Senaste inläggen

Swedbank, häxjakt eller sanning?

Man läser hela tiden om att Swedbank kommer att krascha, att kunderna kommer att få betala och allt möjligt.
Vad tror ni om hela situationen, häxjakt som många påstår eller?
Själv har jag ingen stor summa där, mellan 20000-40000 SEK, vad händer om banken går i konkurs?
Jag har hört talas om att staten garanterar pengarna till en viss summa...

Kategori: Finansiering, Riskkapital och Bidrag

Räkenskapsschema Handelsbolag

Hej!
Jag sitter som bäst och håller på med deklarationerna. Vi har ett relativt nystartat handelsbolag, förra året var första gången vi deklarerade och då fick jag hjälp. Nu ska jag alltså försöka göra detta själv. Nu undrar jag, på räkenskapsschemat från förra året blev det p.g.a. värdet i inköpta inventarier en plussumma i "Summa eget kapital...

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Tvål/Lotion "förpackningar,tuber"??

Vart hittar jag tomma "förpackningar" lämpliga för tvål, lotion etc.??

Gärna länk till företag som kan lösa både förpackning och tryck :nicka

Kategori: Söker/eftersöker

Inkomstdeklaration, HB

Ganska dum fråga... Jag brukar alltid deklarera via internet, vilket tydligen inte går med ett handelsbolag. Är det bara att skicka den via brev till adressen som står deklarationen?

Handla golv på nätet

Jag ska göra en undersökning ifall det finns potential att sälja golv på nätet.
Är det någon som vet var jag kan hitta information och undersökningar om detta
eller hur jag ska börja.

Kategori: E-handel

Webbdesigner med kunskaper i databasdesign

Hej,

Jag söker efter en affarspartner med kunskaper i webbdesign och databaser för projekt i annat land. Eftersom landet som jag ska flytta till inte har nagon prisjamförelsesajt överhuvud taget sa tankte jag satta upp en, likannde pricerunner eller prisjakt men med farre produkter i början. Eftersom vi blir först kommer det sakerligen bli i...

Kategori: Söker/eftersöker

2 frågor, skatte inbet och inköp på annat konto

Hej!

Jag har 2 frågor som jag skulle vara mycket tacksam om någon kunde hjälpa mig med.

Fråga 1:
Om jag som enskildfirmaägare ska göra en skatteinbetalning på, låt säga, 40000:-. Ska jag då bokföra det så här?:
1930 Bankkonto kredit 40 000:-
2012 Egna skatter debet 40 000:-

Fråga 2:
Hur gör man i bokföringen om...

Deklaration för enskild firma utan intäkter

Hej allihopa,

Jag startade under 2008 en enskild firma som skulle utföra "Konsultarbeten inom mjukvaruutveckling". Jag påbörjade endel projekt men pga olika anledningar blev det inga intäkter, dock kommer 2009 bli bättre 🙂.

Nu är det dags att deklarera, något jag aldrig har gjort förut varken för ett företag eller privat. Så jag har...

Egen firma - var hittar jag orgnr? (snabbt - om det går!!)

Jag behöver org nr (pers nr) för en egen firma ... var hittar jag det någonstans?!
Måste jag ha tag i firmaägaren ?

Varför? För att firman inte betalar sina skulder och jag har skickat till inkasso och inkassoblaget vill givetvis ha hela org nr ... antar jag.

SNABB HJÄLP !! MvH // Zasa

Telemarketing

Hej.

Jag har lite planer på att starta ett telemarketingföretag men skulle jättegärna vilja ha lite tips på vad man skulle kunna sälja? Vad som säljer bäst, om det är enkelt att bli återförsäljare osv.

Tacksam för svar.

Kategori: Affärsidéer

Nolla redovisat resultat

Hej!

Ska man nolla redovisat resultat på något sätt i början på det nya året?
Tack på förhand!

ps. Enskild firma, ingen anställd, resultat ca +100 000:- ds.

Vinst enskild firma, vilken fond sätta av om någon?

Hej,

har enskild firma. Säg att jag förra året gjorde 100 000 kronor i vinst.
Kapitalunderlaget är under 50 000 (vad jag förstår är då inte positiv räntefördelning tillåtet).

Vad är egentligen bäst att göra? Sätta av 30 000 till periodiseringsfond och 50 000 till expansionsfond för att ha ett överskott på 17 000 (som fylls i vid pu...

Vem äger vad?

Hej på er alla!

Jag har sedan ett antal år eget företag inom webbutveckling.

Har byggt ett tidbokningssystem för en kund som använder den sedan drygt 2 år. Nu ska han samarbeta med ett annat företag, X, som är intresserade av att använda sig av samma tidbokningssystem.

Det diskuteras också mellan dem (min kund och X) att starta...

Kategori: Allmänt

Import från icke eu land sedan export till annat eu land momsfrågor

Hej, säg att jag importerar en del varor från ett icke eu land till Sverige och sedan från Sverige exporterar till ett annat EU-land 2-5 dagar senare. Måste jag då betala som en vanlig import? Alltså tull + moms eller finns det ngt annan lösning? (Hade för mig att man kunde göra ngt undantag här....)
Varorna skall skickas med ett ombud som förtu...

Kategori: Företagande över gränserna

Kina

Hej!

Nu är det äntligen dags att göra affärer med kina.
Ett företag jag har kontakt med kommer tillverka kläder åt mig.
Kläderna kommer kontinuerligt varje månad året runt.

Inför min första order är jag rädd att företaget ska kanske blåsa mig, kanske skicka kläderna med både synliga och dolda fel, lägga till avgifter som vi inte...

Kategori: Allmänt

bokslut

Hej,

Vilka blanketter skall skickas in till skatteverket om man har ett handelsbolag med 2 personer?

Mvh

Fotboll ab

Hej!

Mitt första inlägg här och en ide som jag länge har funderat över.
Det enda jag vet om det ekonomiska är att det finns klubbar i Sverige som är aktiebolag, hur allt går till osv är för mig rätt okänt.
All hjälp är jag tacksam över då jag på det sportsliga är så säker på min sak att jag vet att mitt projekt kommer att lyckas.

Hur bokför jag butiksförsäljning?

Jag undrar hur man bör bokföra butiksförsäljning. Det handlar om både kontant- och kortförsäljning.

Jag tar ut dagsavslut från den fysiska kassa-apparaten varje dag, samma sak från kortläsaren. Dessa kvitton tejpas tillsammans med alla kortkvitton in i en pärm, och jag kollar kassan mot kontant- samt kortförsäljning.

Nu är det ju så a...

50.000

lån, max 200.000:- per person.  Hela projektets inlåning 400.000:- Vid fullteckning kan man stå som reserv. mer info om du sänder mig ett E-mail om du är intresserad av att låna ut.

Takräcke

med solpanel för eldrivna bilar. Fiffigt? :winner :LOOOL

Kategori: Affärsidéer