Senaste inläggen

Pressmaskin för T-shirts säljes

Försöker igen att annonsera. (sist var det någon som larvade sig så jag tog bort annonsen)

Tröjpressmaskin Transmatic

Tillverkningsland: Italy.
Model ECO.
Anno 1996
Watt 1700
Volt 220
Matr N - 30609

En maskin att göra dina egna tröjtryck. Du printar (laser eller bläck) spegelvänt på ett speciel...

Kategori: Till salu

Finnes: Kontorsplats(er) centrala Gbg

Reklambyrå hyr ut möblerad(e) kontorsplats(er) i centrala Göteborg. Nyrenoverat och trevliga kollegor! I första hand söker vi 1-2mansföretag inom webb, PR, marknadsföring el. dyl. Inflyttning omgående eller hösten 09. Maila info@kreafon.se för mer information.

Kategori: Söker/eftersöker

Hur lösa bruten nummerserie?

Jag har börjat fakturera men gjorde ett dumt nybörjarmisstag.

Försäljningarna började rulla på, jag började fakturanummerserien med 200901 och fick in en två muntliga beställningar som jag i "huvudet" fakturerade, eller jag avsatte dessa nummer tills jag hann göra fakturorna och väntade med att skicka iväg dem.

Eftersom jag visste att...

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Föräldrapenning och löneutbetalningar

Nu har jag räknat så jag har röda hjärnceller istället för grå!

Men jag får inte ordning på det - och detta är bakgrunden; min man och jag arbetar i samma egna företag som är ett AB. Vid AB så är man "anställd" i FKs ögon (fast man inte tar ut lön, eller omsättningen är liten). Alltså är din månadslön = SGI ... eller är det årslönen delat i...

Hur bokföra delutbetalning av lön?

Jag har gjort lönekörning i löneprogramet, men när lönerna skulle betalas tog jag inte ut full lön på mig utan bara en del. Resten har jag tagit ut lite senare. Visst måste det väl finnas ett konto för att "mellanlanda" den del av lönen som utbetalades senare?

Hushållsnära tjänster som förmån?

Hallå alla,

Finns det någon som på ett lite enkelt sätt kan beskriva de skattemässiga konsekvenserna av att man får förmån i form av hushållsnära tjänster och hur skattereduktionen då fungerar? Jag har ett AB och överväger att låta bolaget betala för sådana tjänster och sedan bli förmånsbeskattad för detta.

Enligt vad jag har förståt...

Entreprenörer i samverkan

Jag söker entreprenörer och/eller anställda/arbetssökanden som har allvarliga planer på att starta egna företag. Ni har alla, liksom jag, en eller flera affärsidéer som ni vill förverkliga.

Tanken är att i arbete om 4-5 personer analysera, förbättra och förverkliga affärsidéerna med störst potential. Jag söker människor mellan 25-55 år i Gö...

Kategori: Söker/eftersöker

hjäääälp!

Hej igen..... nu har jag verkligen problem. Sitter som bekant med en väns bokföring. Tidigare har en "redovisningsbyrå" skött detta fram till augusti förra året men det var så extremt mkt slarv och oordning att jag var tvungen att starta om (vet inte ens om det är lagligt?). Nåväl. Problemet som dykt upp nu är ju att man tidigare lämnat in Skattede...

design skydd? ändra etikett namn? kläder/varumärkesintrång

Hej,

En kund vill sälja mig kläder, några av dem har H&m och MQ etikett fastklistrad.
Personen i fråga säger att han säljer till mig och att han har rätt att åter- sälja (re-sell) dessa varor.
Jag är misstänksamt över detta om det verkligen är så. Personen som kommer från tredje världen säger även att han har papper på det (men sånt g...

Kategori: Juridik forum, affärsjuridik, företagsjuridik

Vad gäller för regler/lagar?

Om man vill dela ut flyers eller sätta på vindrutetorkaren på bilar? Tänker på tillställningar av typen tävlingar, träffar, marknader mm. Måste man ha tillåtelse någonstans i från? Räknas det som SPAM om man sätter en lapp under vindrutetorkaren?

Jag har nämligen rätt specifika kunder och det känns mycket billigare att åka runt på specifika...

Kategori: Försäljning och Marknadsföring

Hur starta konsultbolag?

Hej. Jag behöver er hjälp!

