Senaste inläggen

Vad gäller för regler/lagar?

Om man vill dela ut flyers eller sätta på vindrutetorkaren på bilar? Tänker på tillställningar av typen tävlingar, träffar, marknader mm. Måste man ha tillåtelse någonstans i från? Räknas det som SPAM om man sätter en lapp under vindrutetorkaren?

Jag har nämligen rätt specifika kunder och det känns mycket billigare att åka runt på specifika...

Kategori: Försäljning och Marknadsföring

Hur starta konsultbolag?

Hej. Jag behöver er hjälp!

Jag kan absolut ingenting om hur det går till att starta eget, så jag behöver hjälp om hur jag ska göra och vad som är bäst. Ni får absolut skicka länkar om det är så.

Jag är anställd som konsult på ett stort teknikföretag, men skulle vilja starta ett eget konsultbolag. Dels för att jag hoppas kunna få bättr...

Kategori: Allmänt

pytteliten e-butik, beställningsformulär med payson?

Hej hej, jag är ny på forumet men jag har tjuvläst länge!

Jag planerar att starta en liten webbutik som säljer 4 produkter med 2-3 varianter av varje, dvs sammanlagt 12 produkter. Och de är alla väldigt relaterade. Vad det är får ni se när jag är klar!

Jag tror inte det kommer sälja så bra, vinstintresset är inte det största heller. M...

Kategori: E-handel

fakturor!

Hej,

Sitter med bokföringen och en fråga har dykt upp. Företaget i fråga har använt sig av ett annat faktureringsprogram än det som bokföringen sköts i. frågan är då; behöver jag sitta och skriva in dessa nästan 1000 fakturor i bokföringsprogrammet eller kan jag t. ex sammanställa en fakturajournal på alla fakturor som gått ut under en månad...

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Hur beräkna prissättning/vinst?/skatt?mattematik tråd

Säg att jag importerar varor utanför eu.

Förfakta:
Tullsatsen är 12%
Frakt: 1500 kr
Pris är exklusiv moms

Antagande
Jag köper in  antal x pris/st
20 x50
20 x60
10 x100

Jag säljer
produkten som kostade 50 kr i inköp för 150 inkl moms (120 kr eckl moms)
produkten som kostade 60 kr i inköp...

Ändra/lägg till verksamhetsinrktning i bolagsinfo

Verkar som om bolagsverket har stängt idag Grrrrr, men vänder som vanligtvis till er för svar.

Säg att min  firma, låt oss kalla det "firma A" är registrerad idag som enskild firma. Denna firma är en liten  återförsäljarfirma.
Om jag i framtiden även vill starta en liten agent-förmedlare/grossist verksamhet. Måste jag då registrera om et...

Kategori: Juridik forum, affärsjuridik, företagsjuridik

Var kan man få info om ens VAT nummer /företagsinfo utlandet?

Hej och God morgon!

Vill checka med ett momsnummer jag fått gällande ett företag utanför Sverige. Finns det ngn hemsida där man kan kolla upp om momsnummret stämmer överens med personens postkod osv? Har fått information om att det ska gå med : the federal agency of finance
Men hittar inte någon sådan funktion på deras hemsida.

Fin...

Kategori: Företagande över gränserna

Leasingavgift och inventarier

Hej!

Jag har fått en faktura från leasingbolaget.
Första förhöjd lesingsavgiften 34400kr
Avgår överskott inbytesfordon -43000 kr
Förskott kostnad 458
Leasingavgift 3334
Försäkring 700
Moms 9548
Totalt att betala 5440

Fordons anskaffningsvärde är 51688
Ack.avskrivning 43073

Hur bokför jag det här faktura...

Bygger E-shop och har frågor kring moms vid utlands handel mm

Hej,

Jag håller på och bygger upp en online baserad utbildnings
firma som kommer sälja elektroniska varor
(e-books, mp3 audio samt online baserade kurser) till kunder
över hela världen.

Jag har förstått att jag måste genom min e-shop ta hänsyn till
VAT, moms, utan moms mm och det är ett helt virrvarr i hu...

Fiktiv utlandsmoms

När man bokar den fiktiva eu-momsen på 2615, 2616 och 2645 får man ju ett nollsaldo, men ska denna ligga kvar i balansen eller nollas ut på något sätt?

