Senaste inläggen

Telemarketing

Hej.

Jag har lite planer på att starta ett telemarketingföretag men skulle jättegärna vilja ha lite tips på vad man skulle kunna sälja? Vad som säljer bäst, om det är enkelt att bli återförsäljare osv.

Tacksam för svar.

Kategori: Affärsidéer

Nolla redovisat resultat

Hej!

Ska man nolla redovisat resultat på något sätt i början på det nya året?
Tack på förhand!

ps. Enskild firma, ingen anställd, resultat ca +100 000:- ds.

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Vinst enskild firma, vilken fond sätta av om någon?

Hej,

har enskild firma. Säg att jag förra året gjorde 100 000 kronor i vinst.
Kapitalunderlaget är under 50 000 (vad jag förstår är då inte positiv räntefördelning tillåtet).

Vad är egentligen bäst att göra? Sätta av 30 000 till periodiseringsfond och 50 000 till expansionsfond för att ha ett överskott på 17 000 (som fylls i vid pu...

Vem äger vad?

Hej på er alla!

Jag har sedan ett antal år eget företag inom webbutveckling.

Har byggt ett tidbokningssystem för en kund som använder den sedan drygt 2 år. Nu ska han samarbeta med ett annat företag, X, som är intresserade av att använda sig av samma tidbokningssystem.

Det diskuteras också mellan dem (min kund och X) att starta...

Kategori: Allmänt

Import från icke eu land sedan export till annat eu land momsfrågor

Hej, säg att jag importerar en del varor från ett icke eu land till Sverige och sedan från Sverige exporterar till ett annat EU-land 2-5 dagar senare. Måste jag då betala som en vanlig import? Alltså tull + moms eller finns det ngt annan lösning? (Hade för mig att man kunde göra ngt undantag här....)
Varorna skall skickas med ett ombud som förtu...

Kategori: Företagande över gränserna

Kina

Hej!

Nu är det äntligen dags att göra affärer med kina.
Ett företag jag har kontakt med kommer tillverka kläder åt mig.
Kläderna kommer kontinuerligt varje månad året runt.

Inför min första order är jag rädd att företaget ska kanske blåsa mig, kanske skicka kläderna med både synliga och dolda fel, lägga till avgifter som vi inte...

bokslut

Hej,

Vilka blanketter skall skickas in till skatteverket om man har ett handelsbolag med 2 personer?

Mvh

Fotboll ab

Hej!

Mitt första inlägg här och en ide som jag länge har funderat över.
Det enda jag vet om det ekonomiska är att det finns klubbar i Sverige som är aktiebolag, hur allt går till osv är för mig rätt okänt.
All hjälp är jag tacksam över då jag på det sportsliga är så säker på min sak att jag vet att mitt projekt kommer att lyckas.

Kategori: Finansiering, Riskkapital och Bidrag

Hur bokför jag butiksförsäljning?

Jag undrar hur man bör bokföra butiksförsäljning. Det handlar om både kontant- och kortförsäljning.

Jag tar ut dagsavslut från den fysiska kassa-apparaten varje dag, samma sak från kortläsaren. Dessa kvitton tejpas tillsammans med alla kortkvitton in i en pärm, och jag kollar kassan mot kontant- samt kortförsäljning.

Nu är det ju så a...

50.000

lån, max 200.000:- per person.  Hela projektets inlåning 400.000:- Vid fullteckning kan man stå som reserv. mer info om du sänder mig ett E-mail om du är intresserad av att låna ut.

Kategori: Finansiering, Riskkapital och Bidrag

Takräcke

med solpanel för eldrivna bilar. Fiffigt? :winner :LOOOL

Kompanjon/delägare sökes

Söker delägare/kompanjon.
Driver webbutik inom mode/kläder som enmansföretagare.
Nischat sortiment med god utvecklingspotential.
Kunskaper inom webdesign/marknadsföring en fördel.
Finns i sydvästra Sverige.

Kategori: Söker/eftersöker

Söker IT-produkter

Hej! Jag håller på att starta en e-handel där det kommer vara ett erbjudande på en produkt per dygn. Detta erbjudande ska vara en IT-produkt och jag är nu på jakt efter företag som vill rensa sina restlager på detta sätt.

Kategori: Söker/eftersöker

Feedback på IT-handel.se

Hej!
Jag håller på att bygga en e-handel där jag ska ha ett erbjudande per dygn och fungera lite som en blogg. Jag har byggt upp det hela med Wordpress och WP e-commerce plugin.
Men nu vill jag ha lite feedback av er för att få den så bra som möjligt. Ska jag ändra uppbyggnaden? Fler funktioner?
Bara dränk mig med feedback!  ;)
NI hitt...

Kategori: Feedback

Hur löser man detta!

Har för vana att alltid när jag får en inbetalning från kund till paypalkonto, att flytta pengarna direkt till företagetskonto,
Igår som kom det in 2700 på en order, men innan jag han flytta över pengarna så drog en leverantör ca 1000 kr från paypal kontot, så jag kunnde bara flytta över ca 1700 kr.
Nu kommer det bli fel i färetgates konto b...

Offert och betalning

Hej

Om man har lämnat ett offert med 30 dagars som betalnings vilkor, inga andra vilkor. Kan då kunden kräva att allt ska vara levererat innan de betalar? Vi har leverat men vi skickade fakturan på 30 dagar någon vecka innan leverans.

Tack på förhand.

Kategori: Juridik forum, affärsjuridik, företagsjuridik

Rätt bokföringsprogram ...

Hej,
Skulle vilja att ni hjälpte mig med att hitta rätt bokföringsprogram. Det finns ju hur många som helst!
Nedan har jag skrivit lite om mitt företag och mina behov.

Mitt företag:
Enskild firma
1-4 kunder i månaden
Inga anställda
Redovisning varje kvartal

Vad jag behöver:
Handel med utlandet (utanför EU)
Trak...

Logimoms vid arrangemang

Hej

Om man arrangerar ett evenemang över en helg där övernattning och mat ingår i priset, dvs helpension, hur ska man då göra med momsen som kunderna ska betala? Jag köper in allt som ett paket.

Från min "leverantör", alltså logistället, är det en del som består av övernattning (12% moms) och en del som består av maten (25% eftersom d...

Hårwax

😃 Hallå allihopa,
Jag befinner mig just nu i kina, och jag fick häromdan ett mejl där en kompis frågade mig om jag kunde skicka lite wax till honom... Det som fick mig intresserad var att den waxen använder jag själv... Som jag köper väldigt billigt i affärerna... Efter mejlet så börja jag googla efter den waxen i Sverige.. blev lite överassk...

Mycket tacksam för hjälp!

Hej!

Jag har nyligen dragit igång ett mycket intressant projekt och skulle behöva hjälp med följande undersökning;

www.surveymonkey.com/s.aspx

Undersökningen består endast av 6 flervalsfrågor så det går riktigt snabb...