Jag kan absolut ingenting om hur det går till att starta eget, så jag behöver hjälp om hur jag ska göra och vad som är bäst. Ni får absolut skicka länkar om det är så.

Jag är anställd som konsult på ett stort teknikföretag, men skulle vilja starta ett eget konsultbolag. Dels för att jag hoppas kunna få bättr...

Kategori: Allmänt

pytteliten e-butik, beställningsformulär med payson?

Hej hej, jag är ny på forumet men jag har tjuvläst länge!

Jag planerar att starta en liten webbutik som säljer 4 produkter med 2-3 varianter av varje, dvs sammanlagt 12 produkter. Och de är alla väldigt relaterade. Vad det är får ni se när jag är klar!

Jag tror inte det kommer sälja så bra, vinstintresset är inte det största heller. M...

Kategori: E-handel

fakturor!

Hej,

Sitter med bokföringen och en fråga har dykt upp. Företaget i fråga har använt sig av ett annat faktureringsprogram än det som bokföringen sköts i. frågan är då; behöver jag sitta och skriva in dessa nästan 1000 fakturor i bokföringsprogrammet eller kan jag t. ex sammanställa en fakturajournal på alla fakturor som gått ut under en månad...

Hur beräkna prissättning/vinst?/skatt?mattematik tråd

Säg att jag importerar varor utanför eu.

Förfakta:
Tullsatsen är 12%
Frakt: 1500 kr
Pris är exklusiv moms

Antagande
Jag köper in  antal x pris/st
20 x50
20 x60
10 x100

Jag säljer
produkten som kostade 50 kr i inköp för 150 inkl moms (120 kr eckl moms)
produkten som kostade 60 kr i inköp...

Ändra/lägg till verksamhetsinrktning i bolagsinfo

Verkar som om bolagsverket har stängt idag Grrrrr, men vänder som vanligtvis till er för svar.

Säg att min  firma, låt oss kalla det "firma A" är registrerad idag som enskild firma. Denna firma är en liten  återförsäljarfirma.
Om jag i framtiden även vill starta en liten agent-förmedlare/grossist verksamhet. Måste jag då registrera om et...

Kategori: Juridik forum, affärsjuridik, företagsjuridik

Var kan man få info om ens VAT nummer /företagsinfo utlandet?

Hej och God morgon!

Vill checka med ett momsnummer jag fått gällande ett företag utanför Sverige. Finns det ngn hemsida där man kan kolla upp om momsnummret stämmer överens med personens postkod osv? Har fått information om att det ska gå med : the federal agency of finance
Men hittar inte någon sådan funktion på deras hemsida.

Fin...

Kategori: Företagande över gränserna

Leasingavgift och inventarier

Hej!

Jag har fått en faktura från leasingbolaget.
Första förhöjd lesingsavgiften 34400kr
Avgår överskott inbytesfordon -43000 kr
Förskott kostnad 458
Leasingavgift 3334
Försäkring 700
Moms 9548
Totalt att betala 5440

Fordons anskaffningsvärde är 51688
Ack.avskrivning 43073

Hur bokför jag det här faktura...

Bygger E-shop och har frågor kring moms vid utlands handel mm

Hej,

Jag håller på och bygger upp en online baserad utbildnings
firma som kommer sälja elektroniska varor
(e-books, mp3 audio samt online baserade kurser) till kunder
över hela världen.

Jag har förstått att jag måste genom min e-shop ta hänsyn till
VAT, moms, utan moms mm och det är ett helt virrvarr i hu...

Kategori: E-handel

Fiktiv utlandsmoms

När man bokar den fiktiva eu-momsen på 2615, 2616 och 2645 får man ju ett nollsaldo, men ska denna ligga kvar i balansen eller nollas ut på något sätt?

Ex
2615 Ber moms varuförv 25% EU -5000
2616 Ber moms varuförv 12% EU -5000
2645 Ing moms utland  10000

Hur marknadsföra sig effektivt i sociala medier?

Magnus Fäldt skrev i en annan tråd så här:
"Tror det är billigare att på sikt själv annonsera på Google eller försöka hitta egna reklamkanaler i olika sociala media."

Min spontana tanke var, hur gör man det effektivt?

Jag skall börja med att berätta vad jag gör. Jag säljer, precis som Magnus, en hel del saker på Tradera. Någ...

Kategori: Försäljning och Marknadsföring