Ex
2615 Ber moms varuförv 25% EU -5000
2616 Ber moms varuförv 12% EU -5000
2645 Ing moms utland  10000

Hur marknadsföra sig effektivt i sociala medier?

Magnus Fäldt skrev i en annan tråd så här:
"Tror det är billigare att på sikt själv annonsera på Google eller försöka hitta egna reklamkanaler i olika sociala media."

Min spontana tanke var, hur gör man det effektivt?

Jag skall börja med att berätta vad jag gör. Jag säljer, precis som Magnus, en hel del saker på Tradera. Någ...

Kategori: Försäljning och Marknadsföring

import, vem står för kostnaden för försäkring?

Hej,

Ska köpa in varor för ca 5k från ett icke eu land och med dhl som transport.
Vem är det som brukar stå för kostnaden för  försäkring ifall varan försvinner eller blir förstörd när den anländer till Sverige? Jag som köpare? Leverantören eller transportföretaget?

Brukar det vara köparen som betalar för försäkring/transport eller...

Kategori: Inköp

Nutek upphör som myndighet, Tillväxtverket tar över

Två nya myndigheter som berör oss företagare har precis fötts.

Nutek upphör som myndighet och verksamheten tas över av myndigheten Tillväxtverket.

Pressmeddelande (1 april) - (Var först rädd att det var ett aprilskämt  😃)

Ny myndighet f...

Kategori: Nyheter

Designer söker uppdrag

Är du i behov av en ny design med en stilren grafisk profil för din sida?

Hör av dig så kan jag återkomma med skisser utan någon kostnad, och därefter kan du avgöra om du är intresserad eller ej.

Jag arbetar inte efter någon timlön utan sätter ett fast pris per uppdrag.

/David
david [dot] tuvin [at] gmail.com
070-2062524

Kategori: Till salu

Milersättning etc i AB

Hej.

Jag undrar en sak kring hur jag ska bokföra milersättning och traktamente i mitt nya AB samt hur jag ska "få ut" pengarna ur bolaget.

Jag har sedan tidigare en Egen Firma där jag satt av maximalt till expansionsfond och till periodiseringsfond. Detta år har jag planerat att lösa upp dessa och ta ut max 380´ Kr (brytpunkten).
<...

Namn på mitt företag

Jag kommer att sälja skrivtjänster.

Då har jag förslag på: :-\

[color=red]1.[/color] Skrivbyrån Eva
[color=blue]2.[/color] EvaSkriver
[color=yellow]3.[/color] SkrivEva
[color=purple]4. [/color] SekrEva

Vilken av dem gillar ni?  :roll:

Kategori: Allmänt

Partner till Fitnesskoncept, vi börjar med Gävle

Hej!

Jag är en herre på 30 år och jag vill satsa både pengar och energi på ett fitnesskoncept i norra delarna av Sverige. Jag har affärsplan och troligtvis en lokal i Gävle, vilken är den stad där jag tänkte börja starta upp. Jag ser en potentiell målgrupp men även stora utvecklingsmöjligheter. 

Jag söker efter någon som är intresser...

Kategori: Söker/eftersöker

Google Analytics visar inte alla klick från Adwords

Jag vet att alla klick från Google Adwords inte visas i Analytics men jag tycker att det har ändrats ännu mer den sista tiden och inte till det bättre för oss som betalande annonsörer. (Om varför de inte alltid visar samma finns här)
<...

Tömning av 1229?

Ska konto 1229 (Årets avskrivning maskinger och inventarier) tömmas mot 1220 (Maskiner och inventarier) vid räkenskapsårets början? Detta känns mest rimligt då 1220 då kommer att visa nuvarande värdet på inventarierna.
Jag har noterat att i vissa kontoplaner heter 1229 "Årets avskrivning..." och i andra "Ackumulerade avskrivningar...". I det sen...

Den siste byfånen

Jag har börjat tröttna ordentligt på alla dessa chefer som har suttit och tillskansat sig hundratals miljoner i olika bonusavtal genom åren.
Politiker inom alla olika grupperingar sitter också och sno åt sig miljoner fram och tillbaka.

Jag vill inte ha ett samhälle, som vi nu ser början på, där dom rika bli ännu rikare på bekostnad av att...

Kategori: Off Topic