Momsen

3
Jag i startgroparna av att starta ett företag med inriktning att sälja cd skivor med Elvis Presley och alla mina leverantörer kommer att finnas inom EU ( Danmark,Holland och England).
Saken är den att leverantörerna i Holland och England inte är företag och hur ska man då göra med momsen?
Ska jag lägga på mellanskillnaden från 19 % som är Hollands moms till 25 % när jag säljer här i Sverige ?
Eller hur ska jag förklara det i bokföringen? Det är inga fakturor inblandade utan all betalning sker i förskott.

Struligt eller hur?
Någon som vet hur jag ska gå till väga?
1165
15
Om du köper saker av en privatperson inom EU och sedan säljer det vidare i din rörelse så blir det så kallad vinstmarginalbeskattning, VMB som skall tillämpas. Det betyder i praktiken att momsen du betalar är inte avdragsgill. Du kan inte heller debitera moms på de varor du säljer vidare, men skall till Skatteverket betala "moms" på vinsten av det försålda. [br][br]Det är lite rörigt innan man kommer in i det, och det vill till att man har ett affärsprogram som kan hantera det hela, annars blir det som regel fel.
102
Håller med Swetrot i dennes beskrivning av VMB och hur momsen redovisas.[br]VMB används vanligtvis av dem som handlar av privatpersoner och/eller säljer begagnade varor.[br]Om du köper in för 50.- av en privatperson och säljer det för 100.-, betalar du in momsen på vinsten, dvs. 10.- (100-50x20%).[br]Dessutom är det viktigt att du vet att din moms (10.- i exemplet ovan) inte presiceras på ditt kvitto och är mao inte avdragsgill för köparen.[br](Skulle du presicerat momsen kan köparen enkelt räkna ut vilka marginaler du använder och vad du köpt in varan för).[br][br]Swetrot skriver "VMB ska tillämpas", detta påstående delar inte jag.[br]Bara för att du köper av privatpersoner behöver du inte använda VMB.[br]Du kan lika gärna vara momsregistrerad på "vanligt" sätt.[br][br]Vi driver antikvariat (på nätet och i butik) och är momsregad som "vanligt".[br]Vi gör många av våra inköp hos privatpersoner eller föreningar som inte är momsregade.[br]Vi kan naturligtvis inte dra momsen för det vi köper in av dessa, men då momsen är så låg på böcker har det så marginelll betydelse för oss.[br]Naturligtvis hänger vårt val ihop med vad vi ger för produkterna och vad vi tar ut för dem.[br]//Peo
Antikvariat: www.pslinden.com - alltid med bild & resumé - Pins o sånt: www.psbutiken.com
3
Tack för svaren. Jag har en annan fråga när det gäller moms, om jag köper in mina varor från t.e.x. Belgien där leverantören har VAT nummer ( momsregistreringsnummer) och Belgiens momssats ligger på 21%,hur fungerar det då det här med ingående och utgående momsen?[br][br]Om jag köper varan för 100:- och momsen ligger på 21 % , ska jag räkna på 25 % ändå eller bara på 21 %[br][br]100 x 0,21 = 21 kr[br][br]Eller [br][br]100 x 0,25 = 25 kr[br][br]Om man räknar på 21 %,vad händer med resterade 4 procenten ?[br][br]Hoppas någon kan förklara detta för mig.
1324
4
Om du köper från ett företag i ett annat EU land till ditt företag i Sverige så skall du uppge ditt VAT nummer vid beställning. Då skall det företag du handlar av (om det är seriöst)  inte debitera någon moms till dig utan i detta fall skall du betala 100:- [br][br]Om han inte är villiga att göra detta så får du tyvärr se dessa 21% som en kostnad. Du kan alltså inte dra av ev annan lands moms i Sverige. Ev kan man återkräva summan från det andra landets skatteverk men det gäller nog bara om det är större belopp då du nog får räkna med lite avgifter. [br][br]Hans[br]
720
3
[quote author=pslinden link=topic=5350.msg25813#msg25813 date=1242108507][br]Swetrot skriver "VMB ska tillämpas", detta påstående delar inte jag.[br]Bara för att du köper av privatpersoner behöver du inte använda VMB.[br]Du kan lika gärna vara momsregistrerad på "vanligt" sätt.[br][br][/quote][br][br]Oavsett om man redovisar moms enligt VMB eller på "vanligt sätt" så är det bara ett sätt man registrerar sig på. Valet att redovisa enligt VMB eller att inte lyfta moms alls vid köp från ej momsreggade är ett beslut man tar vid köptillfället. Jag kan dock inte se något annat scenario för att inte lyfta den moms man är berättgiad till än att man är lite lat och bekväm i sin redovisning. Det är en företagslednings uppgift att få ett så bra resultat som möjligt och att då slänga iväg en massa pengar i "frivilliga" skatter är knappast förenligt med de kraven.
3
[quote author=hfohrman link=topic=5350.msg26941#msg26941 date=1247596505][br]Om du köper från ett företag i ett annat EU land till ditt företag i Sverige så skall du uppge ditt VAT nummer vid beställning. Då skall det företag du handlar av (om det är seriöst)  inte debitera någon moms till dig utan i detta fall skall du betala 100:- [br][br]Om han inte är villiga att göra detta så får du tyvärr se dessa 21% som en kostnad. Du kan alltså inte dra av ev annan lands moms i Sverige. Ev kan man återkräva summan från det andra landets skatteverk men det gäller nog bara om det är större belopp då du nog får räkna med lite avgifter. [br][br]Hans[br] [br][/quote][br][br]Tack för svaret. Jag tror jag förstår nu hur det fungerar,har varit i kontakt med min ev. leverantör i Belgien och jag kommer inte att betala någon moms på mina inköp från honom. [br]
1324
4
du får kolla lite angående bokföringen av detta.  Du skall ju här bokföra fiktiv moms + det skall med på momsrapporten. [br][br]Hans[br]

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.