer 200907 och 200908 redan var "bokade" fortsatte jag att fakturera nästa kund med 200909, det var bråttom med ett köp och jag hade fullt upp med att ordna expressleverans. Jättedumt, jag skulle naturligtvis ha fortsatt på serien, det hade ju inte spelat någon roll vilket fakturanummer som stått på fakturan för den första kunden. Nu visar det sig att min kund som jag skulle gjort faktura 07 och 08 till inte vill köpa varorna. Vad gör jag med "hålen" i nummerserien? Jag har redan fortsatt att fakturera nr 200910 och 200911.

Nästa kund, kommer ju att handla vid ett senare datum, så jag kan ju inte bakåtdatera fakturorna för att fylla dessa hål. Det ser ju inte så bra ut med en bruten nummerserie har jag förstått.

Måste jag fakturera i alla fall, och sen göra en kreditfaktura till kunden som ångrade sig?
1324
4
Skriv ut dom felande fakturorna och markera dom sedan som avbeställda. Och sätt in dom i fakturapärmen på sin plats. [br][br]Detta är nog standard hos vissa företag så inget ovanligt. [br][br]Hans[br]
19
Tackar!

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.